۸ خط کشتیرانی دنیا ۹۸ کشتی غول‌پیکر فعال کانتینری دارند

۸ خط کشتیرانی دنیا ۹۸ کشتی غول‌پیکر فعال کانتینری دارند

تعداد 98 کشتی کانتینری غول پیکر فعال در حال حاضر به هشت خط کشتیرانی بزرگ در جهان تعلق دارد که بزرگترین آنها دو کشتی با ظرفیت 24346 TEU کانتینر هستند که توسط MSC اداره می شوند.

به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، پایگاه خبری کانتینر از کشتی های کانتینری غول پیکر فعال با ظرفیت بیش از 20 هزار teu کانتینر خبر داد. بر اساس این گزارش هیچ کشتی کانتینری با ظرفیت بیش از 24346 teu ساخته نشده است.

در همین حال، 89 کشتی با ظرفیت بیش از 20000 teu در دست ساخت هستند و قرار است در سال 2023 تحویل داده شوند.

در ادامه این گزارش آمده است که میانگین ظرفیت کشتی های کانتینری در کل جهان در حال حاضر 15000 teu است و کوچکترین کشتی کانتینری نیز 600 کانتینر را در خود جای داده است. اما در چند سال گذشته، برخی از خطوط کشتیرانی ترجیح دادند کشتی های بزرگتر را خریداری و سفارش دهند.

بر اساس این گزارش، دو کشتی شرکت MSC هر کدام دارای ظرفیت 24116 teu هستند که بزرگترین کشتی دوقلو متعلق به این شرکت است، پس از آن شرکت همیشه سبز دارای 9 کشتی با ظرفیت های بین 23992 کانتینر teu تا 24004 کانتینر Teu به دنبال کره جنوبی است. شرکت HMM دارای هفت کشتی با ظرفیت 23964 TEU و پنج کشتی با ظرفیت 23820 teu می باشد.

در زمینه کشتی های با ظرفیت بیش از 20000 teu، شرکت کشتیرانی MSC بیشترین کشتی را دارد به گونه ای که علاوه بر چهار کشتی غول پیکر، 6 کشتی با ظرفیت 23756 teu و 10 کشتی با ظرفیت 23656 teu. متعلق به MSC است.

این در حالی است که مرسک که همواره در رقابت تنگاتنگ با MSC است دارای 11 کشتی با ظرفیت 20568 کانتینر teu است.

CMA CGM فرانسه 9 کشتی 23112 TEU و سه کشتی 20954 TEU دارد.

OOCL همچنین دارای 6 کشتی با 21413 TEU و COSC دارای 6 کشتی با ظرفیت 21237 TEU و پنج کشتی با 21199 TEU است.

EVERGREEN که دارای بزرگترین کشتی ها بعد از MSC با ظرفیت 2404 TEU به اضافه چهار کشتی TEU 20160 و هفت کشتی TEU 2012 است.

بنابراین، شرکت کاسکو با پنج کشتی 2019 TEU در جایگاه آخر قرار دارد.
8 خط کشتیرانی جهان دارای 98 کشتی کانتینری غول پیکر فعال هستند

بر اساس این گزارش آمده است که کشتی های کانتینری غول پیکر 400 متر طول و 60 متر عرض دارند که در واقع به اندازه چهار زمین فوتبال است. اگر طول این کشتی ها به عنوان ارتفاع در نظر گرفته شود، تقریباً نزدیک به آسمان خراش های 40 طبقه است.

در ادامه این گزارش آمده است: در حال حاضر بیش از 17 میلیون جعبه کانتینری در سراسر جهان مبادله می شود که همزمان با رشد تجارت دریایی، تقاضا برای ساخت و خرید جعبه کانتینری نیز افزایش می یابد.

برخی از سری اول کانتینرها بسیار کوچکتر از کانتینرهای 35 فوتی کنونی، معادل 10 متر طول و 2.4 متر عرض بودند، اما به مرور زمان با افزایش طول مواجه شدند. در حال حاضر بزرگترین کانتینر 40 فوتی است که 12 متر طول و 2.4 متر عرض دارد و کانتینرهای 20 فوتی 6 متر طول و 2.4 متر عرض دارند.

برای اطلاع از میزان بار جابجا شده توسط کانتینرهای 19000 TEU باید گفت که در یک کشتی 19000 TEU که می تواند کانتینرهای 20 فوتی را جابجا کند، فضای اشغال شده توسط این کانتینرها برابر با یک میلیون یخچال یا سه میلیون کامپیوتر لپ تاپ است.

به عبارت دیگر، یک کشتی 24000 TEU می تواند کالاهایی با وزن 207595 تا 228283 تن حمل کند.

کشتی های کانتینری غول پیکر فعال یا در حال ساخت همیشه دوستدار محیط زیست هستند و سوخت کمتری مصرف می کنند. از جمله اولین کشتی کانتینری تمام الکتریکی به نام Yara Birkeland است که توسط نروژ ساخته شد و در نوامبر 2021 به آب انداخته شد. این کشتی ظرفیت حمل 120 کانتینر استاندارد 20 فوتی را دارد. نروژ همچنین قصد دارد کشتی های کانتینری برقی بزرگتر بسازد.

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://mana.ir/fa/news/95273

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44768