پیشروی روسیه در نوار جنوب شرق اوکراین ارتش اوکراین، جمهوری لوهانسک را هدف قرار داد

پیشروی روسیه در نوار جنوب شرق اوکراین ارتش اوکراین، جمهوری لوهانسک را هدف قرار داد

پیشروی روسیه در نوار جنوب شرق اوکراین ارتش اوکراین، جمهوری لوهانسک را هدف قرار داد

خبرگزاری آریا– همزمان با پیشروی نیرو‌های زمینی ارتش روسیه در نوار جنوب شرقی اوکراین به سمت بندر «اودسا»، ناوگان دریایی روسیه نیز کنترل دریای راهبردی «آزوف» را در اختیار گرفت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، در نقطه تلاقی مرز دو کشور با دریای آزوف، جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد و نیرو‌های روسی در تلاش هستند تا کنترل مناطق مهم و راهبردی را از دست نیرو‌های اوکراینی خارج کنند.
دریای آزوف در جنوب شرق اوکراین، یکی از این نقاط راهبردی است که روسیه برای اطمینان از امنیت شبه جزیره کریمه، با استقرار ناوگان دریایی خود تلاش می‌کند برای مدت زمانی نامعلوم کنترل کامل این دریا را در اختیار بگیرد.

آتش‌ سوزی در انبار نفت لوهانسک
خبرهای منتشر شده از سوی مخالفان دولت اوکراین، حاکی است که ارتش این کشور با موشک مخازن نفت در منطقه لوهانسک را هدف قرار داده‌ است.
نیروهای جدایی‌طلب لوهانسک خاطرنشان کردند که ارتش اوکراین با موشک «توچکا-یو»، مخازن نفت در این منطقه را هدف قرار داده‌ که به آتش سوزی در این مخازن منجر شده است.

چراغ سبز آمریکا به ناتو برای ارسال جنگنده به اوکراین
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو می‌توانند به اوکراین جنگنده ارسال کنند.
وزیر خارجه امریکا در مصاحبه با شبکه سی بی اس در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا لهستان می‌تواند به اوکراین جنگنده بدهد؟ گفت: ما چراغ سبز را داده ایم. در حقیقت ما در حال گفت وگو با دولت لهستان در مورد چگونگی جبران نیاز آنها در صورتی که تصمیم بگیرند به اوکراین جنگنده ارسال کنند، هستیم.
یک سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: دولت آمریکا در حال بررسی توانایی ها برای جبران جنگنده هایی است که لهستان قصد دارد آنها را به اوکراین بدهد.
وی همچنین خاطرنشان کرد که سوالات زیادی در مورد این تصمیم از جمله چگونگی انتقال جنگنده ها از لهستان به اوکراین وجود دارد.
در همین حال، اوکسانا مارکاروا سفیر اوکراین در آمریکا به شبکه سی بی اس گفت که اوکراین امیدوار است هرچه سریعتر جنگنده ها را از لهستان دریافت کند.
وی ادامه داد: ما در حال همکاری با آمریکایی‌ها، به‌ویژه دوستان و متحدان خود برای تامین مداوم مهمات، تسلیحات ضدهوایی و ضدتانک و جنگنده ها هستیم تا بتوانیم به طور مؤثر از کشورمان دفاع کنیم.

مقام روس: نگران دسترسی تروریست‌ها به تسلیحات غربی در اوکراین هستیم
یک مقام وزارت خارجه روسیه ضمن انتفاد از تصمیم آلمان در ارسال تسلیحات برای اوکراین، در مورد احتمال دسترستی تروریست ها به این تسلیحات ابراز نگرانی کرد.
“اولگ تیاپکین”، یکی از مدیران دپارتمان اروپای وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ما به شدت نسبت به این مسئله متاسف هستیم که دولت آلمان قوانین ملی خود و همچنین محدودیت های حقوقی در سطح اتحادیه اروپا را نقض کرده است.
این مقام روس افزود: مسکو به شدت نگران است که تسلیحاتی که به اوکراین در این شرایط انتقال داده می شود به راحتی در اختیار ترورست ها و غارتگران بیفتد.
اولگ تیاپکین خاطر نشان کرد: موافقت کامل برلین با مواضع ضدروسی غرب، کانال های مذاکره با مسکو را مسدود می کند.
وی افزود: دولت برلین که به رغم اینکه پیشتر اطمینان داده بود متعهد به روند سازش تاریخی میان مردم آلمان و روسیه است، از مواضع ضدروسی غرب به طور کامل حمایت کرده است. مسکو امیدوار است که برلین نسبت به بی فایده بودن از بین بردن پل های ارتباطی واقف باشد.

توقف جنگ بلافاصله پس از قبول شرایط مسکو
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی کرملین اعلام کرد روسیه به اوکراین اطلاع داده است که هر زمان کی یف شرایط مسکو را قبول کند، روسیه بلافاصله به جنگ پایان می‌دهد.
دیمیتری پسکوف افزود: به اوکراین گفته ایم که تمام این کار‌ها فقط در یک لحظه اتفاق خواهد افتاد.
به گفته سخنگوی کرملین، اوکراین باید قانون اساسی خود را تغییر دهد، دست از درخواست برای پیوستن به هرگونه پیمان بکشد، کریمه را به عنوان بخشی از روسیه شناسایی کند و جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد.

مزدوران انگلیسی در اوکراین
برخی از رسانه‌های اوکراینی در روز‌های اخیر عکس‌هایی از مزدوران انگلیسی که برای کمک به ارتش اوکراین در جنگ با روسیه، وارد اوکراین شده اند، منتشر کردند.
نشریه اوکراینی «سیگودنیا» یکی از همین رسانه‌ها است که عکس‌هایی از مزدوران انگلیسی منتشر کرد. این نشریه در کانال تلگرامی خود نوشت تفنگداران دریایی سلطنتی انگلیسی برای کمک به ارتش اوکراین در مبارزه با روسیه وارد اوکراین شده اند.
دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، اعلام کرده است که تعداد کل درخواست مزدوران خارجی برای کمک به ارتش اوکراین در مبارزه با روسیه به بیست هزار نفر رسیده است.

آمادگی آمریکا و انگلیس برای خارج کردن زلنسکی از اوکراین
روزنامه انگلیسی سان در گزارشی نوشت: نیرو‌های ویژه آمریکا و انگلیس آماده خارج کردن ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، از این کشور و انتقال او به مکانی نامشخص هستند.
روزنامه سان در خود گزارش تصریح کرد نیرو‌های ویژه هوایی انگلیس موسوم و واحد نیرو‌های ویژه نخبه وابسته به نیروی دریایی آمریکا آماده خارج کردن ولودیمیر زلنسکی از اوکراین هستند.
به نوشته روزنامه سان، در حال حاضر 150 نیروی ویژه آمریکایی و 70 نیروی انگلیسی و شمار دیگری از نیرو‌ها که قرار است در عملیات خارج کردن زلنسکی از اوکراین مشارکت داشته باشند در یک پایگاه نظامی در لیتوانی مستقر هستند و با مشارکت ارتش اوکراین آموزش‌های لازم برای اجرای این عملیات را دنبال می‌کنند.

آمادگی لهستان برای بررسی دادن جنگنده به اوکراین
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، لهستان از آمادگی خود برای بررسی درخواست احتمالی آمریکا برای دادن جنگنده به اوکراین خبر داد و تاکید کرد بهتر است چنین تصمیمی به صورت جمعی و در ناتو اتخاذ شود. به گفته مقامات لهستانی و اوکراینی مسئولان لهستانی و اوکراینی می‌گویند، کی‌یف و ورشو ترجیح می‌دهند تجهیز اوکراین به جنگنده، تصمیمی جمعی باشد و ناتو آن را اتخاذ کند.

آزادسازی بیشتر اراضی جمهوری لوهانسک
به گزارش کانال تلگرامی خبرگزاری اسپوتنیک، لئونید پاسچنیک، رئیس جمهوری خلق لوهانسک از آزادسازی بیشتر اراضی این جمهوری خبر داد.
پاسچنیک اظهار داشت بیشتر اراضی جمهوری خلق لوهانسک آزاد شده و شهرک‌های باقی مانده توسط ارتش جمهوری محاصره شده است.

وزارت دفاع روسیه از سرنگونی سه فروند سوخو-27 اوکراینی خبر داد
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد روسیه سه فروند جنگنده سوخو-27 اوکراین را سرنگون کرده است.
وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد شش کریدور بشر دوستانه در اوکراین باز خواهد شد.
وزارت دفاع روسیه افزود این کشور سه فروند جنگنده سوخو-27، یک فروند سوخو-25، دو بالگرد و هشت پهپاد اوکراین را سرنگون کرده است.

وزارت دفاع روسیه: 2 هزار و 396 هدف نظامی اوکراینی نابود شد
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیرو‌های مسلح 2 هزار و 396 هدف نظامی اوکراینی را در جریان این عملیات منهدم کردند.

سیاست پاکسازی نژادی علیه غیرنظامیان و اتباع خارجی در اوکراین
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تندرو‌های اوکراینی در حال اجرای پاکسازی نژادی علیه غیرنظامیان و اتباع خارجی در کشور هستند.
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، این وزارتخانه اعلام کرد رسانه‌های اوکراینی از ایجاد اردوگاه‌هایی نزدیک کی‌یف برای بازداشت مخالفان نظام کنونی و اتباع بیگانه خبر دادند.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد بیش از 163 هزار نفر را از مناطق عملیات نظامی در اوکراین منتقل و شرایط لازم را نیز برای پذیرش پناهندگان در خاک روسیه ایجاد کرده است.
این وزارتخانه افزود اهالی ماریوپل اعلام کردند تندرو‌های اوکراینی از خروج افراد از شهر جلوگیری می‌کنند. این در حالیست که هزاران تن از اهالی شهر خواستار خروج از شهر هستند. به گفته آن‌ها تندرو‌ها همین سیاست را در خارکیف و دیگر شهر‌ها نیز اجرا می‌کنند. وزارت دفاع روسیه از کشور‌های غربی به سبب سکوت در برابر این رفتار‌ها به شدت انتقاد کرد.

بیست هزار مزدور خارجی می‌خواهند در کنار ارتش اوکراین با روسیه بجنگند
به گفته دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، حدود 20 هزار مزدور خارجی قصد دارند در کنار نیرو‌های ارتش اوکراین که رو به فروپاشی است، بجنگند.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دولت اوکراین روز یکشنبه از افتتاح یک وب‌سایت برای مزدورانی خبرداد که خواستار «کمک به اوکراین» هستند، این آخرین اقدام در کارزار رو به افزایش برای روی آوردن به جنگجویان خارجی به عنوان «دفاع از میهن» است.
مشخص نیست که چه تعداد از این مزدوران اجیر شده وارد کشور شده‌اند، اما دستگاه اطلاعات خارجی روسیه روز جمعه در بیانیه‌ای هشدار داد که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در هفته‌های اخیر عملاً خاک لهستان را به مرکز تدارکاتی برای تامین تسلیحات و قاچاق جنگجویان از جمله تروریست‌های داعش از سوریه که بنا بر گزارش‌ها در پایگاه نظامی التنف آموزش دیده‌اند، تبدیل کرده اند.

نیرو‌های روسیه به حدود 20 کیلومتری مرکز کی یف رسیدند
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد نیرو‌های روسیه به حدود 20 کیلومتری مرکز کی یف پایتخت اوکراین رسیدند.

ارتش اوکراین، جمهوری لوهانسک را هدف قرار داد
دفتر نمایندگی جمهوری خلق لوهانسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی آتش بس روز دوشنبه اعلام کرد نیرو‌های مسلح اوکراین با استفاده از راکت‌انداز‌های چندگانه بی ام-21 گراد، جمهوری لوهانسک را هدف قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری تاس از لوهانسک، این دفتر نمایندگی همچنین اعلام کرد ساعت سه و 50 دقیقه بامداد به وقت مسکو، گلوله باران از سمت سویتلودارسک به روستای لوزوویه ثبت شد و نیرو‌های اوکراین از راکت انداز‌های چندگانه بی ام-21 گراد استفاده کردند. اطلاعات بیشتر درباره تلفات و تخریب‌ها در حال بررسی است.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه 24 فوریه در سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد مسکو در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های دونباس، تصمیم به اجرای عملیات نظامی ویژه گرفته و هیچ برنامه‌ای برای اشغال اراضی اوکراین نداشته است.

اقدام ارتش روسیه در توزیع کمک بشردوستانه بین ساکنان شهر خرسون اوکراین
به گزارش روسیاالیوم، بر اساس بیانیه این وزارتخانه، با کمک ارتش روسیه، بیش از 140 تن کمک های بشردوستانه از روسیه به ساکنان خرسون و روستاهای همجوار در جنوب اوکراین تحویل داده شد و هنگام ورود کاروان حامل محموله های بشردوستانه به این شهر اوکراین، سربازان روسی امنیت حرکت و اطمینان از تحویل بسته های غذایی و سایر مایحتاج را تضمین کردند.»
در این بیانیه تاکید شده است که “همه می توانند در مناطق مختلف شهر خرسون، از جمله در میدان نزدیک مدیریت منطقه، غذا تهیه کنند.”
وزارت دفاع روسیه همچنین خاطرنشان کرد که شبه نظامیان ملی‌گرا در خرسون هنگام توزیع بسته‌های غذایی، تلاش کردند تا اقدامات تحریک‌ آمیزی ترتیب دهند و از ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان محلی جلوگیری کنند، آنها همچنین به دنبال ترساندن افرادی بودند که برای دریافت غذا می آمدند.

روسیه: بررسی اقدامات کیفری درباره حمله موشکی به مخازن نفت در لوهانسک
به گزارش کانال تلگرامی خبرگزاری اسپوتنیک، کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد: در رابطه با حادثه حمله موشکی به مخازن نفت در لوهانسک، رسیدگی و اقدامات کیفری آغاز خواهد شد.

راه اندازی کاروان خودرو در حمایت از پوتین
شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد حامیان جنگ اوکراین روز گذشته در حمایت از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به خیابان ها آمدند.
آنها با راه اندازی کاروان خودرو و حتی بیرون آوردن پرچم اتحاد جماهیر شوروی سابق از داخل خودروها، حمایت خود را از ولادیمیر پوتین نشان دادند.

روسیه، اوکراین را به تلاش برای براه انداختن حمله ای هسته ای با پرچم دروغین متهم کرد
وزارت دفاع روسیه در مسکو یکشنبه شب مدعی شد دستگاه امنیت داخلی اوکراین با مشارکت جنگجویان گردان آزوف در نظردارند حمله ای با پرچم دروغین در خارکوف براه اندازند.
به گزارش راشاتودی، به گفته این وزارت خانه، این شبه نظامیان ملی گرای افراطی مواد منفجره در یک رئاکتور هسته ای آزمایشی کوچک در موسسه فیزیک و تکنولوژی قرار داده اند.
وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد:” دستگاه امنیت داخلی اوکراین و شبه نظامیان گردان آزوف درنظر دارند این رئاکتور را منفجر کرده و نیروهای مسلح روسیه را به آغاز حمله موشکی به این تاسیسات هسته ای آزمایشی متهم کنند.”
این وزارت خانه درباره خطر آلودگی رادیواکتیو در این منطقه درصورت وقوع این حادثه با پرچم دروغین هشدار داد.