وزیر راه و شهرسازی: تشکیل کمیته ویژه اقتصاد دریا

وزیر راه و شهرسازی: تشکیل کمیته ویژه اقتصاد دریا

وزیر راه و شهرسازی از توافقات ایران و عراق برای تکمیل خط ریلی شلمچه – بصره خبر داد و از تمایل بسیاری از سرمایه گذاران منطقه برای سرمایه گذاری در بنادر ایران و استفاده از کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب ایران خبر داد. وی بهبود زیرساخت ها را زمینه ساز تحقق مزایای کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار سی نیوز، مهرداد بذرپاش در حاشیه چهاردهمین همایش بین المللی بنادر، سواحل و سازه های دریایی در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب، اقتصاد دریایی یکی از اولویت های اقتصادی کشور است. وزارت راه و شهرسازی و دولت که در این دولت شتاب بیشتری می گیرد. .

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب جمهوری اسلامی ایران بر مزایای سواحل تاکید کرد و افزود: کمیته ویژه اقتصاد دریایی در دولت تشکیل شده و در برنامه هفتم توسعه مصوبات خوبی در حوزه اقتصاد دریایی و همچنین کمیته ارزیابی در حال تدوین است. مصلحت نظام در سیاست های کلان اقتصادی دریا در حال تهیه احکام هستند.

بذرپاش تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی چند وظیفه مهم در برنامه خود دارد که توسعه شهرهای ساحلی و افزایش جمعیت در آنها از جمله برخی از آنها است. استان هایی که ساحل ندارند و هر کدام از این استان ها در قالب طرح اتصال استان های دارای اقتصاد دریا به هر استان در مجموعه ساحلی زمین دریافت می کنند و تمامی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی آن استان که بخواهند سرمایه گذاری در سواحل در آن منطقه فعال خواهد شد. تبدیل شد.

وی در خصوص سرمایه گذاری در بخش بندری نیز گفت: این روزها با پیشنهادات متعددی از سوی کشورهای منطقه و همسایه و فعالان دریایی و بندری که تمایل به سرمایه گذاری در بنادر ایران را دارند مواجه هستیم. بنادر ایران با توجه به موقعیت‌های بندری خوب در جمهوری اسلامی ایران در کنار تکمیل کریدورهای ریلی و جاده‌ای در بخش‌های شمال-جنوب و شرق-غرب نقش بسزایی داشته است.

بذرپاش افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای شمالی ایران تمایل به استفاده از کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب ایران دارند که تکمیل این کریدورها می تواند برای کشور و منطقه موثر باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تکمیل این کریدورها را در مذاکرات با کشورهای دیگر در دستور کار داریم و بر توسعه حمل و نقل ترکیبی متمرکز شده ایم.

بذرپاش گفت: در جنوب کشور جاده ساحلی داریم که بیش از هزار و 850 کیلومتر در امتداد سواحل جنوبی است و قرار است این زنجیره ترانزیتی در جاده ساحلی فعال شود. در حال حاضر 550 کیلومتر از جاده ساحلی باقی مانده است و تمام تلاش خود را برای تکمیل این جاده که بخش زیادی از آن در استان سیستان و بلوچستان است انجام می دهیم و زنجیره ترانزیتی نوار ساحلی تکمیل می شود.

وی افزود: اقتصاد دریایی مجموع این زیرساخت ها در حوزه های بندری، ریلی، جاده ای و هوایی است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: راه آهن سرخس در محدوده کریدور شرق به غرب فعال و از غرب کشور خارج می شود. با کشور سوریه توافق داشتیم و مدیرعامل راه آهن طی روزهای گذشته برای راه آهن شلمچه – بصره عراق توافق کرد و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. اکنون زمینی که قرار بود عملیات مین زدایی در آن انجام شود تحویل داده شده و به مراحل اجرا رفته ایم.

بذرپاش گفت: تکمیل راه آهن شلمچه – بصره پروژه ای با قدمت 40 ساله است که برای کشور اهمیت زیادی دارد و تکمیل این پروژه برای ایران و عراق مهم است و کار آن ادامه دارد. با تکمیل این بخش، ایران عملا به کشور عراق متصل می شود و از عراق به خاک سوریه دسترسی خواهیم داشت که اتفاق بزرگی محسوب می شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هفته آینده قرارداد راه رشت – آستارا منعقد و عملیات اجرایی آن آغاز می شود و بخشی از سرمایه گذاری در این پروژه با طرف روسی انجام می شود.

وی در خصوص بد اعتمادی اپراتورهای هندی در بندر چابهار گفت: در حال حاضر ایران در شرایطی نیست که کسی در بنادر کشورمان سرمایه گذاری کند. تقاضا برای سرمایه گذاری آنقدر زیاد است که در شرایط انتخابی قرار داریم. اصرار داریم در چابهار قرارداد بلندمدت ببندیم.

بذرپاش ادامه داد: بسیاری از موسسات مالی و بخش خصوصی در کشور ما تمایل به سرمایه گذاری در بنادر دارند و از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درخواست کرده ایم که این سبد و این سرمایه گذاران در حوزه داخلی و بین المللی تکمیل شود.

وی تصریح کرد: امسال سال رونق سرمایه گذاری در این بخش است.

وزیر راه و شهرسازی درباره توسعه روابط با عربستان گفت: پروازهای دو کشور به زودی آغاز می شود. هنوز پیشنهاد دقیقی از عربستان در مورد همکاری های دریایی دریافت نکرده ایم.

تولید و انتشار اختصاصی: دریا نیوز

عکس دریافتی: پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه

لینک کوتاه: https://seanews.ir/47261