واکنش دبیرکل سازمان ملل به حملات روسیه به بنادر اوکراین

واکنش دبیرکل سازمان ملل به حملات روسیه به بنادر اوکراین

سخنگوی گوترش اعلام کرد، دبیرکل سازمان ملل به شدت حملات روسیه به بنادر اوکراین را محکوم کرده است.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: این حملات در تضاد با تعهدات فدراسیون روسیه بر اساس تفاهمنامه با سازمان ملل است که بیان می‌کند مسکو صادرات بلامانع مواد غذایی، روغن آفتابگردان و کودهای شیمیایی از بنادر دریای سیاه تحت کنترل اوکراین را تسهیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شدیدا این حملات صورت گرفته از سوی روسیه علیه بنادر و تاسیسات اوکراین در اودسا و سایر بنادر در دریای سیاه را محکوم کرده است.

گوترش همچنین یادآور شد که تخریب و انهدام زیرساخت‌های مدنی ممکن است به منزله نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی باشد.

در بیانیه سازمان ملل همچنین آمده است: این حملات فراتر از اوکراین تاثیرات خود را برجای می‌گذارند. ما شاهد تاثیرات منفی این اقدامات بر هزینه‌های جهانی غلات، ذرت و گندم هستیم که به همه آسیب می‌رساند به ویژه بر افراد آسیب‌پذیرتر.

در ادامه این بیانیه سازمان ملل همچنین آمده است: دبیرکل سازمان ملل از تلاش‌های خود برای اطمینان از اینکه مواد غذایی و کودهای اوکراینی و روسی در بازارهای بین‌المللی موجود است به عنوان بخشی از تلاش‌های مستمر برای مبارزه با گرسنگی جهانی و تضمین قیمت‌های غذایی پایدار برای مصرف‌کنندگان در هر نقطه از جهان دست بر نمی‌دارد.

به ادعای مقام‌های محلی اوکراین، زیرساخت‌های حساس و حیاتی در مناطق مختلف اوکراین به واسطه حملات موشکی روسیه که اویل چهارشنبه انجام شد، آسیب دیدند که بیشترشان در اودسا هستند.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.isna.ir/news/1402043019256

لینک کوتاه: https://seanews.ir/49880