نگاهی به چشم انداز روشن تعامل اقتصادی خوزستان و بنگلادش

نگاهی به چشم انداز روشن تعامل اقتصادی خوزستان و بنگلادش

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران روز شنبه در محل اتاق بازرگانی اهواز با مسئولان و فعالان اقتصادی خوزستان با توجه به افزایش تعاملات این کشور و استان خوزستان دیدار و گفت و گو کرد و توسعه همکاری ها و چشم انداز روشن این تعاملات بود. تاکید کرد.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، خوزستان با داشتن مرزهای آبی و زمینی و بنادر استراتژیک مانند بندر امام (ره)، بندر آبادان، بندر ماهشهر، بندر خرمشهر و بندر شادگان، ظرفیت بسیار مطلوبی در صادرات و واردات دارد. کشور این استان در تولید نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد و تولید ناخالص کشور جایگاه قابل توجهی دارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه استان خوزستان قطب اول تولیدات کشاورزی کشور محسوب می شود، از این رو ظرفیت های فراوان و متنوعی برای صادرات محصولات کشاورزی به سایر کشورها دارد.

بنگلادش همچنین یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده به ویژه در زمینه پوشاک و یکی از صادرکنندگان پنبه در جهان است که آماده همکاری با سرمایه گذاران ایرانی در این زمینه است. بر اساس آخرین آمار، بنگلادش به عنوان یکی از کشورهای دارای رشد اقتصادی افزایش یافته اعلام شده است و به دلیل همجواری با هند می تواند بستر مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی با ایران باشد.

از سوی دیگر ایران و بنگلادش اعضای سازمان دی-8 هستند. این سازمان متشکل از هشت کشور اسلامی شامل ایران، ترکیه، نیجریه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی و مصر است که در سال 1376 با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو تأسیس شد. تبدیل شد.

تجارت بین خوزستان و بنگلادش

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی اهواز هدف از برگزاری نشست فعالان اقتصادی استان با رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران را توسعه روابط اقتصادی این استان با سایر کشورها عنوان کرد. کشورهای منطقه

شهلا عموری ضمن معرفی ظرفیت ها و فرصت های استان خوزستان گفت: با توجه به ظرفیت های استان، اتاق بازرگانی اهواز در نظر دارد زمینه ورود محصولات ایرانی به کشورهای مختلف و همچنین توسعه تجارت خارجی با محوریت را فراهم کند. در مورد استان خوزستان

وی از سیمان «کلینکر» به عنوان یکی از اقلام مهم صادراتی به بنگلادش یاد کرد که از سال 2019 تا 2019 عمده ترین اقلام صادراتی به این کشور بوده است.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی اهواز ضمن تاکید بر تعامل با بنگلادش و نیازهای کشور، تصریح کرد: خشکبار، زعفران و قیر از دیگر کالاهای صادراتی به بنگلادش است.

وی در ادامه از تولید فولاد و صنایع فولادی به عنوان دو ظرفیت مهم صادراتی خوزستان یاد کرد و گفت: در این زمینه قصد داریم از ظرفیت منطقه آزاد اروند برای سرمایه گذاری مشترک استفاده کنیم.

عموری همچنین بر برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاهی در بنگلادش به منظور تبادل هیات های تجاری از خوزستان و بالعکس تاکید کرد و گفت: در تلاش هستیم تا توافقات موثری با این کشور داشته باشیم.

بنگلادش نیاز دارد

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران همچنین به تشریح ظرفیت های اقتصادی و تجاری این کشور، نیاز بنگلادش در زمینه های مختلف و توانایی صادرات اقلام تولیدی این کشور پرداخت.

به گزارش «جولیا معین»، بنگلادش به محصولاتی مانند الیاف مصنوعی، آهن، مس، فولاد، قیر، کودهای شیمیایی، ماشین آلات کشاورزی، زعفران، پیاز، خشکبار و … مورد نیاز است و در حال حاضر بخشی از کنف مورد نیاز را تامین می کند. صنایع نساجی آن از بازار ایران است.

وی با اشاره به اینکه ایران و بنگلادش فضای مساعدی برای سرمایه گذاری مشترک دارند، گفت: این سرمایه گذاری ها می تواند باعث رشد اقتصادی و همچنین افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و بنگلادش شود.

ساخت شهرک شیمیایی در خوزستان و حضور سرمایه گذاران خارجی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری خوزستان نیز با اشاره به بخشی از ظرفیت های استان خوزستان، تبادل هیئت های تجاری را عامل مهمی در تامین نیازهای دو کشور دانست و گفت: الیاف مصنوعی پرمصرف در تولید بنگلادش است که پتروشیمی خوزستان می تواند در این زمینه همکاری خوبی با بنگلادش داشته باشد.

محمد رضی جلالی به دریافت مجوز ساخت شهرک شیمیایی در ماهشهر اشاره کرد و گفت: قرار است این شهرک در مساحتی بیش از یک هزار هکتار احداث شود که بستر مناسبی برای حضور سرمایه گذاران بنگلادشی است. به ویژه در زمینه ایجاد واحدهای پایین دستی پتروشیمی.

وی تاکید کرد: استان خوزستان آمادگی ایجاد بستر مناسبات متقابل در راستای منافع دو کشور را دارد. امیدواریم نتیجه چنین جلساتی منشأ دستاوردهای خوبی برای رفع نیازهای ایران با هزینه کمتر و ظرفیت سازی برای صادرات باشد.

ظرفیت صادرات خوزستان در الیاف مصنوعی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: اقتصاد بنگلادش بر پایه صنعت نساجی به ویژه پوشاک است که حدود 45 میلیارد دلار در این زمینه صادرات داشته است.

حمیدرضا فلاح به ظرفیت قابل توجه استان در زمینه تولید الیاف مصنوعی اشاره کرد و خواستار اقدامات عملیاتی و مشورتی در این زمینه شد تا بتوان از ظرفیت دو کشور برای توسعه صنایع نساجی و الیاف مصنوعی استفاده کرد.

وی تبادلات اقتصادی، کسب تجربه اقتصادی، جذب سرمایه گذار و گسترش صادرات و واردات بین بنگلادش و ایران به عنوان دو کشور مسلمان را بستر مناسبی برای فعالیت های تجاری دانست.

ایجاد بازار مشترک بین ایران و بنگلادش

رئیس اتاق بازرگانی اهواز همچنین با تاکید بر ایجاد بازار مشترک بین ایران و بنگلادش از برنامه ریزی برای حضور فعالان اقتصادی استان در نمایشگاه های اقتصادی بنگلادش به منظور افزایش سطح همکاری ها و اطلاع رسانی خبر داد. درباره توانمندی های دو کشور در زمینه صادرات و واردات.

محمدجواد امانی به میزان صادرات بنگلادش به اروپا و آمریکا در حوزه پوشاک و صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: این کشور علاقه مند به همکاری نزدیک با ایران در زمینه واردات مس، کلینکر، سیمان و زعفران است.

در ادامه این نشست تعدادی از فعالان اقتصادی استان به معرفی ظرفیت ها و زمینه های فعالیت در دو کشور پرداختند.

همچنین مقرر شد پس از این نشست، نتایج رایزنی های بیشتر تجار و بازرگانان دو کشور اعلام شود.

گفته می شود کل معاملات تجاری خوزستان در سال گذشته 17.2 میلیارد دلار برآورد شده است که معادل 15.5 درصد از کل معاملات کشور است. سهم استان از کل صادرات کشور در این مدت 13.5 درصد و در واردات 16 درصد بوده است.

پارسال 17.5 میلیون تن کالا به ارزش 6.5 میلیارد دلار از خوزستان صادر شد که از نظر وزنی و ارزشی نسبت به مدت مشابه قبل هفت درصد تغییر نکرده است. واردات کالا به استان در این مدت 18 میلیون تن به ارزش 10.7 میلیارد دلار بوده که از نظر وزنی 12 درصد کاهش و از نظر ارزشی 5 درصد نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته است.

عمده کالاهای صادراتی استان میلگرد تجهیزات نیروگاهی، کلینگر، رفورمیت، میتل، میوه و تره بار شمال استان، هیدروکربن های سبک و سنگین، پلی وینیل کلراید، انواع پلیمرها و پلی اتیلن های سبک و سنگین مانند پلی اتیلن و پروپیلن، ماهی می باشد. شمش و اسلب، تیر آهن، کلرید و سایر میعانات گازی.

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.irna.ir/news/85150158

لینک کوتاه: https://seanews.ir/48976