نظرات مشترکی بین تهران و مسکو درباره کریدور شمال-جنوب وجود دارد

نظرات مشترکی بین تهران و مسکو درباره کریدور شمال-جنوب وجود دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی با اشاره به اهمیت پروژه کریدور شمال – جنوب و خط ریلی رشت – چابهار گفت: نظرات مشترکی بین تهران و مسکو در خصوص این پروژه وجود دارد و نظر ما در جمهوری اسلامی است. ایران استفاده از توان بخش خصوصی و ظرفیت های بخش خصوصی است. این بخش در توسعه این خطوط است.

به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ایگور لویتین دستیار و فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد.

پورابراهیمی در ابتدای این دیدار با اشاره به ظرفیت های بالای روابط تهران – مسکو در ابعاد سیاسی، فرهنگی و تاریخی، گفت: کمیسیون اقتصادی ظرفیت های خوبی ایجاد کرده و در راستای توسعه همکاری های دوجانبه در کنار دولت است.

وی افزود: من به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی در سفرهای مختلف به روسیه دیدارهای خوبی با مقامات مجلس داشتم و ظرفیت ها و همکاری های دوجانبه در حوزه پارلمانی و اقتصادی استقبال می شود و با توجه به تحریم هایی که علیه دو کشور اعمال شده است، ما نیز در این زمینه اقدام کردیم. آماده اند که از امکانات دو کشور برای رفع موانع استفاده کنند.

پورابراهیمی تصریح کرد: امیدواریم در این سفر دستاوردهای خوبی به ویژه در زمینه رفع موانع عملیاتی کریدور شمال – جنوب داشته باشیم و با برنامه ریزی مسئولان مربوطه بتوانیم از ظرفیت های تهران – مسکو برای توسعه کشور و البته استان کرمان در عرصه ملی و منطقه ای. بیا کار کنیم

وی با اشاره به اهمیت پروژه کریدور شمال – جنوب و خط ریلی انتقال رشت – چابهار گفت: نظرات مشترکی بین تهران و مسکو در خصوص این پروژه وجود دارد و نظر ما در جمهوری اسلامی ایران استفاده از توان بخش خصوصی و ظرفیت های این بخش در توسعه این پروژه. خطوط و تجربه نشان داده است که تنها راه توسعه پروژه نقش بخش خصوصی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم تاکید کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی نیز یکی از راه های پیشبرد این طرح است و هر پیشنهادی از طرف روسیه در این زمینه به صورت ویژه در مجلس پیگیری می شود.

نماینده مردم کرمان و راور در شورای اسلامی تصریح کرد: ما در مجلس و دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان سیاستگذار باید در کنار بخش خصوصی باشیم و کمیسیون اقتصادی حمایت خود را از توسعه این مهم اعلام می کند. پروژه و پیشنهاد می کنیم این پروژه را به عنوان یک مجموعه واحد در بخش راه آهن، آب، بندر خشک، اقتصادی، سیاسی و غیره ببینیم و پیش ببریم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به قوانین موجود در سطح کشور گفت: قوانین کشور ما شرایط مساعدی را برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است اما شاید در مسائل اجرایی با موانعی مواجه است.

در ادامه، ایگور لویتین، دستیار و فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه نیز گفت: ما نگاه ویژه ای به کشور جمهوری اسلامی ایران داریم و به عنوان یک هاب لجستیکی به آن نگاه می کنیم، زیرا معتقدیم ایران نه تنها نمی تواند به عنوان یک کریدور شمال به جنوب خدمت می کند، اما همچنین به عنوان یک کریدور غرب به شرق نیز نقش دارد.

وی ادامه داد: وقتی به نقشه های باستانی و هزاران ساله نگاه می کنیم، ایران نقش لجستیکی مهمی داشته است و با مطالعه این نقشه ها می توان گفت ایران مرکز حمل و نقل نقطه مهمی از جهان بوده است.

دستیار و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه افزود: ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در بنادر جنوبی و خلیج فارس این امکان را می دهد و همه می خواهند در این منطقه هاب ایجاد کنند و این ایده را از طریق ایران دنبال کنند.

ایگور لویتین با اشاره به دیدار با معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی گفت: برای توسعه این مسیر تفاهم نامه هایی با وزیر راه و شهرسازی امضا کردیم.

به گزارش هانه ملت، در این جلسه استاندار کرمان با اشاره به ظرفیت خوب استان به عنوان بزرگترین استان کشور، آمادگی خود را برای احداث بندر خشک و استفاده از ظرفیت ریلی در کریدور رشت – چابهار اعلام کرد.

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://mana.ir/fa/news/95587

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46058