مطالعات سازمان بنادر و دریانوردی برای حذف اسکله انزلی ادامه دارد

مطالعات سازمان بنادر و دریانوردی برای حذف اسکله انزلی ادامه دارد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: بررسی های سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص نقش اسکله شماره 10 مجتمع بندری انزلی در جلوگیری از رهاسازی رسوبات در تالاب انزلی ادامه دارد و تصمیم قطعی در این خصوص وجود ندارد. تا کنون ساخته شده است.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، حسین یونسی با بیان اینکه این سازه تاثیری بر میزان رسوب تالاب و حوضچه آرامش مجموعه بندر انزلی ندارد، افزود: در دیدار با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی. سازمان، این موضوع مطرح شد و مقرر شد اسکله حذف شود. مطالعه و بررسی بیشتر باید انجام شود، در حالی که برای ساخت سازه هایی از این دست، مدل آن شبیه سازی شده تا تأثیر آن از جنبه های مختلف بررسی شود.

وی گفت: در صورتی که نتیجه بررسی ها حذف اسکله باشد، سازمان نسبت به انجام این کار اقدام می کند. این مجموعه بندری از اسکله شماره 10 به عنوان اسکله پشتیبان برای ترانزیت و پارک شناورهای محلی به منظور تعمیر کشتی استفاده می کند و بارگیری و تخلیه در این اسکله انجام نمی شود.

وی تاکید کرد: این اسکله در مسیر تردد کشتی های ورودی به این مجتمع بندری قرار دارد و در صورت انباشت رسوب، این سازمان موظف به لایروبی محدوده مورد نظر خواهد بود. بخشی از رسوبات ورودی توسط جریان آب خارج می شود اما حذف آنچه از این طریق انباشته می شود بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است.

یونسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر لایروبی یاسین در کنار این اسکله برای پاکسازی جاده از رسوبات در حال لایروبی است و نگرانی از این بابت وجود ندارد. دلیل اصلی خشکی تالاب عدم پرداخت حق آبه تالاب است. وقتی آب تالاب از جایی که تامین می شود قطع می شود، نباید به دنبال حذف اسکله یا موج شکن باشیم، بلکه مشکل اصلی باید حل شود.

چندی پیش معاون تالاب ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به انزلی و بازدید از وضعیت این تالاب، مهندسی اشتباه موج شکن دوم را یکی از دلایل مهم تجمع رسوبات در تالاب عنوان کرد. تالاب انزلی و بر لزوم حذف آن تاکید کرد.

مجتمع بندری انزلی با سابقه 300 ساله در زمینه حمل و نقل دریایی همواره محل مورد توجه تجار و بازرگانان کشور بوده و امروزه با 17 اسکله و امکان تخلیه و بارگیری 10 میلیون تن کالا. سالانه بزرگترین و مجهزترین مجموعه بندری ایران در سواحل دریای خزر است. در نظر گرفته شده است.

این مجموعه بندری یکی از قدیمی ترین بنادر ایران و یکی از مهم ترین و بزرگ ترین بنادر شمال کشور به شمار می رود. با قرار گرفتن در کریدور تجارت بین المللی مانند کریدور ترانزیتی بین المللی شمال-جنوب و تراسیکا و … مدت هاست که نقش برجسته ای در صنعت حمل و نقل ایفا می کند. دریا با کشورهای خزر و اروپایی بوده است.