مسکو-تهران- دهلی همکاری‌ها را در کریدور شمال-جنوب افزایش می‌دهند

مسکو-تهران- دهلی همکاری‌ها را در کریدور شمال-جنوب افزایش می‌دهند

آکی پرس قرقیزستان نوشت: در پی سفر اخیر شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل و شهرسازی ایران و جایشانکار وزیر امور خارجه هند به مسکو، سه کشور تصمیم به افزایش حجم حمل و نقل تجاری گرفتند. از طریق کریدور شمال-جنوب (INSTC).

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، در گزارش این رسانه آمده است: در پایان سفر جایشانکار وزیر امور خارجه هند به مسکو، روسیه و ایران در خصوص ترانزیت 12 میلیون تن کالای روسی از طریق تهران در مسیر حمل و نقل. کریدور بین همکاری‌های بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) موافقت شده است و دهلی همچنین به دنبال افزایش حجم تجارت از طریق کریدور حمل‌ونقل چندوجهی است، که از زمان شروع اوکراین، یک تغییر بازی در مشارکت اقتصادی هند و روسیه بوده است. جنگ

ایران و روسیه در ماه جولای قرارداد دیگری برای ترانزیت 10 میلیون تن کالای روسی از طریق ایران با استفاده از کریدور شمال-جنوب (INSTC) امضا کردند.

تصمیم تقویت تجارت گذرگاهی شمال به جنوب در سفر اخیر شهریار افندی زاده معاون وزیر راه و ترابری و شهرسازی ایران به مسکو اتخاذ شد. در جریان سفر جایشانکار وزیر امور خارجه هند به مسکو و سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به دهلی نو، رونق تجارت از طریق INSTC یکی از موضوعات کلیدی در دستور کار بود.

طرف روسی همچنین با سرمایه گذاری در ایجاد هاب لجستیکی به ویژه در بنادر شهید رجایی و چابهار در جنوب ایران به منظور افزایش ظرفیت ترانزیتی موافقت کرد. مشارکت روسیه در بندر چابهار ظرفیت بندر ساخته شده توسط هند را افزایش می دهد. دهلی نو تلاش می کند بندر چابهار را به کریدور شمال – جنوب به عنوان کریدور حمل و نقل مناسب در منطقه اوراسیا متصل کند.

اولین قطار باری روسیه بلافاصله پس از امضای این قرارداد وارد ایستگاه راه آهن سرخس ایران در استان خراسان رضوی در مرز با ترکمنستان شد تا شرق کریدور شمال – جنوب را به طور رسمی راه اندازی کند.

قطار روسیه در مراسمی با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به همراه وزرای حمل و نقل، نفت، صنعت و کشاورزی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مرز ایران مورد استقبال قرار گرفت.

قطار ترانزیت روسیه با 39 کانتینر در 15 تیرماه از ایستگاه چخوف خارج شد و 3800 کیلومتر را از قزاقستان و ترکمنستان طی کرد تا وارد ایران شود. این محموله از طریق یک مسیر ریلی 1600 کیلومتری به بندرعباس در جنوب ایران منتقل شد تا در نهایت از طریق دریا به بندر نواشوی هند ارسال شود.

دومین محموله ترانزیتی روسیه برای هند نیز اوایل مهرماه از مرز شمال شرقی سرخس وارد ایران شد. قطارهای باری روسیه حدود 3800 کیلومتر از مسکو تا سرخس در شمال شرقی مرز ایران را طی می کنند و پس از عبور از کشور، محموله ها از بندرعباس به هند ارسال می شود و از آنجا کشتی ها محموله ها را به بنادر سواحل غربی هند می برند. . .

استفاده بهینه از گذرگاه شمال-جنوب و بندر چابهار در بیشتر بحث های هند و روسیه، هند-کشورهای آسیای میانه و هند-روسیه در سال گذشته مطرح شده است. همزمان با اقدامات اخیر برای تقویت زیرساخت ها در بندر استراتژیک چابهار، هند در حال گسترش مشارکت دریایی خود با ایران است. دو طرف یک یادداشت تفاهم (MoU) در مورد به رسمیت شناختن متقابل منشور رفتار دریانوردان برای سفرهای بدون محدودیت امضا کردند.

دولت ایران همچنین آمادگی دارد با هند قرارداد بلندمدت با اولویت توسعه ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار منعقد کند. این قرارداد همچنین با هدف افزایش فعالیت های گذرگاه شمال-جنوب خواهد بود. هند همچنین قصد دارد بندر چابهار را به آسیای جنوب شرقی و شرق آسیا متصل کند.

برنامه هایی برای پیوند کریدور شمال-جنوب با مسیر دریای شمال از طریق قطب شمال غنی از منابع روسیه وجود دارد. 7200 کیلومتر بزرگراه، شبکه دریایی و راه آهن زیر کریدور شمال-جنوب کوتاه ترین ارتباط بین روسیه و هند را فراهم می کند. همچنین هزینه حمل و نقل بین دو کشور را حدود 30 درصد کاهش می دهد.

مسیر ترانزیتی شمال-جنوب اجازه می دهد تا جابجایی کالا بین هند و روسیه در حدود 25 روز تکمیل شود، در حالی که در مسیرهای دیگر مانند کانال سوئز 40 روز است.

بنای کریدور حمل و نقل شمال – جنوب در 12 سپتامبر 2000 (22 شهریور 1379) بر اساس توافقنامه بین دولتی بین روسیه، ایران و هند به امضا رسید. جمهوری آذربایجان در سال 2005 به این قرارداد ملحق شد. این قرارداد توسط 13 کشور (آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، روسیه، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین) به تصویب رسید. این پروژه مسیرهایی مانند شمال و غرب اروپا، فدراسیون روسیه، قفقاز، خلیج فارس (مسیر غربی)، آسیای میانه، خلیج فارس (مسیر شرقی) و دریای خزر، ایران، خلیج فارس (مسیر مرکزی) را به هم متصل می کند.