مدیر کل امور دریانوردان: قابلیت صادرات دریانورد در کشور وجود دارد

مدیر کل امور دریانوردان: قابلیت صادرات دریانورد در کشور وجود دارد

مدیرکل امور دریانوردان، سازمان های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اهمیت توسعه کمی و کیفی آموزش دریانوردان، گفت: قابلیت صادرات دریانورد به طور کلی در کشور وجود دارد؛ اما ما هنوز راه درازی برای تبدیل شدن به یک کشور تامین کننده دریانورد در پیش داریم و رسیدن به این هدف اگر و اگرهای زیادی دارد.

به گزارش سی نیوز، دکتر علی اکبر مرزبان مدیرکل امور دریانوردان، سازمان های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی دریانورد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران گفت: : توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش دریانوردان از اولویت ها است، سازمان بنادر و دریانوردی است که در سال گذشته اقدامات متعددی در این زمینه انجام داد.

وی تصریح کرد: در این زمینه دو سیاست راهبردی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های دریانوردی در دانشگاه ها، موسسات و مراکز آموزشی دریانوردی موجود و دیگری افزایش تعداد دانشگاه ها و موسسات آموزشی جدید دریایی در نظر گرفته ایم. “

مرزبان با اشاره به اینکه آموزش دریانوردی در دو دسته افسری (عرشه و موتور) و ملوان است، تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه تامین ملوان مشکلی نداریم زیرا هر متقاضی می تواند با تکمیل 3 به عنوان ملوان وارد شود. – یا دوره آموزشی 6 ماهه کشتی؛ اما سیاست راهبردی ما متمرکز بر دوره افسری است، اکنون در کشتی های زیر 3000 GT و 500 GT با کمبود افسر مواجه هستیم، بنابراین سیاست تقویت آموزشی موجود را در پیش گرفته ایم. مراکز و ایجاد مراکز جدید.”

وی تاکید کرد: در سال گذشته با افزایش ظرفیت برخی مراکز آموزشی و دانشگاهی مانند دانشگاه علوم دریایی چابهار، واحد علوم دریایی دانشگاه آزاد اسلامی خارک و مراکز آموزشی مانند موسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ما توانستیم ظرفیت پذیرش دانشجوی دریایی را در کشور افزایش دهیم، آن را دو برابر کنیم به طوری که تقریباً 450 متقاضی دیگر در این رشته جذب شدند.»
11 هنرستان دریایی در کشور وجود دارد

مرزبان با اشاره به اینکه 11 هنرستان دریانوردی در سواحل جنوب و شمال کشور داریم، خاطرنشان کرد: با مدیرکل فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش گفت وگوهای خوبی داشتیم و به همراه این مسئولان از مراکز مستقر در مازندران بازدید کردند و آنها را برای رعایت استانداردها بررسی کرد.» ما از کنوانسیون بین المللی STCW دعوت کردیم تا با اخذ گواهینامه ISO، تکمیل و به روز رسانی تجهیزات و امکانات و اساتید متخصص، بتوانند دانشجویانی را برای آموزش و پرورش حرفه دریانوردی به آکادمی خود جذب کنند. به خصوص در کشتی های زیر 3000GT.”

وی با بیان مشکل موسسات و مراکز آموزشی برای جذب اساتید و مربیان ماهر دریانوردی گفت: اگر بتوانیم آکادمی های علوم دریایی وزارت آموزش و پرورش را تاسیس کنیم و ظرفیت بالقوه دانشگاه های دریانوردی را به واقعیت تبدیل کنیم، شاهد جهش خواهیم بود. آموزش دریانوردان برای ورود به بازار کشتیرانی.

مدیر کل امور دریانوردان، تشکل های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در صورتی که سازمان بنادر و دریانوردی بتواند در سال جاری به 4 دانشکده دریانوردی مجوز اعطا کند، ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دریانوردی حدود 250 نفر افزایش می یابد که این میزان افزایش می یابد. با اعطای مجوز به سایر دانشکده‌ها در مدت کمتر از دو سال می‌توانیم آن را به 600 تا 700 نفر برسانیم که در کنار سایر دانشگاه‌ها و مراکز تکافو پاسخگوی نیاز ناوگان در حال توسعه نیروی دریایی ایران خواهد بود.

به گزارش مرزبان؛ در این روزها آخرین بازدید و ممیزی سازمان بنادر از یک آکادمی علوم دریانوردی انجام می شود و در صورت آمادگی آن موسسه، نهایتا تا یک ماه آینده اولین مجوز فعالیت آموزش دریایی در این زمینه را صادر خواهیم کرد.

وی بیان کرد: همچنین هفته آینده با مسئولان دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دانشگاه آزاد آبادان، دانشگاه امیرکبیر ماهشهر گفت‌وگو خواهیم کرد تا ببینیم چگونه می‌توانیم از ظرفیت این دانشگاه در جهت کمی استفاده کنیم. توسعه دریانوردان». »

مرزبان افزود: اگر بتوانیم تا پایان سال به دو دانشگاه، مؤسسه یا هنرستان دریانوردی مجوز بدهیم تا ظرفیت تربیت دریانوردی را از هنرستان های دریایی به دانشگاه ها افزایش دهیم و ظرفیت های بالفعل را بالقوه کنیم، می توانیم تعداد دانشجویان خود را افزایش دهیم. در این زمینه در آینده ای نه چندان دور به بیش از هزار نفر در سال خواهد رسید که تضمینی برای تامین نیازهای ناوگان رو به رشد نیروی دریایی کشور خواهد بود.”
«کارآموزی» پاشنه آشیل آموزش دریانوردان است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: پاشنه آشیل آموزش دریانوردان دوره کارآموزی آنان است که طبق کنوانسیون بین المللی STCW و سایر مقررات، افرادی که دوره های تئوری را در موسسات آموزشی می گذرانند باید یک سال از دوره کارآموزی خود را بگذرانند. کشتی به جز دو یا سه شرکت بزرگ کشتیرانی، بقیه تاکنون همکاری مناسبی در این زمینه نداشته اند.»
مدیرکل امور دریانوردان، تشکل های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم همزمان با افزایش پذیرش موسسات آموزشی دریانوردی، ظرفیت کارآموزی خود را افزایش دهیم، فارغ التحصیلان این حرفه عقب مانده و وجود خواهند داشت. وقفه ای بین دوره تحصیل و کارآموزی ایجاد می شود و اشتغال آنها ایجاد می شود که خوب نیست به همین دلیل با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران و چندین شرکت کشتیرانی دیگر برای جذب کارورز مذاکره کردیم.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته با یک شرکت بزرگ کشتیرانی برای جذب کارورز مذاکره کردیم، گفت: سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی توانست 220 دانشجوی دریانوردی را برای دوره کارآموزی به کشتی ها اعزام کند.
گام هایی برای افزایش کیفیت آموزشی دریانوردان

مرزبان با اشاره به لزوم افزایش کیفیت آموزش دریانوردان گفت: در این زمینه ارتقای مهارتی و دانشی مربیان مراکز آموزشی را در دستور کار قرار دادیم و بانک مربیان سازمان را به روز و تقویت کردیم. علاوه بر این، با انجام تست های مختلف، ممتحنین خود را زیر نظر داشتیم.

وی یادآور شد: طرح های مطالعاتی مختلفی برای ارتقای دانش دریانوردان انجام داده ایم که مهمترین آنها طرح جامع منابع آموزشی دریانوردی است که پروژه بزرگی است و امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد. “
سیاست راهبردی کشور استفاده از ملوان ایرانی است

مدیرکل امور دریانوردان، تشکل های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی تعداد دریانوردان ایرانی را در حال حاضر 127 هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت: در سه دهه گذشته به گونه ای به دریانوردان خارجی وابسته بودیم که بیش از 95 نفر بودند. درصد دریانوردان کشتی های زیر پرچم ایران خارجی بودند، اما خوشبختانه از دهه 60 با ظرفیتی که در داخل کشور و در توسعه مرکز آموزشی رخ داد، اکنون این معادله برعکس شده است و با 60 مرکز آموزشی دریایی می توانیم. حالا بگویید نزدیک به 100 درصد ملوانان کشتی های زیر پرچم کشورمان ایرانی هستند.

وی با بیان اینکه این واقعیت وجود دارد که هم اکنون تعداد کمی از دریانوردان خارجی در کشتی های خود داریم، تاکید کرد: اما سیاست راهبردی کشور و تاکید سازمان بنادر و دریانوردی و حوزه دریایی استفاده از دریانوردان ایرانی است. کشتی های ایرانی و توصیه ما به شرکت ها “کشتیرانی به ویژه در شرایط فعلی کشور استفاده از ملوان ایرانی است.”
ما تا صادرات دریانورد راه زیادی در پیش داریم

مرزبان در پاسخ به این سوال که بر اساس آنچه در مورد صادرات ملوان ایرانی به سایر کشورها در سال های گذشته گفته شد، تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟ وی گفت: توانایی صادرات دریانورد به طور کلی وجود دارد اما هنوز ظرفیت پرورش و تربیت دریانورد با این هدف را نداریم تا بتوانیم آنها را صادر کنیم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم. این یک دیدگاه ایده آل و جاه طلبانه است. زیرا ما به هر ملوانی که برای ناوگان خود آموزش می دهیم نیاز داریم.»

وی تاکید کرد: تا مرحله ای که عرضه کننده و تامین کننده دریانورد شویم هنوز راه زیادی داریم و رسیدن به آن اما و اگرهای زیادی دارد.

مدیرکل امور دریانوردان، سازمان های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: البته کسانی که گواهینامه صلاحیت دریانوردی از سازمان دریانوردی ایران دریافت می کنند، می توانند با تایید سازمان دریانوردی در کشتی های تحت پرچم سایر کشورها فعالیت کنند. مقامات دریایی به دلیل اینکه گواهینامه دریانوردی آنها بر اساس کنوانسیون بین المللی STCW صادر شده است، همچنین شرکت ها و مالکان کشتی ما می توانند از دریانوردانی از کشورهای دیگر که گواهینامه آنها بر اساس کنوانسیون مذکور صادر شده است، استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه همه این موارد مشروط به انعقاد تفاهم نامه دو کشور در خصوص شناسایی مدارک دریانوردان با یکدیگر است، تصریح کرد: تفاهم نامه شناسایی مدارک دریانوردان را با 21 کشور داریم. به عنوان مثال سال گذشته این تفاهم نامه بین ایران، هند و سوریه امضا شد».

مرزبان با بیان اینکه تعداد محدودی از دریانوردان ما در کشتی های زیر پرچم سایر کشورها کار می کنند و این رویه در دنیا مرسوم است، افزود: دریانوردان ما می توانند روی کشتی های زیر پرچم این 21 کشور و بالعکس کار کنند؛ حال چگونه است. بسیاری از ملوانان خواهند رفت و از این فرصت استفاده خواهند کرد به خود آن افراد بستگی دارد.»

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://tarabaran.com/?p=32853

لینک کوتاه: https://seanews.ir/48942