لزوم اصلاح بنیان حقوقی کریدور شمال- جنوب

لزوم اصلاح بنیان حقوقی کریدور شمال- جنوب

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکیلاتی وزارت راه و شهرسازی گفت: برای تجاری سازی کریدور شمال به جنوب باید مبنای قانونی این کریدور اصلاح شود که برای این منظور به دنبال این هستیم که ساختار دبیرخانه و سازمان دهی راهرو را با کمک اعضا ایجاد کنید.»

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه خبری ترابران به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امین طرف، مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکیلاتی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری کارشناس نشست کریدور شمال – جنوب در 9 و 10 اسفند ماه سال جاری با حضور نمایندگان کشورهای عضو این کریدور به صورت مجازی گفت: کریدور شمال – جنوب در سال 2000 تأسیس شد و امروز با توجه به با گذشت 23 سال از تاسیس و تحولات سیاسی و جغرافیایی، ساختار اصلی قانونی این کریدور باید با توجه به نیازهای روز اصلاح شود.»

وی ادامه داد: کریدور شمال – جنوب از نظر اقتصادی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است و تغییرات جغرافیایی پیرامون این کریدور اهمیت آن را دو چندان کرده است.

طرفا خاطرنشان کرد: برای تجاری شدن یا فعال شدن کریدور شمال-جنوب باید مبنای قانونی این کریدور اصلاح شود و برای این منظور به دنبال ایجاد ساختار دبیرخانه و ساماندهی کریدور هستیم. با کمک اعضا و در مرحله بعد به تدریج تمامی فرآیندهای کریدور اعم از حمل و نقل، تجاری، اقتصادی و … کنترل و مدیریت شوند.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکیلاتی وزارت راه و شهرسازی گفت: به این ترتیب با کنترل مستمر کلیه فرآیندهای تجاری و حمل و نقل و ایجاد سازوکار گزارش دهی برای تمامی ابعاد کریدور، علاوه بر هموارسازی جریان ترانزیتی و تجاری در منطقه، مشکلات احتمالی در طول کریدور شمارش و بلافاصله حل خواهد شد.

به گزارش طرفا، از آنجایی که باید ساختار جدیدی برای کریدور شمال-جنوب در نظر گرفته شود، محتوای این ساختار جدید از چند ماه پیش تهیه و طی جلسات کارشناسی منظم با کشورهای عضو بررسی شده است. در همین راستا در دوره های 9 و 10 کارشناسی، روش های آسیب شناسی و حمل و نقل چندوجهی در کریدور مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکیلاتی وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 13 کشور عضو اصلی کریدور شمال – جنوب هستند و بلغارستان نیز عضو ناظر این کریدور است که این کریدور را فراهم می کند. ظرفیت بالایی برای توسعه ترانزیت در جهات مختلف.”

وی تصریح کرد: پیش از این مسیرهای سنتی برای کریدور شمال به جنوب تعریف شده بود، اما لازم است تمامی مسیرهای شبکه کریدور در جهات مختلف و از نظر مسافت، زمان و هزینه مشخص شود؛ بنابراین در گام اول، باید کل شبکه مسیرها شناسایی شود و در مرحله بعد روش مدیریت ترکیبی حمل و نقل و کریدور ایجاد شود.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور سازمانی وزارت راه و شهرسازی گفت: در ماه آینده جلساتی در خصوص ایجاد سازمان کریدور شمال به جنوب برگزار می شود تا پس از تصویب، طراحی مجدد این سازمان انجام شود. راهرویی با تصویری جدید که متناسب با درخواست‌ها و نیازهای حمل‌ونقل امروزی است.”

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://tarabaran.com/?p=29576

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44644