لایروبی ۷,۱ میلیون مترمکعبی بنادر و آبراه های کشور

لایروبی ۷,۱ میلیون مترمکعبی بنادر و آبراه های کشور

اهم اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در بخش های مختلف طی شش ماهه نخست امسال اعلام شد.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، اقدامات مختلفی در حوزه دریایی طی نیمه نخست امسال از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اندیشیده شده است که از مهم ترین آنها می توان به لایروبی بنادر و بنادر کشور اشاره کرد. آبراه ها، به روز رسانی نقشه ها الکترونیک دریایی، مقابله با آلودگی دریا، جستجو و نجات دریایی، تهیه پیش نویس سند راهبردی عملیات راهنمایی، پهلوگیری/جداسازی و خدمات پشتیبانی دریایی شناورهای مشمول، برون سپاری خدمات ثبت کشتی و صدور گواهینامه های دریایی، نظارت بر وضعیت فنی و ایمنی شناورها در بنادر کشور و همچنین برگزاری آزمون و صدور مدارک دریانوردی.

لایروبی بنادر و آبراه ها

طی شش ماهه نخست سال جاری 7 میلیون و 152 هزار و 721 مترمکعب لایروبی بنادر و آبراه های کشور انجام شده است و در بخش لایروبی چالش هایی مانند پایین آمدن سطح دریای خزر، مشارکت شرکت بخش خصوصی برای تامین تجهیزات به روز لایروبی، بهره مندی از تجهیزات مدرن لایروبی و… اشاره کرد.

نمودارهای الکترونیکی دریایی

در بخش نقشه های الکترونیک دریایی، به روز رسانی 25 سلول ENC شمال و جنوب انجام شده و 107 سلول (ENC) تولید و انتظار می رود و در این زمینه چالش هایی مانند عدم وصول درآمدهای کشور از فروش وجود دارد. ENC به دلیل تحریم ها و لزوم استفاده از تجهیزات مناسب هیدروگرافی ذکر شد.

مقابله با آلودگی دریا

در زمینه مقابله با آلودگی دریا، رسیدگی به 58 مورد حادثه آلودگی نفتی در دریا که عمدتاً مربوط به آبهای استان های بوشهر و هرمزگان بوده و ناشی از خطوط لوله، سکوها و شناورهای نفتی است، مورد توجه قرار گرفته و چالش هایی مانند فرسودگی خطوط لوله و سکوها با عدم برخورد قانونی موثر و دریافت جرایم آلودگی مواجه هستیم.

جستجو و نجات دریایی

در بخش جستجو و نجات دریایی طی 6 ماهه نخست امسال 283 نفر ایرانی و غیرایرانی با همکاری و هماهنگی مراکز SAR نجات یافته اند که از جمله چالش های این بخش می توان به محدودیت های خدمات بالگردی و … تامین آتش خوار اجاره ای.

تدوین سند راهبردی عملیات هدایت، پهلوگیری/جداسازی و خدمات پشتیبانی دریایی شناورهای مشمول عملیات هدایتی از دیگر اقدامات مهم است و در این راستا محورهای کلی و چارچوب اساسی نحوه برون سپاری خدمات دریایی در عملیات هدایت، پهلوگیری/جداسازی شناورهای مشمول عملیات هدایت توضیح داده شده است. توسعه و مشارکت بخش خصوصی در حوزه خدمات دریایی در دستور کار قرار دارد و در عین حال ایجاد فضای رقابتی، افزایش بهره وری و بهبود ارائه خدمات دریایی به شناورها، ارتقای کمی و کیفی هدایت کشور است. امور و همچنین ارتقاء و توسعه خدمات ایستگاه کنترل ترافیک دریایی از دیگر مواردی است که به آن توجه شده است.

برون سپاری خدمات ثبت کشتی و صدور گواهینامه دریایی

برون سپاری خدمات ثبت کشتی و صدور گواهینامه دریایی از دیگر مواردی است که طی شش ماهه نخست سال جاری انجام شده است و در این بخش هوشمندسازی و الکترونیکی کردن فرآیندها، تسهیل و روان‌سازی فرآیندهای ثبت کشتی و صدور گواهینامه دریایی انجام شده است. و کاهش مراجعه حضوری و تکریم ارباب رجوع از دیگر مواردی است که باید در نظر گرفته شود.

نظارت بر وضعیت فنی و ایمنی شناورهای ناخواسته در بنادر

رصد وضعیت فنی و ایمنی شناورها در بنادر کشور با انجام ۷ هزار و ۹۳۲ بازرسی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ با ضریب پوشش ۸۵ درصدی شناورهای تجاری و ۱۰۰ درصدی شناورهای مسافری واجد شرایط بازرسی.

ارتقای بهره وری افسران و افزایش پوشش بازرسی کشتی ها به دلیل کمبود شدید نیروی انسانی از دیگر مواردی است که در معاونت کنترل و بازرسی کشتی در دستور کار قرار گرفته است و در این راستا تهیه مدلی از رژیم جدید کنترل و بازرسی، انجام کلیه فرآیندهای کنترل و بازرسی در قالب سامانه جامع دریایی در قالب ثبت نام اینترنتی، به روز رسانی دستورالعمل ارتقای شغلی افسران کنترل و بازرسی و همچنین اجرای موفق ضوابط بازرسی. یادداشت تفاهم اقیانوس هند در مورد انتخاب و بازرسی کشتی های خارجی پرخطر در نظر گرفته شده است.

برگزاری آزمون و صدور مدارک دریانوردی

در شش ماهه نخست امسال یک هزار و 968 نفر/آزمون در ستاد و 3327 نفر/آزمون دریانوردی در بنادر در اداره آزمون و صدور مدارک دریانوردان برگزار شده است.
تعداد گواهی های صادر شده در مدت مذکور شامل 12 هزار و 158 گواهی ولادت دریایی، 18 هزار و 487 گواهی صلاحیت و مهارت، 19 هزار و 353 گواهی ثانویه و مجموع این گواهی ها معادل 49 هزار و 998 می باشد.