فراهم شدن بسترهای مناسب برای جهش حمل و نقل ریلی ایران و چین

فراهم شدن بسترهای مناسب برای جهش حمل و نقل ریلی ایران و چین

میعاد صالحی روز جمعه (۲۴ شهریورماه) در جریان بازدید از ایستگاه راه آهن مشهد در جمع خبرنگاران، گفت: در جلساتی که با طرف‌های چینی داشتیم، ظرفیت‌های ریلی ایران و همچنین بسترهای خیلی مناسبی که می‌توانیم برای عبور بارهای چین از ایران فراهم کنیم تشریح شد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه تصریح کرد: با استقرار گمرک و سایر سازمان‌های مرتبط در ایستگاه راه آهن شهید مطهری خراسان رضوی، این مرکز مهم به زودی به بهره برداری خواهد رسید که زمینه‌ساز ارتقای حجم ترانزیت و همچنین صادرات و واردات ریلی از مرز سرخس خواهد شد.

وی گفت: در صورت استقرار گمرک در ایستگاه راه آهن که ویژه حمل و نقل بار است این مرکز ترانزیت ریلی می‌تواند به زودی به بهره‌برداری برسد.

صالحی مرکز حمل و نقل ریلی شهید مطهری را برای افزایش صادرات و واردات ریلی بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: افتتاح این مجموعه می‌تواند در حجم ترانزیت بار در کریدور شمال- جنوب و همچنین شرق به غرب از نقطه مرزی سرخس افزایش مناسبی را ایجاد کند.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اهمیت حمل بار از مبدا چین به اروپا و جایگاه بسیار مناسب راهبردی ایران در گذرگاه شرق به غرب و همچنین شمال- جنوب، از اظهار تمایل حمل کننده‌های واسطه‌ای بار بین‌المللی برای عبور بارهای ترانزیتی خود از مسیر ایران خبر داد.

بر اساس اعلام اداره کل راه آهن خراسان طی سال جاری طرح توسعه سکوهای ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری واقع در بخش رضویه شهرستان مشهد با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال در راستای رونق صادرات ریلی از خراسان رضوی به آسیای مرکزی اجرایی شد.

همچنین ۴۰۲ هزار تن کالا طی پنج ماه ابتدایی سال جاری از راه آهن خراسان و ایستگاه راه آهن بین‌المللی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۲ درصد رشد داشته است.