عقب‌نشینی کشتی‌های شرکت مرسک از دریای سرخ

عقب‌نشینی کشتی‌های شرکت مرسک از دریای سرخ

به گزارش سی نیوز، به نقل از رویترز، شرکت دانمارکی مرسک در روز پنجشنبه اعلام کرد 4 کشتی از 5 کشتی باری که در دریای سرخ گیر افتاده بودند را به سمت کانال سوئز باز می‌گرداند و مسیر طولانی‌تر آفریقا را برای دوری از احتمال حمله یمن در پیش می‌گیرد.

یمن اخیراً به تعدادی کشتی باری در دریای سرخ از جمله یکی از کشتی‌های شرکت مرسک حمله کرده و تجارت جهانی را مختل کرده است. ترس از بالا رفتن دوباره تورم در دنیا به خاطر افزایش هزینه‌های کشتیرانی تشدید شده است.

آمریکا در 19 دسامبر یک عملیات چند ملیتی برای حفاظت از تجارت در دریای سرخ به راه انداخت. اما بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی و مالکان کالاها هنوز هم ترجیح می‌دهند کشتی‌ها آفریقا را دور بزنند.
شرکت مرسک که هفته گذشته اعلام کرده بود سفرهای دریایی از دریای سرخ را از سر می‌گیرد، حالا می‌گوید کشتی‌های باری آن دوباره مسیر آفریقا را طی کرده و از کانال سوئز که یک میانبر بین آسیا و اروپاست دوری می‌کنند.

اما 5 کشتی شرکت مرسک که عازم آسیا هستند، از کانال سوئز عبور کرده و در راه جنوب هستند تا از یمن بگذرند. و حالا شرایط خدمه این کشتی‌ها و ده‌ها هزار محموله آن مشخص نیست.

برنامه سفرهای شرکت مرسک نشان می‌دهد 4 کشتی جنوا، لوندرینا، ابا و گرترود که در روزهای اخیر در جنوب دریای سرخ و بندر جده عربستان لنگر انداخته بودند، در روز پنجشنبه به سمت «دماغه امید نیک» تغییر مسیر داده‌اند.

کشتی پنجم هنوز بازنگشته اما سخنگوی شرکت مرسک گفت این کشتی از یمن عبور نخواهد کرد.

بازگشت این کشتی‌ها از کانال سوئز هزینه مجددی برای عبور از این کانال به شرکت کشتیرانی مرسک تحمیل می‌کند و باعث تاخیر در ارسال محموله‌ها و بالا رفتن هزینه سوخت برای دور زدن آفریقا می‌شود.

از کانال سوئد برای عبور یک سوم کشتی‌های باری دنیا استفاده می‌شود و تغییر مسیر این کشتی‌ها به سمت جنوب برای دور زدن قاره آفریقا یک میلیون دلار هزینه مازاد سوخت برای هر سفر بین آسیا و شمال اروپا ایجاد می‌کند.