ضرورت ارائه تسهیلات برای رونق گردشگری دریایی اروندرود

ضرورت ارائه تسهیلات برای رونق گردشگری دریایی اروندرود

مدیرکل بندر و کشتیرانی خرمشهر گفت: برای رونق این بندر باید تسهیلات و مشوق هایی برای تشویق سرمایه گذاران و صاحبان کالا برای بازدید از بندر خرمشهر فراهم شود.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نوراله اسعدی در گفت و گوی تلویزیونی گفت: افزایش تردد کالا و ایجاد اشتغال و توسعه در امر واردات و صادرات از سیاست های اصلی سازمان بنادر است. .

مدیرکل بندر و کشتیرانی خرمشهر با اشاره به اینکه متأسفانه در گذشته در کشور ما به موضوع دریا توجه چندانی نشده است، گفت: البته اکنون همه به اهمیت دریا محوری واقف هستند. اقتصاد است و در برنامه هفتم توسعه به آن توجه اساسی شده است.

اسعدی بندر خرمشهر را یکی از بنادر مدرن کشور دانست و اظهار داشت: ظرفیت اسمی بندر خرمشهر 11 میلیون تن و 230 هکتار زمین شامل اسکله و کانتینر مناسب، پایانه مسافربری و متفرقه و 20 پست اسکله به طول 3 است. کیلومتر از جمله امکانات این بندر است. .

وی ترمینال کانتینری موجود در بندر خرمشهر را از معدود زیرساخت ها دانست و بیان کرد: ظرفیت سالانه این ترمینال کانتینری 450 هزار TU است که باید با انجام اقدامات لازم از ظرفیت کامل آن استفاده کرد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در خصوص لایروبی اروندرود گفت: اکنون که لایروبی اروندرود در هاله ای از بلاتکلیفی به سر می برد، طرف ایرانی آمادگی کامل برای لایروبی اروندرود را دارد و این موضوع به سازمان آب و هوا اعلام شده است. بارها طرف عراقی، اما تاکنون عراق هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده است. انجام نداده است

وی افزود: پس از جنگ تحمیلی 184 فروند کشتی غرق شده از آبراه اروند و کارون خارج شد و اخیرا طی قراردادی 120 میلیاردی 5 فروند کشتی غرق شده که 3 فروند شناور غرق شده و 2 فروند دیگر نیز در شرف خروج است.

اسعدی گفت: یکی از مشکلات بندر خرمشهر این است که کشتی های با تناژ بالا به دلیل وجود انسداد در آبراه اروند امکان فعالیت ندارند.

مدیرکل بندر و کشتیرانی خرمشهر گفت: باید تسهیلات و مشوق هایی برای رونق این بندر مهیا شود تا سرمایه گذاران و صاحبان کالا به بازدید از بندر خرمشهر تشویق شوند.
وی افزود: ظرفیت حمل و نقل چندوجهی یکی از زیرساخت های منحصر به فرد بندر خرمشهر است و وجود آن در محدوده منطقه آزاد اروند از دیگر مزیت های این بندر است و از مسئولان مربوطه انتظار داریم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

اسعدی معافیت 30 درصدی سود بازرگانی را یکی از مزیت های لازم برای رونق و توسعه بندر خرمشهر دانست و بیان کرد: می توان با ایجاد مشوق ها و تسهیلات، بندر خرمشهر را به جایگاه اصلی خود رساند.

وی ظرفیت بی نظیر گردشگری دریایی اروندرود را مغفول دانست و گفت: بندر خرمشهر در این راستا 8 اسکله گردشگری در این شهرستان احداث کرد که در نوروز سال 1401 با استقبال 60 درصدی میهمانان و مسافران مواجه شد و 19 میلیارد تومان اعطا شد.

وی افزود: توسعه گردشگری دریایی در اروندرود و توسعه صنعت گردشگری دریایی نیازمند همت جمعی است و ما در بندر خرمشهر با ارائه تسهیلات و مشوق ها آماده همکاری کامل و استقبال از سرمایه گذاران در این حوزه هستیم.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر خاطرنشان کرد: مهمترین دغدغه ما در بندر خرمشهر ایجاد رونق، اشتغال و تردد کالا از نظر واردات و صادرات است که امیدواریم به این امر توجه ویژه و فراملی شود.