رونمایی از ۲ طرح پژوهشی بندری با حضور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری

رونمایی از ۲ طرح پژوهشی بندری با حضور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری
دو طرح تحقیقاتی بندری در بندر تفریحی و گردشگری چمخاله با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، صبح امروز جمعه ۷ خرداد ماه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از روند ساخت و پیشرفت بندر تفریحی-گردشگری چمخاله بازدید کرد و برای جذب سرمایه گذار و حمایت هیات دولت از ساخت و خرید قایقهای تفریحی، مسافری دریایی – تفریحی داخلی و خارجی قول مساعد داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در خصوص این طرح ها اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی با استفاده از توان دانشگاه تربیت مدرس سند جامع بنادر و دریانوردی را با بهره گیری از اسناد، مدارک ،مستندات موجود بر اساس عکس ها و شواهد در زمینه موقعیت بنادر گیلان در دریای کاسپین را مورد بررسی قرار داد.

دکتر حمیدرضا آبایی با اشاره به اسناد مهم یافت شده در این تحقیقات افزود: براساس تحقیقات و مصاحبه های میدانی  وضعیت بنادر در سده های قبل مورد ارزیابی قرار گرفت و در نتیجه این تحقیقات، مشخص شد بندر انزلی با ۳۰۰ سال قدمت از پر رونق ترین بنادر حاشیه خزر بوده که داد و ستد و تجارت از این بندر انجام می شد.

وی طرح بعدی را بررسی سند تاریخی قایق مغروق کشف شده در قرق تالش عنوان و خاطرنشان کرد : عملیات تحقیقاتی در خصوص این  میراث فرهنگی بندری و دریانوردی صورت پذیرفت و طبق این سند تاریخی بهره برداری از مواهب دریا در استان گیلان مورد تایید قرار گرفت.

وی با دعوت از سرمایه گذاران برای توسعه صنعت گردشگری دریانوردی یادآور شد : دولت تاکنون حدود ۵۰ میلیارد تومان برای توسعه زیر ساختها در بندر تفریحی گردشگری چمخاله سرمایه گذاری کرده و در حال حاضر دو فاز از سه فاز اصلی این مجموعه به اتمام رسیده است .

آبایی ایجاد ۳۰۰ متر  مسیر سنگی برای رسیدن به پل و عرشه، ساخت موج شکن در عمق ۵ متری با در نظر گرفتن وضعیت جریان گردش آب دریا و مسائل محیط زیستی، ایجاد دو دستک موج شکن در فاصله ۴۰۰ متری از ساحل برای استحصال دو هکتار و ساخت حوضچه چهار هکتاری برای ورزشهای آبی ، دریایی و قایقرانی و سایر تفریحات دریایی را از جمله اقدامات انجام شده در بندر چمخاله اعلام کرد .

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان تاکید کرد: باید زمینه لازم توسعه صنعت گردشگری دریایی را به منظور ایجاد زیر ساخت ها و شرایط هتلینگ و پذیرایی از مهمانها برای توسعه صنعت گردشگری در گیلان فراهم کنیم  .

گفتنی است، مراحل احداث بندر تفریحی گردشگری چمخاله  اسفند سال ۱۳۹۷ در شهرستان لنگرود آغاز شد و هم اکنون به لحاظ ایجاد زیرساختها ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.