دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم محقق شد

دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم محقق شد

عضو اتاق ایران و روسیه گفت: در دولت سیزدهم مداخله جدی دیپلماسی اقتصادی در حوزه گمرک، حمل و نقل و استاندارد با همت مدیریت سازمان توسعه تجارت اقدامات جدی برای حل مشکلات انجام شد. چالش ها و مسائل.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، «جلیل جلالی فر» اظهار داشت: یکی از دغدغه های بخش خصوصی در حوزه صادرات، حضور 15 کشور همسایه و مقاصد نزدیک و قابل دسترسی به خاک جمهوری اسلامی است. از جمله کشورهای آفریقایی و شرق آسیا، سهم تجارت است. این چیزی است که می توانیم داشته باشیم اما هنوز به آن نرسیده ایم.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم این دغدغه بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: در این دوره دولت و سازمان توسعه تجارت یکی از راهبردهای مهم اقتصادی خود یعنی همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه را تدوین کرد. باید در راستای این استراتژی باشد. اقدامات، استراتژی ها و ماموریت ها باید تعریف شوند.

جلالی فر تاکید کرد: یکی از دلایل عدم موفقیت در گذشته ناهماهنگی بین سازمان های مرتبط بود و در دولت سیزدهم با مدیریت سازمان توسعه تجارت تلاش شد تا نقش فرماندهی واحدی در حوزه ایجاد شود. توسعه عملکرد صادراتی کشور، زیرا برای موفقیت در بازاری برای اقدام باید اقداماتی را تعریف کنیم که شرایط ورود به بازارهای کشورهای هدف را در نظر بگیریم که این یکی از وظایف دولت است. ; به عنوان مثال مداخله جدی دیپلماسی اقتصادی در حوزه گمرکات و حمل و نقل و استانداردها که توافقنامه تجارت آزاد اوراسیا یکی از نمونه های موفق آن است که با تلاش مدیریت این سازمان اقدامات جدی برای حل مشکلات انجام داد. سازمان توسعه تجارت.

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تصریح کرد: اگر بخواهیم توسعه مناسبی در عملکرد صادرات داشته باشیم باید بر ایجاد هماهنگی بین سازمانی در داخل کشور مانند کشتیرانی، سازمان استاندارد و سازمان بنادر، راه آهن تمرکز کنیم. . سازمان توسعه تجارت.

وی تاکید کرد: در زمینه شرایط دسترسی به بازار، تحلیل رفتار رقبا و نوع و تنوع کالاهایی که به کشور هدف صادر می شود و سلیقه مشتریان است که تحقیق بر عهده بخش خصوصی است که مسئول اتاق بازرگانی و اتاق های مشترک. یکی از کارهای بسیار خوب دولت سیزدهم انتخاب دبیر مقتدر و پاک دستی چون علیرضا پیمان پاک است. در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی شاهد تغییراتی در عناصر تشکیل دهنده و سازنده خواهیم بود تا نیروهای جدید و خوش فکری در آن مستقر شوند.

جلالی فر گفت: یکی از اتفاقات خوب در توسعه عملکرد صادراتی، تنوع محصولات صادراتی است که بر اساس بند 2 ماده 10 سیاست های اقتصاد مقاومتی یکی از اهداف تعیین شده برای توسعه تنوع صادراتی است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مثبت سازمان توسعه تجارت این بود که برای تصاحب بازار کشور هدف باید شناخت کاملی از بازار مقصد داشته باشیم، اظهار داشت: به عنوان مثال در روسیه سه قوی وجود دارد. تشکل هایی مانند اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان با 130 عضو. یکی وجود دارد که رئیس آن وزیر سابق اقتصاد روسیه است و ما همچنین سازماندهی مراکز تجاری در بخش خدمات توزیع را شناسایی کردیم.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: در گذشته 85 درصد صادرات ایران را محصولات کشاورزی تشکیل می داد اما امروز طبق شاخص ها این نسبت به 57 درصد رسیده که جای امیدواری است. بازار روسیه با ظرفیت واردات 294 میلیارد دلاری از دنیا عمدتاً در حوزه لجستیک است و چالش ما در این زمینه عدم هماهنگی سازمان های زیرمجموعه وزارت راه است که باید در این زمینه نقش آفرینی کنند. زیر پرچم سازمان توسعه تجارت.

وی با بیان اینکه در حوزه لجستیکی نقاط ضعفی در خصوص تجهیزات تخلیه و بارگیری بندری داریم که نیاز به سرمایه گذاری دارد، تاکید کرد: بر اساس آمار موجود در بندر انزلی در دهه 70 رکورد بارگیری 7.5 میلیون تن با 45 اسکله، اما امروز 13 ما یک اسکله پست داریم که فقط 2 میلیون تن بارگیری دارد اما ظرفیتی معادل 13 میلیون تن تخلیه و بارگیری داریم.

عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه تصریح کرد: رویه غلطی در سازمان بنادر وجود دارد که یکی از آنها سخت گیری بیش از حد در موارد مختلف نسبت به کشتیرانی دریای خزر است در حالی که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سازمان بنادر باید به دنبال افزایش درآمد خود نیست. ; بلکه باید درآمد کلی کشور را در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امروز چالش بزرگ ما رودخانه ولگا است که باید لایروبی شود که مربوط به دیپلماسی اقتصادی و وزارت راه است و شرکت های خوبی در این زمینه داریم. هر زمان که بتوانیم به جای صادرات کالاهای تمام شده بر ارتباط صنعتی ایران و روسیه یا سایر کشورها تمرکز کنیم، این کار باعث جذب جوانان با دانش اولیه و جلوگیری از مهاجرت آنها می شود و در این زمینه در منطقه بهترین هستیم و نقدینگی سرگردان. نیز در این زمینه هزینه خواهد شد. البته امنیت سیاسی و اقتصادی مناسبی خواهیم داشت.

جلالی فر گفت: موضوع بعدی حوزه آفریقاست که قبلاً چندان به آن توجه نمی شد. ایران همچنین بهترین و امن ترین مسیر صادرات روسیه به آفریقا است که فرصت خوبی است و با تلاش سیاست های راهبردی سازمان توسعه تجارت و رویکرد مثبت خود امیدواریم از فرصت بزرگ آفریقا بهره مند شویم.

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjLXGP

لینک کوتاه: https://seanews.ir/45143