دنیامالی: توسعه دریامحور با محوریت «مکران» و «دریای خزر» تدوین شود

دنیامالی: توسعه دریامحور با محوریت «مکران» و «دریای خزر» تدوین شود

احمد دنیامالی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، درباره ابلاغ سیاست‌های کلی ۹ گانه توسعه دریامحور و الزامات تحقق این سیاست‌ها، اظهار داشت: مقوله دریا به عنوان پیشران توسعه اقتصاد کشور و محور بسیاری از فعالیت‌های حوزه اقتصادی و حمل‌ونقل، نقش بسیار برجسته‌ای دارد و در همه جای دنیا به نحوی شایسته از این ظرفیت استفاده می‌شود.

تصور از توسعه اقتصاد دریا فراتر از وضع فعلی است

وی ادامه داد: حوزه دریا در تاریخ ایران موقعیت خیلی خوبی داشته است و طی سالیان گذشته، اقدامات موثری به منظور سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌و‌نقل دریایی و همچنین حوزه ناوگان دریایی انجام شده است، با این وجود تصور ما از توسعه اقتصاد دریا در کشور فراتر از وضعیت فعلی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در راستای اجرای بند یکم اصل یکصدودهم قانون اساسی که با ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری برای اقدام به روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد، باید سهم دریا در اقتصاد کشور افزایش یابد، گفت: دولت باید در راستای تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور طرح جامعی را با محوریت مکران در سواحل جنوبی و همچنین سواحل دریای خزر، تدوین کند.

دنیامالی با اشاره به اینکه در سواحل دریای خزر خوشبختانه شاهد جمعیت‌پذیری و گردشگری دریایی هستیم، عنوان کرد: این درحالی است که همچنان در حوزه حمل‌ونقل دریایی در خزر با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های دریایی و بندری کشور به نحوی مطلوب بهره‌برد، گفت: این ظرفیت می‌تواند در حوزه اقتصاد، صادرات، ترانزیت و به ویژه سواپ چه در بخش فراورده‌های نفتی و نفت خام در جنوب و شمال کشور است و در این راستا می‌تواند اقدامات ارزنده‌ای را در راستای رشد اقتصادی کشور انجام داد.

حوزه بازرگانی و دیپلماسی اقتصادی؛ کامل کننده ظرفیت حمل‌ونقل دریایی کشور

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بنادر ما هم اکنون ظرفیت بسیار بالایی در حوزه تخلیه‌و‌بارگیری دارند، اظهار داشت: بزرگترین مشکل ما در حوزه ترازنیت و اقتصاد دریا، زنجیره لجستیک است و اینکه بتوانیم زنجیره تامین را در کشورهای هدف به سرانجام برسانیم، وظی