درس زلزله‌های ترکیه برای ساحل دریای مازندران

درس زلزله‌های ترکیه برای ساحل دریای مازندران

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: تخریب بندر اسکندرون در زلزله 15 بهمن 1392 باعث شد این بزرگترین بندر ترکیه پس از زلزله مرگبار فعالیت خود را متوقف کند. این موضوع هشداری برای شهرهای ساحلی دریای خزر و به ویژه استان های مازندران، گیلان و گلستان است.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایسنا، مهدی زارع گفت: چندین بندر ترکیه بر اثر زلزله مهیب ۷.۸ ریشتر آسیب جدی دیدند و حداقل یک بندر پس از ریزش اسکله ها فعالیت خود را متوقف کرد.

وی با اشاره به اینکه بندر بزرگی به نام بندر بین المللی لیماک بندر اسکندرون که در شهر ساحلی مدیترانه اسکندرون در استان هاتای در جنوب ترکیه واقع شده است به شدت آسیب دید و مسئولان مجبور به بستن این بندر شدند، گفت: در تاریخ 21 مارس. 1401 از این بندر بازدید و میزان خسارات وارده را بررسی کرد. سازمان دریانوردی ترکیه در توییتر اعلام کرد که به دلیل این آسیب، عملیات بازرسی در بنادری غیر از اسکندرون ادامه دارد.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله افزود: در ارزیابی خسارات وارده به تاسیسات ساحلی پس از زلزله مشخص شد اسکله های بندر اسکندرون ریزش کرده و عملیات در سایر بنادر ادامه دارد. ترکیه به جز اسکندرون.

مهندس زلزله‌شناسی با بیان اینکه اسکله‌های لیماک‌پورت اسکاندرون بر اثر زلزله دچار ترک‌هایی شدند که ده‌ها جعبه روی هم افتادند، تصریح کرد: بسیاری از کانتینرها پس از سقوط از ارتفاع آسیب جدی دیدند و کالاهای داخل محوطه سقوط کردند.

زارع گفت: زلزله مهیب ترکیه و منطقه مرزی سوریه جان بیش از 50 هزار نفر را در این دو کشور گرفت و پیش بینی می شود با بررسی های بیشتر تعداد قربانیان افزایش یابد.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله یادآور شد: این منطقه در گذشته زلزله های مهمی را تجربه کرده است که از جمله آن می توان به زلزله ای به بزرگی 7.5 ام در سال 1521 اشاره کرد. رویداد M 7.4 در بخش پازارجیک در سال 1513 و رویداد M 7.1 در بخش ارکانک در سال 1893 که با هم از آنتاکیا (آنتاکیای امروزی) تا مالاتیا امتداد دارند. زمین لرزه ای به بزرگی 7.5 در منطقه یشوموک در سال 1822 در نزدیکی حلب در شمال غربی سوریه رخ داد.

وی با اشاره به اینکه حوضه خزر جنوبی منطقه ای بسیار لرزه خیز است، گفت: زمین لرزه های این منطقه بسیار کم عمق است که در صورت وقوع زلزله بیش از 6 ریشتر برای مناطق مسکونی بسیار خطرناک است.

زارع با بیان اینکه زمین لرزه ای با عمق بیش از 30 کیلومتر در این منطقه ساحلی وجود ندارد، افزود: اما زمین لرزه هایی در عمق حداقل 80 کیلومتری وسط دریای خزر در آستانه آپشرون – بلخان رخ می دهد. ضلع شمالی مرز دریایی ایران است که در آن هیچ زلزله ای با عمق کمتر از 30 کیلومتر رخ نمی دهد.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ادامه داد: این زمین لرزه های عمیق تر در خزر میانی نشان دهنده آغاز فرورانش حوضه خزر جنوبی به زیر خزر مرکزی است. حوضه خزر جنوبی در مقایسه با صفحات اوراسیا و ایران دارای مولفه حرکتی به سمت غرب است. این حرکت باعث تقویت زیر رانش به سمت غرب حوضه در زیر کوه های تلاش ایران و آذربایجان می شود.

وی گفت: حرکات فعلی حوزه خزر جنوبی 17 تا 13 میلی متر در سال به سمت جنوب غربی نسبت به ایران و 8 تا 10 میلی متر در سال به سمت شمال غرب نسبت به اوراسیا برآورد می شود.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله خاطرنشان کرد: هر اتفاق مشابهی می تواند آسیب زیادی به تاسیسات ساحلی ما وارد کند و چنین پتانسیلی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: زلزله 15 بهمن 1392 ترکیه منجر به تخریب ساختاری در بندر و ریزش اسکله شد و آتش سوزی شدید ناشی از کانتینرهای واژگون شده نیز در بندر رخ داد. تمامی عملیات تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. جاده ها نیز به شدت آسیب دیده اند و در حال حاضر هیچ کامیونی در داخل و اطراف منطقه تردد نمی کند.

زارع تصریح کرد: با توجه به وضعیت اسکندرون باید از هم اکنون برای جلوگیری از حوادث مشابه ساحلی برنامه ریزی کنیم.

این استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای انتقال کانتینرها به هاب های مجاور در چارچوب امکان سنجی عملیات اضطراری و یا ذخیره سازی در بنادر جایگزین یکی از طرح های اضطراری است که می تواند برای مهم ما در نظر گرفته شود. شهرهای بندری ساحلی مانند بندر نوشهر. قرار داده شود

بازنشر: سی نیوز

منبع: isna.ir/xdNyg8

لینک کوتاه: https://seanews.ir/45131