خطر تغییر مسیر ترانزیت از بندر چابهار به «گوادر» و «فاو»

خطر تغییر مسیر ترانزیت از بندر چابهار به «گوادر» و «فاو»

یکی از اعضای هیات مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه انتظار داریم صادرات ایران به روسیه در سال جاری به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یابد، گفت: دریای خزر و بندر چابهار در شمال کشور کریدور جنوب یک فرصت بی نظیر برای صادرات است و ترانزیت از ایران به روسیه است.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه خبری تراباران، کامبیز میرکریمی با اشاره به اینکه صادرات ایران به روسیه در سال گذشته معادل 760 میلیون دلار بوده است، گفت: پیش بینی می شود صادرات ایران به روسیه در سال 1402 بیش از یک میلیارد باشد. برای اینکه پشت گمرک صف صادراتی تشکیل نشود، نیاز به برنامه ریزی درست است، زیرا در حال حاضر پشت گمرک ایران به آذربایجان و همچنین پشت گمرک آذربایجان به روسیه صف است.

وی با تاکید بر اینکه بهترین مسیر برای صادرات و ترانزیت کالا به روسیه دریای خزر و بندر چابهار است، گفت: حمل و نقل کالا از دریای خزر به روسیه هزینه نهایی را کاهش می دهد و در عین حال بندر چابهار فرصت بسیار خوبی است. شمال- “جنوب بهترین راه برای استفاده از این دو ظرفیت برای انتقال کالا به روسیه است.”
ما با کمبود ظروف یخچالی مواجه هستیم

یکی از اعضای هیات مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه دریای خزر فرصت اقتصادی بی نظیری برای بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش دریایی به ویژه تامین شناور است، گفت: 15 فروند شناور به دریای خزر اضافه شده است اما این مقدار کافی نیست و بخش خصوصی باید از این فرصت اقتصادی استفاده کند.

میرکریمی تصریح کرد: باید برای بخش خصوصی برای فعالیت های اقتصادی به ویژه در حوزه حمل و نقل دریایی در کریدور شمال-جنوب جاذبه های اقتصادی ایجاد کنیم. ما با کمبودی مواجه هستیم که باید برطرف شود.»
خطر تغییر مسیر کالا از «چابهار» به «گوادر» و «فاو»

وی افزود: همچنین اگر نتوانیم از ظرفیت بندر چابهار به خوبی استفاده کنیم مسیر حمل کالا به بندر گوادر پاکستان و فاو عراق تغییر می کند.

یکی از اعضای هیات مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه با تاکید بر اینکه جهش ترانزیت و صادرات مستلزم ایجاد زیرساخت های مناسب در حوزه حمل و نقل و لجستیک است، گفت: در صورت فراهم شدن ظرفیت ها و امکانات مورد نیاز. ، سرمایه گذاری بخش خصوصی مقرون به صرفه خواهد بود زیرا بازار “روسیه برای اقتصاد ایران بکر است.”

میرکریمی با بیان اینکه باید ظرفیت های اقتصادی ایران و روسیه از قبل بیشتر شناخته و به تجار و بخش خصوصی معرفی شود، گفت: خوشبختانه در یک سال گذشته برخی مشکلات تجاری ایران و روسیه برطرف شده است اما اگر هدف نهایی باشد. افزایش صادرات و ترانزیت غیرنفتی به روسیه است که باید در زمینه حمل و نقل دریایی با ظرفیت بیشتری پیشرفت کنیم و بتوانیم از بازار روسیه حداکثر استفاده را ببریم.

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://tarabaran.com/?p=32495

لینک کوتاه: https://seanews.ir/48211