جلسه اعضای هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در بندر شهید رجایی برگزار شد

جلسه اعضای هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در بندر شهید رجایی برگزار شد

جلسه شورای بحث اعضای هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران و دست اندرکاران و دست اندرکاران صنعت حمل و نقل دریایی با هدف افزایش تعاملات بین ما و شناسایی چالش های بیشتر در این حوزه در مهمانسرای بندر شهید رجایی برگزار شد. تجارت مبتنی بر دریا

به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، در این جلسه که با حضور دبیرکل و اعضای هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران و حسین عباس نژاد مدیرکل بنادر برگزار شد. و امور دریانوردی استان هرمزگان موضوعاتی از قبیل: کانتینر (شامل هزینه های مترو انهدام کالا و…)، الزام استاندارد اجباری ایزوتانک ها، اخذ تعهد نرم برای تخلیه عملیات FREE OUT، هزینه تخلیه زباله از کشتی، جرثقیل های تخلیه زباله از کشتی، جرثقیل های ساحلی، مطالبه مجدد هزینه های کشتی و سایر فعالیت های بحث و تبادل نظر.

در جلسه مذکور مقرر شد موضوعات جلسه قبل در سال 1400 بررسی و از طرفین در خصوص پیگیری ها و دریافت گزارشات و پاسخ های لازم و در نتیجه تاخیر در روند جاری جلسه از هم اکنون توضیحاتی درخواست شود. در ظرف 1 هفته از زمان جلسه تصویب. و صورتجلسه به اطلاع طرفین برسد و 1 هفته زمان برای ویرایش نهایی و نظرات احتمالی در نظر گرفته شود.

موضوع مشکلات موجود مربوط به ماده 38 و همچنین مشکلات شرکت ها و متصدیان بنادر که هر کدام به نحوی درگیر این معضل هستند از دیگر موضوعات مهمی بود که در نتیجه تصمیم گرفته شد تا کارگروه ظرف مدت 10 روز نامه ای با عنوان پیشنهاد اداره کل بنادر هرمزگان برای مدیریت سازمان و استانداری ارسال شود.

همچنین، ساده ترین راه برای حل این مشکل، تغییر مدل صورتحساب است. بنابراین کارگروهی متشکل از معاونت حقوقی و با همفکری انجمن کشتیرانی باید ظرف 10 روز این روند را بررسی و نتیجه را اعلام کند.

از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه شورای بحث اعضای هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تشویق بیشتر شناورهای بزرگ به تردد در بنادر و مشکلات تردد شناورهای کوچک بود که مقرر شد تعداد جرثقیل های دروازه ای افزایش یابد. به منظور تشویق تردد بیشتر کشتی های بزرگ با وجود مشکلات تحریمی. (که از 3 تا 8 عدد انجام شده است) و تعدیل هزینه های مربوط به شناورهای بزرگ انجام شود.

مشکلات جمع آوری زباله در سطح دریا و دریافت هزینه های گزاف و عدم ارائه خدمات مناسب توسط دریافت کنندگان این تعرفه از مهمترین بحث های این جلسه بود که در نهایت مقرر شد بررسی شود که آیا امکان اصلاح مقررات مربوط به این توضیح که اگر شناور فورا پهلو بگیرد، امکان دارد این هزینه پرداخت نشود یا خیر؟ همچنین کارگروهی برای حل موضوع و برآورد مدت اقامت کشتی در لنگرگاه و برآورد میزان زباله تولیدی بر اساس روز حضور در لنگرگاه تشکیل شود.

مشکلات تاخیر در صدور فاکتورها و در نتیجه مشکلات مربوط به مالک از جمله موارد مهمی بود که در جلسه شورای بحث و تبادل نظر اعضای هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در بندر شهید رجایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نتیجه آن مقرر شد موضوع بررسی شود و با توجه به اینکه همکاران اداره بندر گفته اند پس از دریافت فرم F، طی 24 ساعت صورتحساب صادر می شود، موضوع بررسی برای یافتن حلقه مفقوده این مشکل.

کمبود جرثقیل کوتاه و عدم تخصیص آن به بخش خصوصی از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود و با توجه به اولویت های تخصیص جرثقیل کوتاه به کالاهای اساسی و شناورهای متفرقه و تردد کاری این بخش، مقرر شد. با توجه به تسهیلات جدید به بخش خصوصی اختصاص یابد. اختصاص داده شده توسط شرکت توسعه دهنده باید بررسی شود.

از شرکت های نماینده خواسته شد تا به روال قبلی اخذ حق تقاضای کشتی به ویژه برای محموله های تکی که مربوط به صاحبان کالا بوده و توسط نمایندگان پرداخت می شود (با توجه به مساعدت قبلی سازمان مبنی بر عدم اخذ این هزینه) به روال قبلی بازگردند. ). در نتیجه کارگروهی تعیین شد. با کمک بخش مالی بن

در هرمزگان و دفتر تهران تشکیل شود و ظرف مدت 10 روز راه حل مناسبی ارائه دهد.

با توجه به مشکلات مربوط به پلاک csc و کنوانسیون کانتینرهای ایمن و درخواست اداره مبنی بر مسدود شدن و جلوگیری از کارکرد کانتینرهایی که دارای این پلاک نیستند، بیان شد که این مشکل مربوط به اداره بندر است و شرکت های کشتیرانی نباید وارد این مسائل شده و مقرر شده است که این رویه هر چه سریعتر متوقف شود.

بحث نحوه صدور EIR برای کانتینرها از زمان تخلیه کشتی به این صورت بود که در واقع زمانی که به محوطه کانتینر می رسد (حتی وقتی می خواهد از حیاط خارج شود) صادر می شود، این گواهی صادر می شود. که متأسفانه باعث می شود هنگام ورود کانتینر هیچ گزارشی نداشته باشیم که منشا بسیاری از اختلافات است و هیچ طرفی مسئولیت این خسارت را که در گزارش EIR سقف کانتینر درج نشده است را بر عهده نخواهد گرفت.

در نتیجه این مهم مقرر شد ظرف مدت 10 روز کارگروهی تشکیل و مصادیق این موضوع برای بررسی و رفع مشکل ارسال شود.

با توجه به مشکلات مداخله اداره بندر در مسائل تجاری و مشکلات شرکت های کشتیرانی و صاحبان کالا، با وجود وجود مرجع مشخص در این زمینه (به نام انجمن کشتیرانی) درخواست شد تا با توجه به این موضوع، این روند متوقف شود. توافقات قبلی و در نتیجه طبق دستور مدیر کل محترم امور بندری در حوزه بنادر مسئولیت دارد ولی خارج از آن مربوط به این حوزه نیست و نباید وارد این مسائل شود. لذا مقرر شد ظرف 10 روز کارگروهی متشکل از معاونت حقوقی اداره کل بنادر و انجمن کشتیرانی تشکیل و حدود و اختیارات طرفین مشخص و فرآیندها ثبت شود.

در خصوص تخلیه نرم (طبق اعلام کتبی) شرکت های نماینده باید متعهد شوند که ظرف مدت معینی کشتی را تخلیه کنند و در صورت تمدید زمان که در اسناد مدت حمل (کشتی) مقرر شده بود جریمه پرداخت کنند. به عنوان یک تیک در سیستم ثبت شود بنابراین اگر در اسناد کشتی، مدت حمل بار تخلیه به صاحب کالا باشد، نماینده مسئولیتی ندارد و باید مدت آن در سامانه ثبت شود.