توسعه روابط تجاری ایران و قطر مستلزم حل مشکلات حمل‌ونقل دریایی است

توسعه روابط تجاری ایران و قطر مستلزم حل مشکلات حمل‌ونقل دریایی است

نایب رئیس اتاق ایران مشکلات جدی در حوزه مبادلات مستقیم پولی، گرانی هزینه حمل و نقل دریایی در قطر نسبت به سایر کشورها و مشکلات مجوز اقامت برای تجار ایرانی را از موانع عمده تجارت بین دو کشور دانست.

به گزارش سی نیوز به نقل از اتاق ایران آنلاین (پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران)، حسین سله ورزی، نایب رئیس اتاق ایران در همایش بزرگ تجارت و سرمایه گذاری ایران. و قطر با تاکید بر اینکه بخش خصوصی و اتاق ایران با تفاهم روابط عمیق سیاسی و راهبردی دو کشور به طور جدی به دنبال توسعه روابط تجاری ایران و قطر است. این ظرفیت ها را ندارد. اگرچه حجم مبادلات تجاری ایران و قطر در 11 ماه گذشته 22 درصد رشد داشته است، اما هنوز با نقطه ایده آل فاصله داریم.

وی با اشاره به مزیت های تجاری ایران ادامه داد: علاوه بر اینکه جمعیت 83 میلیون نفری ایران می تواند منطقه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد، معاهده تعرفه ترجیحی ایران با اوراسیا که به زودی به قرارداد تجارت آزاد تبدیل می شود، می تواند دسترسی خوبی را برای این کشور فراهم کند. بازرگانان قطری بازار منطقه اوراسیا را فراهم کرده و امکان سرمایه گذاری در این مناطق را گسترش دهد.

صلاح ورزی تاکید کرد: پتروشیمی، محصولات کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع دستی، مصالح ساختمانی و به ویژه خدمات فنی و مهندسی از مزیت های مهم تجاری ایران است که می توان برای حضور در بازار داخلی قطر و همچنین صادرات مجدد به رتبه سوم برنامه ریزی کرد. کشورها. انجام دادن.

وی پیشنهادهای متعددی برای بهبود حجم روابط تجاری ایران و قطر ارائه کرد و تصریح کرد: بر اساس برنامه چشم انداز 2030 قطر، ما در بخش خصوصی ایران می توانیم در بسیاری از زمینه های صنعتی، نفت و گاز و پتروشیمی، صنعت برق و انرژی، گردشگری و … فعالیت کنیم. مسائل زیرساختی فعال شده و با توجه به توانایی خوب ما در خدمات فنی و مهندسی همکاری و مشارکت در پروژه های زیربنایی قطر را داریم.

سهال ورزی بر ضرورت سرمایه گذاری مشترک در دو کشور و همچنین سرمایه گذاری مشترک دو کشور در کشورهای ثالث تاکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بالای منطقه اوراسیا، این امر می تواند به توسعه روابط تجاری دو کشور کمک کند.

وی به قطری ها توصیه کرد که به ایران به عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه و کشورهای مستقل مشترک المنافع نگاه کنند و به فکر استفاده از ظرفیت خوب ترانزیتی ایران هم از نظر امنیتی و هم از نظر فاصله کوتاه برای دسترسی به این بازارها بیش از گذشته باشند. قرار دادن

به گفته نایب رئیس اتاق ایران، همکاری در حوزه گردشگری سلامت یکی دیگر از زمینه های همکاری سودآور برای کشور ایران و قطر است. وی در این زمینه تاکید کرد: ایران در حوزه پزشکی امکانات خوبی از جمله کادر درمانی، بیمارستان ها و مراکز درمانی دارد که می توانیم خدمات خوبی به قطری ها ارائه کنیم.

وی با اشاره به وجود مشکلات جدی در حوزه روابط بانکی و مبادلات مستقیم پولی ادامه داد: در قطر هزینه حمل و نقل دریایی نسبت به سایر کشورها بسیار بالاست و این موضوع برای تجار ایرانی به معضلی تبدیل شده است. همچنین مجوز اقامت تجار ایرانی نیز محل گلایه است که توجه به این مشکلات و رفع آنها می تواند دو کشور را به سمت دستیابی به اعداد تجاری هدفمند سوق دهد.

ما به دنبال استفاده مجدد از ظرفیت صادرات در قطر هستیم

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در حاشیه این همایش گفت: امروز جلسات خوبی برگزار می شود و علاوه بر این مذاکرات مفصل تری با مسئولان صنعت و تجارت قطر در خصوص مسائل دریایی انجام خواهد شد. مسائل مربوط به حمل و نقل، بیمه، مسائل بانکی، ضمانتنامه ها و مسائل ایمنی مواد غذایی خواهد داشت.

وی افزود: بخشی از این کارها انجام شده است و به عنوان مثال خطوط حمل و نقل فعال شده به این بحث منجر می شود که چگونه می توانیم علاوه بر این خطوط تردد کشتی ها و تراکنش های کانتینری را افزایش دهیم.

پیمان پاک افزود: همچنین به دنبال استفاده مجدد از ظرفیت صادراتی در قطر هستیم و تمام ظرفیت ها را در امارات متمرکز نکنیم. به هر حال مذاکرات انجام شده و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره سطح مبادلات تجاری ایران و قطر گفت: سطح مبادلات تجاری ایران و قطر بین 200 تا 250 میلیون دلار است که واقعا رقم پایینی است و باید این رقم را با برنامه ریزی های انجام شده

پیمان پاک گفت: بیشترین تمرکز ما استفاده از ظرفیت صادرات مجدد و سرمایه گذاری مشترک است. مذاکرات خوبی انجام شده و چند هفته پیش هیئت بزرگی از قطر برای سرمایه گذاری در ایران به کشور آمدند.

قائم مقام وزیر صامت تصریح کرد: تمرکز این هیئت بر بحث برقراری امنیت غذایی، فعال سازی موقعیت ژئوپلیتیکی ایران به عنوان قطب غلات در منطقه با حضور و مشارکت پایتخت قطر و استفاده از ظرفیت بندر حمد و گفتگوهای خوب بود. برگزار شده اند.

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://otaghiranonline.ir/news/55786

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44832