توافق جمهوری آذربایجان و جمهوری قزاقستان در زمینه تاسیس شرکت مشترک لجستیکی در مسیر ترانس خزر(کریدور…

توافق جمهوری آذربایجان و جمهوری قزاقستان در زمینه تاسیس شرکت مشترک لجستیکی در مسیر ترانس خزر(کریدور…

سرکنسولگری ایران در آکتائو قزاقستان نتایج سفر اخیر نخست وزیر جمهوری قزاقستان به جمهوری آذربایجان و گرجستان و امضای سند تاسیس و راه اندازی شرکت لجستیک مشترک بین این دو کشور را اعلام کرد. سه کشور به منظور تسهیل فرآیند حمل و نقل در مسیر ترانس خزر (کریدور میانی). .

به گزارش سی نیوز به نقل از سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران – آکتائو (قزاقستان)، نخست وزیران قزاقستان، گرجستان و آذربایجان توافق نامه ای را برای ایجاد یک شرکت لجستیک مشترک امضا کردند که هدف آن یکسان سازی تعرفه ها و حرکت است. تمام محموله های بین ترانس کاسپین بین المللی (TITR) پرداخت می شود. این توافقنامه در نشست 22 ژوئن 2023 بین علیخان اسماعیل اف نخست وزیر قزاقستان و علی اسدوف نخست وزیر آذربایجان امضا شد.

گرجستان، جایی که اسمایلوف اخیراً برای گفت و گو با نخست وزیر ایراکلی گاریباشویلی در یک سفر رسمی وارد آن شد، نیز این سند را امضا کرد. مارات کارابایف، وزیر صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان، وظیفه اصلی شرکت جدید را برای انجام حمل و نقل کالا بین چین و اروپا، ساده کردن همه فرآیندها اعلام کرد. وی گفت: این شرکت در سال جاری زمان تحویل را به 18 روز و در سال آینده 10 تا 15 روز کاهش می دهد.

اسماعیل اف که در این سفر رسمی به باکو نیز سفر کرده است، گفت: دولت قزاقستان آماده ادامه همکاری فشرده با آذربایجان برای اجرای وظایف تعیین شده در بالاترین سطح است. یکی از آنها باز کردن پتانسیل کامل TITR است. از ابتدای سال 2023، اسمایلوف خاطرنشان کرد که ترافیک محموله از طریق TITR از یک میلیون تن فراتر رفته است که نسبت به سال گذشته 64 درصد افزایش داشته است. نخست وزیر قزاقستان پروژه های بزرگی را که برای رفع تنگناهای مسیر اجرا شده است، تشریح کرد. از جمله آنها می توان به ساخت دو خط راه آهن در بخش Dostyk Moyinty، یک هاب کانتینری در بندر آکتائو و یک خط راه آهن کنارگذر ایستگاه آلماتی اشاره کرد.

وی با اشاره به لزوم انجام کارهای مشابه در آذربایجان گفت: زمان عبور از قزاقستان را از 12 روز به 6 روز به نصف کاهش داده ایم و اکنون در نظر داریم تا پایان امسال به 5 روز کاهش دهیم. او بر اهمیت اقدامات مشترک برای دیجیتالی کردن TITR تأکید کرد که به طور قابل توجهی شفافیت و نرخ توان را افزایش می دهد.

به گفته اسماعیل اف، قزاقستان همچنین آماده است تا عرضه ۱۰۰ قلم کالا به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به آذربایجان را افزایش دهد تا تجارت متقابل را به یک میلیارد دلار برساند. اسماعیل اف با اشاره به اینکه آذربایجان کشوری برادر و دوست برای قزاقستان و شریک کلیدی در منطقه قفقاز جنوبی است، افزود: روابط در دو قالب دوجانبه و چندجانبه بر اساس اصول مشارکت و اتحاد راهبردی است. نخست وزیر آذربایجان با اشاره به سطح بالای روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه در سال گذشته، بار دیگر تاکید کرد که روابط دو کشور به سطح مشارکت راهبردی ارتقا یافته است. رشد بیش از 4.5 برابر بود. امیدواریم نرخ ها و حجم های امسال با این شاخص ها همخوانی داشته باشد و پویایی ها افزایش یابد. آسدوف روند صعودی نفت و گاز، ترانزیت و لجستیک و همچنین حمل و نقل ریلی و ترانزیتی را برجسته کرد.

همچنین یکی از اسناد امضا شده در این نشست، توافق افزایش پروازهای بین کشورها از 32 به 42 پرواز در هفته بود. در ادامه این نشست، طرفین همچنین توافقنامه اصول اساسی ایجاد و راه اندازی سرمایه گذاری مشترک بین شرکت های راه آهن ملی، تفاهم نامه همکاری راهبردی در زمینه ترانزیت نفت قزاقستان از طریق آذربایجان، تفاهم نامه همکاری در حوزه گردشگری را امضا کردند. ، ورزش ها. .

تهیه پیش نویس برنامه عملیاتی تفاهم نامه همکاری در زمینه کار، اشتغال و حمایت اجتماعی از جمعیت، تفاهم نامه تامین کشتی و لکوموتیوهای راه آهن و موافقت نامه سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد خط ارتباطی فیبر نوری در بستر دریای خزر از دیگر توافقات دو کشور بود.

منبع: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران – آکتائو (قزاقستان)

انتشار اختصاصی: دریا نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/49727