تهدید و فرصت بندر فاو برای بنادر ایران

تهدید و فرصت بندر فاو برای بنادر ایران

تهدید و فرصت بندر فاو برای بنادر ایران

مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان وجود بندر فاو را هم تهدید و هم فرصت برای بنادر ما عنوان کرد و گفت: حدود 90 اسکله در بندر فاو عراق در حال ایجاد است و یک شهر لجستیکی با تمام امکانات در نظر گرفته شده است. تا سال 2027 تکمیل شود که بازار منطقه خواهد بود. شمال خلیج فارس را تحت تأثیر قرار می دهد.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایسنا، کامبیز ملکی زاده در نشست خبری با اشاره به بندر فاو عراق توضیح داد: وجود بندر فاو برای بنادر ما هم تهدید و هم فرصت است، حدود 90 اسکله در بندر فاو در حال ایجاد است. عراق. و یک شهر لجستیکی با تمام امکانات تا سال 2027 تکمیل می شود که بازار منطقه شمال خلیج فارس را تحت تاثیر قرار می دهد. البته سازمان بنادر احداث بندر بزرگی را در خلیج فارس در نظر گرفته است که 2400 هکتار زمین به صورت یکپارچه و 700 هکتار به بنادر امام خمینی (ره) اضافه می کند.

وی ظرفیت اسمی پیش بینی شده برای سه بندر آبادان (آبادان، اروند و چوئبده) را نزدیک به دو میلیون تن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر آنچه باعث شده به این ظرفیت نرسیم، اتفاقات قدیمی است که عمدتاً ناشی از آن است. شرایط کرونا و آن برمی گردد به محدودیت هایی که با بنادر همسایه از جمله عراق و کویت داشتیم و سخت گیری هایی که کویت در تردد شناورهای ما داشت. نتیجه این سخت گیری ها این بود که مالکان شناورها که 200 لنج بودند به بنادر مجاور مانند بوشهر و هرمزگان نقل مکان کردند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات شهرستان آبادان اشتغال است، گفت: برخلاف تصور مردم که پالایشگاهی و نفتی است، اشتغال مردم آبادان بیشتر تجارت و بندر است. قبل از کرونا 1200 شناور داشتیم اما بعد از کرونا این تعداد به 30 شناور کاهش یافت. اگر هر لنج 8 تا 10 خدمه داشته باشد، حدود 12 هزار نفر مهاجرت کرده یا شغل خود را از دست داده اند و اگر این تعداد در تعداد خانوارهای ایرانی (حدود پنج نفر) ضرب شود، 60 هزار میز محدود می شود.

ملکی زاده خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را برای احیای ظرفیت های بندر به کار گرفتیم و در این مدت دو برابر دریافتی خود را به سه برابر رساندیم و به حدود 130 شناور برگشتیم. البته ما اصلا راضی نیستیم و سعی می کنیم این تعداد را افزایش دهیم. در دوران کرونا، ایران و عراق می‌توانستند بازار تجاری با کویت داشته باشند که به دلیل سخت‌گیری‌های کویت و عدم رعایت ایران، این بازار کاهش یافت، اگرچه سایر کشورها استانداردها را رعایت کردند و تجارت آنها ادامه یافت. البته با حضور در نشست کویت محدودیت ها کاهش یافت.

وی ادامه داد: در بندر داشتن سه ویژگی سریعتر (تخلیه و بارگیری آسانتر)، ارزانتر و ایمن تر (از لحاظ نگهداری کل و شناور) مهم است که در صورت مشاهده در هر بندری، کالا و صاحب کالا به آن بندر منتقل می شود. اما با توجه به ساختار و فرم بسیار قدیمی و قدیمی لنج ها و چوبی بودن آنها محدودیت هایی از نظر جابجایی برای ما دارد و استاندارد نیست و هزینه را بالا می برد.