تعدد دستگاه های متولی، مخل فرآیند ترانزیت است

تعدد دستگاه های متولی، مخل فرآیند ترانزیت است

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: بسته به نوع کالای ترانزیت، از 22 تا 26 نهاد، سازمان، ارگان و ادارات خود را متولی امر ترانزیت می دانند که این امر موجب اختلال در روند ترانزیت می شود.

به گزارش سی نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن بین المللی حمل و نقل خراسان رضوی، مسعود پلمه اظهار داشت: دوام کانتینرها در بندرعباس هزینه انبارداری، دموراژ و سایر هزینه های بندری را افزایش می دهد که این امر به ساختار بروکراسی های ناکارآمد و زائد مربوط می شود. بازگشت در چرخه فعالیت های بندری و گمرکی. آنچه مسلم است این است که بسته به نوع کالای ترانزیت، از 22 تا 26 نهاد، سازمان، ارگان و ادارات خود را متولی امر ترانزیت می دانند، یعنی مداخله هر یک از اینها که معمولاً مبتنی است. در ماهیت آن، روند حمل و نقل را مختل خواهد کرد. ضمناً برای فرآیند واردات کالا قطعاً اخذ مجوزهای مختلف از نهادها و سازمان های نظارتی مانند استاندارد، قرنطینه و بهداشت ضروری است که همه این موارد باعث طولانی شدن روند خروج کالا و ترخیص آنها می شود و به دلیل اینکه کانتینرهای یخچال دار جزو ظروف مخصوص هستند. در نظر گرفته می شود که آنها معمولاً حداقل 3 برابر سایر کانتینرهای معمولی هزینه دموراژ دارند که البته هزینه های دیگری نیز به آن اضافه می شود.

سردخانه بندرعباس یکی از پیشرفته ترین سردخانه های کشور است

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تصریح کرد: معمولا کالاهایی که در کانتینرهای یخچال دار حمل می شوند به دلیل فسادپذیری کالا از تخلیه و بارگیری مکرر آن جلوگیری می شود. اکنون پس از اتمام عملیات ترخیص در بندر، کالا توسط کانتینرهای یخچالی جابجا می شود و این روند ادامه دارد، اما در برخی موارد به دلیل طولانی بودن عملیات ترخیص و یا برای برخی از کالاهایی که باید تا تاریخ های تعیین شده ترخیص شوند. . برای خروج از محوطه بندر، امکانات سردخانه ای در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در بندر شهید رجایی بندرعباس سردخانه ای با ظرفیت 5000 تن وجود دارد، یعنی اگر فردی محموله یخچالی به بندرعباس بیاورد می تواند کانتینر را جدا کند و کالا را در سردخانه نگهداری کند. . طبیعتاً در چنین شرایطی هزینه دموراژ بسیار کاهش می یابد، اما هزینه ذخیره سازی به نسبت یکسان خواهد بود.

پل مه افزود: به طور کلی امکان انتقال کالاهای یخچال دار به سردخانه بندر شهید رجایی که بزرگترین بندر کانتینری کشور است وجود دارد. در عین حال مرسوم است که کانتینر را تا زمانی که امکان خروج از پورت وجود داشته باشد در قسمت دارای صفحه برق نگهداری شود. یا اینکه کالا ترخیص شده است و می توان آن را از کانتینر تخلیه کرد.
وی افزود: سردخانه بندرعباس یکی از پیشرفته ترین سردخانه های کشور است که در آن از فناوری های روز استفاده می شود. معمولا سردخانه ها به صورت سلولی ساخته می شوند و قابلیت نگهداری چندین نوع کالا را در دماهای مختلف دارند.

به دلیل تحریم نمی توانیم از کانتینرهای جدید استفاده کنیم

پل مه خاطرنشان کرد: ادعای غیراستاندارد بودن تمامی ظروف یخچالی وارداتی رد می شود، اما ممکن است در این چرخه ظروف معیوبی وجود داشته باشد که با افت دما یا فاقد تهویه مناسب مواجه شوند.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران اضافه کرد: با توجه به تحریم نمی توانیم از کانتینرهای جدید استفاده کنیم، بنابراین طبیعتاً کانتینرهایی با طول عمر بیشتر در فرآیند حمل و نقل استفاده می شود و به احتمال زیاد این کانتینرها به دلیل آسیب دیدگی آسیب خواهند دید. فرسودگی برخی از تجهیزات آنها. افت دما که البته برای همه ظروف صدق نمی کند. علاوه بر این، از آنجا که کانتینرها از برق شهری در منطقه بندر استفاده می کنند، قطع برق شهری، افت فشار یا قطع برق ممکن است بر عملکرد کانتینرها تأثیر بگذارد.
ثبت سفارش ترخیص نهایی ظروف یخچالی انجام نمی شود

وی یادآور شد: ورود ظروف در ابعاد و مصارف مختلف به ایران رایگان است اما برای ترخیص قطعی این محصول در کشور ثبت سفارش انجام نمی شود. ماهیت فعالیت کانتینری به گونه ای نیست که این محصول را باید واردات قطعی دانست تا بتواند فعالیت کند. در واقع فعالیت کانتینری بر اساس ورود موقت بوده و در 4 دوره تا 24 ماه قابل تمدید است. بنابراین هر زمان که این کانتینر از کشور خارج شود، همان قابلیت بازگشت را دارد. در نتیجه کانتینر نوعی حمل و نقل دریایی است و جزء توسعه یافته کشتی برای ادامه حمل و نقل دریایی در خشکی محسوب می شود. بنابراین وقتی کانتینری را جزئی از کشتی در نظر می گیریم، نیازی به واردات قطعی آن نیست. این احتمال وجود دارد که از این کانتینر با ورود موقت استفاده کنیم، بنابراین با هزینه ترخیص مواجه نخواهیم شد.

پل مه تصریح کرد: واردات موتور ترموکینگ نیز به قاعده واردات قطعی و ثبت سفارش برمی گردد. در واقع برای واردات کانتینر در ایران نیازی به ثبت سفارشی نیست، زیرا با خروج کانتینر از ایران می توانیم موتور را تعویض کرده و بدون محدودیت به کشور برگردانیم. در واقع مسئولیت تعویض ترموکینگ به عهده صاحب کانتینر است.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: نکته قابل توجه این است که اگر کانتینری در فرآیند واردات ترخیص شود دیگر اجازه خروج از کشور را ندارد و در صورت ارسال به خارج باید دارای مجوز صادرات باشد. بنابراین بهترین مزیت است. و برای تسهیل در گمرک برای ادامه فعالیت کانتینری در شرایط مساعد، انتخاب ورود موقت بدون هزینه است.

وی خاطرنشان کرد: امکان واردات تریلر یخچال دار برای حمل و نقل جاده ای نیز وجود دارد. علاوه بر این، تسهیلاتی برای ظروف یخچال دار و سایر ظروف خشک توسط دولت ارائه می شود. آنچه مسلم است بانک های عامل به شرکت هایی که از توانمندی های لازم، گردش مالی مناسب و قدرت مدیریت در فرآیندهای تجاری برخوردار باشند، تسهیلات اعطا می کنند.

نرخ دموراژ در ایران به مراتب کمتر از همه کشورهای منطقه و جهان است

پل مه افزود: با توجه به تحریم ها امکان مبادلات مالی در فرآیند متعارف بین المللی نداریم، بنابراین این عامل زمان خرید یا فروش کالا و اقدامات مبتنی بر بازرسی آن را افزایش می دهد حتی اگر این مهم محقق شود. امکان تامین ارز و تخصیص آن در کشور طولانی است. در نتیجه تحریم عامل اصلی افزایش قیمت تمام شده مبادلات کالایی است.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تصریح کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که کشتی های متعلق به شرکت های بزرگ بین المللی وارد ایران نمی شوند در نتیجه شرکت های کوچک از مسیرهای مختلف به ایران تردد می کنند. این مشکل زمان حمل کالا به کشور را افزایش می دهد.

وی یادآور شد: پس از ورود کالا به ایران باید اقدامات مربوط به ثبت سفارش، تامین ارز و اخذ مجوز انجام شود. چون دسترسی به سوئیفت جهانی برای ما غیرممکن است، هزینه خرید از طریق صرافی یا از طریق کشورهای ثالث منتقل می شود و همه این مسائل باعث افزایش ماندگاری کالا و کانتینر در ایران می شود. ضمناً برای استفاده بهینه از کانتینر و کسب درآمد، صاحب کانتینر برای دریافت اجاره باید در حمل و نقل دریایی فعال باشد.

پل مه تصریح کرد: در صورتی که کانتینر در زمان عادی (وقت آزاد) به شرکت حمل و نقل بازگردانده نشود، کرایه های بعدی را دریافت نمی کند، بنابراین با توجه به عرف و مقررات رایج بین المللی، برای کانتینری که می باشد، دموراژ اعمال می شود. در زمان آزاد برگشت داده نمی شود. بر اساس استانداردهای منطقه ای دریافت می شود. خوشبختانه نرخ دموراژی که از گیرنده کانتینر در ایران دریافت می شود بسیار کمتر از همه کشورهای منطقه و جهان است. امیدوارم مدیریت زنجیره تامین در این حوزه به نحوی پیش برود تا این مدت زمان کاهش یابد.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران افزود: اگر فعالان بار یخچالی از شرکت های کشتیرانی، نماینده کشتیرانی و خدمات بندری و البته در صلاحیت ما ادعایی داشته باشند، می توانند از طریق کشتیرانی بین المللی مطالبات خود را مطرح کنند. اتحادیه. بین المللی خراسان به ما منعکس شود تا پیگیری های لازم انجام شود.

ویرایش و بازنشر گفتگو: سی نیوز

منبع: https://www.itca-kh.com/?id=52434

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46892