تخلیه و بارگیری ۴.۳ میلیون تنی کالا در بندر چابهار طی سال ۱۴۰۱

تخلیه و بارگیری ۴.۳ میلیون تنی کالا در بندر چابهار طی سال ۱۴۰۱

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به مهم ترین فعالیت های بندری و دریایی این استان طی سال 1401، اولویت های بنادر استان در سال جاری را تشریح کرد.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قاسم عسکری نسب با اشاره به مهم ترین اقدامات دریایی و بندری انجام شده در سیستان و بلوچستان طی سال 1401، گفت: طی سال گذشته مجموع تخلیه و بارگیری در سیستان و بلوچستان انجام شده است. کالا در استان سیستان و بلوچستان بلوچستان معادل 4 میلیون و 266 هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال 1400، رشد 4.5 درصدی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: میزان ترانزیت کالا در حوزه کالاهای غیرنفتی 2 میلیون و 553 هزار تن و در حوزه نفت یک میلیون و 713 هزار تن بوده که در سال 1401 نسبت به سال 1400 رشد 17 درصدی نفت را نشان می دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به فعال شدن خط مستقیم کانتینری و تاثیر مستقیم آن بر حوزه کانتینری بندر چابهار، در سال 1401 معادل 205 هزار و 900 TEU کانتینر در سیستان تخلیه شد. استان بلوچستان که نسبت به همین دوره. سال قبل حاکی از رشد 36.5 درصدی است.

عسگری نسب همچنین به رویکرد بنادر استان سیستان و بلوچستان نسبت به صادرات کالا از جمله کالاهای معدنی و ساختمانی اشاره کرد و گفت: در مجموع در سال 1401 بیش از 813 هزار تن کالای معدنی و ساختمانی صادر شده است که این رقم برابر است با رشد 78 درصدی نسبت به سال 1400 نشان می دهد که علاوه بر آن 483 هزار تن کالای اساسی طی سال گذشته در بندر چابهار تخلیه شده است.

وی با اشاره به اینکه حجم عملیات تخلیه و بارگیری انجام شده در بنادر استان سیستان و بلوچستان توسط 395 فروند شناور انجام شد، گفت: در این راستا نسبت به سال 1400 افزایش 12 درصدی تردد شناورها را تجربه کردیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال 1402 در راستای “کنترل تورم و رشد تولید” خاطرنشان کرد: افزایش جذب سرمایه گذاری در حوزه بندری زیرساخت های استان سیستان و بلوچستان افزایش روابط تجاری با کشورهای همسایه و افزایش فعالیت تجاری در تردد کالا و کانتینر از مهمترین اهدافی است که در سال جاری در بنادر استان سیستان و بلوچستان تبیین شد و در راستای اجرای آن گام های جدی برخواهیم داشت.

عسگری نسب افزود: ارتقای گردشگری دریایی در چابهار از نظر ایمنی دریایی، تسریع در ارائه خدمات در مباحث حاکمیتی سازمان بنادر با افزایش ناوگان و استقرار در بنادر شرق، غرب و مرکز استان و همچنین توجه به رونق بنادر کوچک با تمرکز بر فعال سازی بخش تجاری بنادر صیادی به منظور ایجاد اشتغال پایدار از دیگر اهداف و برنامه های تدوین شده در بنادر استان سیستان و بلوچستان طی سال 1402 است.

بازنشر: سی نیوز

منبع: news.mrud.ir/news/130439

لینک کوتاه: https://seanews.ir/45553