برنامه های IRISL برای خرید 80 شناور و 65 هزار کانتینر

برنامه های IRISL برای خرید 80 شناور و 65 هزار کانتینر


نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه توسعه ناوگان در کشتیرانی در دستورکار قرار دارد، گفت: «رکورد تاریخی جابه جایی کالا و درآمد در سال ۱۴۰۰ را در سال جاری تکرار خواهیم کرد.»

به گزارش تین نیوز، محمدرضا مدرس خیابانی دریانوردان را سربازان ایران دانست که دلیرانه در جنگ اقتصادی در برابر دشمنان کشور ایستادگی کرده و به چرخش چرخ های اقتصاد ملی یاری می رسانند ، گفت: «در برنامه توسعه گروه کشتیرانی برای خرید و ساخت ۸۰ فروند شناور اقدام خواهد شد، ضمن اینکه ۶۵ هزار کانتینر خریداری می شود و ساخت دو فروند شناور ۴۰ هزار تنی در کشتی سازی های داخلی نیز انجام خواهد گرفت.»

او افزود: «احداث یارد لجستیک کانتینر در بندر چابهار و خرید واگن مورد نیاز جهت تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی و مواردی از این دست که منجر به توسعه ناوگان خواهد شد، در دستور کار قرار دارند.»

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: «قرارداد ساخت دو فروند شناور رو-رو کانتینری و دو فروند شناور چندمنظوره با سازندگان داخلی کشتی منعقد شده است؛ همچنین دو دستگاه لندینگ کرافت‌ نیز خریداری شده که تعمیرات آن ها در یارد های داخلی انجام خواهد شد.»

او گفت: «همه این شناور ها در مسیر کریدور شمال-جنوب به ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ملحق می شوند.»

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به اشاره به انعقاد قرارداد ساخت کانتینر با تولیدکنندگان داخلی گفت: «قرارداد خرید ۴۰ هزار و ۸۰۰ TEU کانتینر با تولیدکنندگان داخلی منعقد شده که بیش از نیمی از آنها یعنی ۲۰ هزار و ۷۰۰ TEU تحویل ناوگان شده است.»

او در رابطه با تعمیرات ادواری شناور ها نیز تصریح کرد: «شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز که شرکت مشترک گروه کشتیرانی و ایزوایکو است، در این زمینه بیش از پیش فعال شده است و هرگونه تعمیرات شناور هایی را که در داخل کشور امکان انجام داشته باشد در کنار دیگر یارد های تعمیراتی بر عهده گرفته است که امیدواریم با به روزرسانی امکانات و تجهیزات این شرکت تعمیرات کشتی، به زودی همه تعمیرات شناور ها را در داخل کشور انجام دهیم.»

سال 1400 بر مدار صعودی

نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: «در سال گذشته ناوگان کشتیرانی ایران در مجموع، موفق به حمل و جابه جایی بالغ بر ۷۱۹ هزار TEU کانتینر شد که نسبت به سال ۹۹، از ۶۹ درصد افزایش برخوردار بوده؛ ضمن اینکه در بخش حمل کالای فله نیز، در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۴.۵ میلیون تن کالا از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جابه جا شده که این رقم نیز نسبت به سال ۹۹، افزایش ۲۸ درصدی را به ثبت رسانده است.»

مدرس خیابانی ادامه داد: «ما در سال گذشته در مجموع بالغ بر ۲۶.۷ میلیون تن بار حمل کردیم که این رقم، بیانگر جهش ۴۱ درصدی نسبت به سال ۹۹ و ثبت رکوردی تاریخی در حوزه حمل بار از سوی ناوگان بوده است.»

او ادامه داد: «از میزان تناژ حمل یاد شده، بالغ بر ۱۰.۳ میلیون تن کالای صادراتی بوده که ۹ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹ را ثبت کرده؛ همچنین بالغ بر ۸.۶ میلیون تن کالای وارداتی از سوی ناوگان گروه کشتیرانی در سال ۱۴۰۰ حمل شده که نسبت به سال قبل افزایش 74 درصدی داشته است.»


افزایش 151 درصدی درآمد شرکت کشتیرانی

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، درآمد ریالی این گروه را از این میزان حمل بار، ۳۸۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: «درآمد عملیاتی نسبت به سال ۹۹، افزایش ۱۵۱ درصدی داشته که این رقم نیز رکوردی تاریخی در بخش درآمدی به شمار می رود و با توجه به روندی که در سال جاری داریم، رکورد تاریخی سال ۱۴۰۰ را در سال ۱۴۰۱ نیز تکرار خواهیم کرد.»

او درباره درآمد ارزی گروه کشتیرانی در سال ۱۴۰۰ یادآور شد: «در این سال مجموعا بالغ بر ۱.۶ میلیارد دلار درآمد کسب شده؛ در حالی که این رقم در سال ۹۹ به ۷۷۰ میلیون دلار محدود شده بود؛ ضمن اینکه سود خالص ارزی این گروه در سال ۱۴۰۰ نیز، ۴۷۰ میلیون دلار بوده که نسبت به ۲۹ میلیون دلار سال ۹۹، رشد بسیار قابل توجهی داشته است.»

حاشیه سود 28 درصدی در سال مالی 1400

مدرس خیابانی، حاشیه سود گروه کشتیرانی در سال مالی ۱۴۰۰ را ۲۸ درصد اعلام کرد و ادامه داد: یکی دیگر از دستاورد ها در سال مالی ۱۴۰۰ ساماندهی بدهی های معوقه ای بوده که از دوره های گذشته باقی مانده، بر این اساس با سازماندهی، ساماندهی و شفاف سازی که صورت گرفته، تاکنون ۶۲۰ میلیون دلار از این بدهی ها بازپرداخت شد و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از مشتریان خوش حساب بانک ها و صندوق توسعه ملی مطرح شده است.»

او با اشاره به اینکه بخش اعظم هزینه های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مربوط به تامین سوخت مورد نیاز کشتی ها است، تصریح کرد: «در سال گذشته ۳۶۸ هزار تن سوخت به ارزش ۲۵۲ میلیون دلار برای ناوگان خریداری شده که به همت وزارت نفت، بخش بسیار بزرگی از این حجم سوخت، در داخل تولید و به ناوگان تحویل شده است که این اقدام وزارت نفت و پالایشگاه های کشور، شایسته تقدیر است.»

نایب رئیس هیئت مدیره گروه کشتیرانی ایران با تاکید بر اینکه این گروه بر تامین نیاز های خود از داخل کشور، اصرار دارد، گفت: «اکنون ۸۰ درصد از نیاز های ناوگان از تولیدکنندگان داخلی تأمین می شود که از این طریق، از خروج ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.»

مدرس خیابانی تکیه بر توان دانش و توان فنی داخلی را محدود به موارد یاد شده ندانست و افزود: «همکاری هایی را با شرکت های دانش بنیان درزمینه تولید سوخت کم سولفور در جنوب کشور صورت داده ایم و در کنار آن، در زمینه های تولید قطعات و تعمیرات نیز، با این شرکت ها در حال همکاری هستیم.»

همه پرسنل دریایی کشتیرانی ایرانی هستند

مدرس خیابانی در رابطه با تأمین نیروی انسانی، خاطرنشان کرد: «با بهره گیری از مؤسسه با سابقه آموزشی گروه کشتیرانی نسبت به تربیت کادر دریایی مجرب اقدام شده است و اکنون نیز اعلام می کنیم، تقریبا همه ۳۶۷۸ پرسنل دریایی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از جوانان غیور و توانمند ایرانی هستند.»

ایجاد خط لاینر از چابهار به بنادر هند

او اشاره ای نیز به حوزه بازار و دستاورد های آن داشت و خاطرنشان کرد: «همان گونه که در رابطه با کریدور شمال-جنوب اشاره شد، ارتقای فرآیند جذب محمولات ترانزیت خارجی از طریق جاده و ریل در راستای گسترش این کریدور عملیاتی شده، ضمن اینکه در جهت تقویت بندر چابهار نیز، خط مستقیم کانتینری از این بندر به بنادر هند ایجاد شده است.»