برنامه‌ریزی برای افزایش ترانزیت به ۵۰ میلیون تن تا پایان برنامه هفتم

برنامه‌ریزی برای افزایش ترانزیت به ۵۰ میلیون تن تا پایان برنامه هفتم

نشست مدیران ارشد ارگان‌های دریایی کشور به میزبانی سازمان بنادرودریانوردی با سه دستورکار “عضویت سازمان نقشه‌برداری و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در شورای هماهنگی ارگان‌های دریایی” ؛ ” تبیین جایگاه اقتصاد دریامحور در برنامه هفتم توسعه” و ” برنامه‌ریزی برای برگزاری روز جهانی دریانوردی در تهران” برگزار شد.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، در این نشست علی‌اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی ، سیدحسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات و جمعی از مدیران ارشد سازمان‌ها و شرکت‌های دریایی حضور داشتند.

در این نشست مدیران ارشد ارگان های دریایی با پیشنهاد سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر عضویت سازمان نقشه‌برداری و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در شورای هماهنگی ارگان‌های دریایی و دعوت از آنها در نشست‌های آتی ارگان‌های دریایی موافقت کردند.

در آغاز این نشست، مجید علی‌نازی، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به کارشکنی آمریکا و انگلیس در لغو برگزاری رویداد موازی روز جهانی دریانوردی به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، از برگزاری این مراسم در هفته اول مهرماه سال‌جاری با حضور همه ارگان‌های دریایی و قدردانی از زحمات دریانوردان و دریاییان نمونه کشور خبر داد.

* لزوم سیاست‌گذاری متمرکز در راهبرد اقتصاد دریاپایه

بر اساس این گزارش، در این نشست همچنین، حسن بیک محمدلو، عضو هیات عامل و معاون برنامه‌ریزی و منابع سازمان بنادر و دریانوردی نیز در تبیین جایگاه اقتصاد دریاپایه در برنامه هفتم توسعه اقتصادی کشور، با تاکید بر ضرورت سیاست‌گذاری متمرکز درباره اقتصاد دریاپایه، اظهار داشت: در راستای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور ، باید سیاستگذاری یکپارچه امور دریایی ، تقسیم کار ملی ، مدیریت چابک و کارآمد دریا به منظور بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های دریا و استان‌های همجوار ، برای احراز جایگاه شایسته در سطح منطقه و جهان مدنظر قرار گیرد .

عضو هیات عامل سازمان بنادرودریانوردی افزود: مطابق اهداف کمی اعلام شده سیاست‌‌های کلی برنامه‌هفتم در بخش ترانزیت، میزان عملیات ترانزیتی در کشور باید از ۳۰ میلیون به ۵۰ میلیون در سال ارتقا یابد که کار بسیار بزرگی است.

وی همچنین از مکلف شدن وزارت نفت برای اختصاص و واگذاری زمین به بخش‌خصوصی جهت ایجاد زیرساخت‌های بانکرینگ خبر داد.

* افزایش جذب دانشجو در رشته‌های دریایی در دانشگاه‌های سراسری

همچنین در این نشست، علی‌اکبر مرزبان، مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی و مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور نیز از افزایش جذب و تربیت دانشجویان علاقمند به رشته‌ها و مشاغل دریایی در دانشگاه ‌های کشور خبر داد و گفت: اخیرا دانشگاه گیلان با جذب ۳۰ دانشجو در رشته مهندسی کشتی موافقت کرده است.

به گفته مرزبان، در سال جاری در دانشگاه چابهار، در نوشهر و همچنین در دانشگاه آزاد ظرفیت‌های خوبی برای آموزش و تربیت نیروهای دریانورد آغاز شده است.

این گزارش می افزاید؛ در بخش دیگری از این نشست، مدیران و نمایندگان ارگان‌های دریایی بر نوسازی ناوگان فرسوده دریایی و ناوگان خدماتی در بنادر به میانگین سن ده سال به دستور رییس جمهور؛ تسهیل نصب سیستم تصفیه آب توازن در کشتی‌های تجاری؛ تقویت صندوق توسعه دریایی؛ حمایت از محصولات دانش‌بنیان در زمینه تولید و توسعه تجهیزات دریایی؛ توسعه و تسهیل استفاده از سوخت‌ کم‌سولفور به شناورهای داخلی؛ خوداتکایی در حوزه تامین غذای دریایی و پوشش بیمه صیادان و اولویت و برجسته کردن اقتصاد دریاپایه در تصمیم‌گیری‌های درون سازمانی، تاکید کردند.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.pmo.ir/fa/news/63840/

لینک کوتاه: https://seanews.ir/50273