با هیدروژن سبز و آبی به عنوان سوخت بنادر آشنا شوید

با هیدروژن سبز و آبی به عنوان سوخت بنادر آشنا شوید
با هیدروژن سبز و آبی به عنوان سوخت بنادر آشنا شوید
صنعت حمل و نقل دریایی و بنادر به سرعت در حال تطبیق و بهره برداری از هیدروژن سبز و آبی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از پورت تکنولوژی، هیدروژن مایع به عنوان یک سوخت با میزان آلایندگی صفر، به دلیل توانایی در کاهش گازهای گلخانه ای، آلودگی شهری و مضرات سوخت های فسیلی، می تواند بنادر را به طور کلی متحول کند.این سوخت همچنین مزایایی نظیر کاهش آلودگی صوتی و گازهای NOx در مقایسه با سوخت های فسیلی خواهد داشت.
از تجهیزات حمل بار و تجهیزات برای ذینفعان زنجیره تأمین گرفته تا کشتی ها و شناورهایی که از این سوخت در آینده استفاده می کنند، هیدروژن می تواند مزایای متعددی را برای صنعت دریانوردی و بنادر فراهم کند.
اگرچه نگرانی هایی در مورد استفاده از هیدروژن در سلول های سوختی و چرخه عمر سوخت های تجدید پذیر وجود دارد؛ تولید، ذخیره سازی و صادرات هیدروژن می تواند مدل تجاری جدید و جذابی برای بنادر در دهه های آینده ایجاد کند.
تولید هیدروژن سبز
سوخت هیدروژن مایع به طور سنتی با استفاده از سوخت های فسیلی آسیب رسان به محیط زیست نظیر گاز طبیعی، محصولات جانبی سوخت های فسیلی یا زغال سنگ تولید می شود.
هیدروژن قهوه ای از طریق زغال سنگ طی فرآیند گازدهی تولید می شود. هیدروژن خاکستری بیش از ۷۵ درصد از تولید هیدروژن در جهان را به خود اختصاص داده که از طریق روشی به نام اصلاح بخار متان از گاز طبیعی استخراج می شود.
نکته منفی در تولید هر دو نوع هیدروژن خاکستری و قهوه ای، تولید گاز دی اکسید کربن است.
در مقابل، بسیاری از بنادر به طور فزآینده ای برای تولید هیدروژن از طریق الکترولیز سرمایه گذاری کرده اند که به آن هیدروژن سبز می گویند. فرآیند الکترولیز از برق برای تولید سوخت هیدروژن مایع استفاده می کند.
بنادری که مجهز به تجهیزات تامین انرژی خورشیدی و باد هستند، می توانند از برق برای تولید سوخت یا همان هیدروژن سبز استفاده کنند.
تولید هیدروژن آبی
هیدروژن آبی دقیقاً مانند هیدروژن خاکستری با استفاده از گاز طبیعی تولید می شود با این تفاوت که CO۲ که هنگام تولید هیدروژن از گاز طبیعی آزاد می شود، جذب و ذخیره شده و از ورود آن به جو جلوگیری می شود.
بندر آمستردام اخیرا اعلام کرد که در حال توسعه یک نیروگاه H۲Gateway هیدروژن آبی است که هدف آن ذخیره کردن کربن تولید شده در میادین گاز در این بندر است.