ایران و عمان کریدور شمال – جنوب را فعال می کنند

ایران و عمان کریدور شمال – جنوب را فعال می کنند

سفیر جمهوری اسلامی در مسقط درباره اهمیت اولین سفر هیثم بن طارق به تهران گفت: جایگاه ایران در ترانزیت منطقه ای و بین المللی ویژه و برجسته است. وضعیتی که نه می توان آن را حذف کرد و نه می توان آن را نادیده گرفت. به ویژه با تحولاتی که پس از جنگ روسیه و اوکراین رخ داد، جایگاه جمهوری اسلامی برجسته شد. عمان نیز از وضعیت مشابه سود می برد. دروازه ای به آفریقا محسوب می شود و در منطقه ای استراتژیک به نام خلیج فارس و دریای عمان واقع شده است.

علی نجفی افزود: با توجه به این مهم، تهران و مسقط در گذشته به توافقاتی دست یافته بودند. از جمله این قراردادها می توان به قرارداد چهارجانبه «عشق آباد» بین عمان، ایران، ازبکستان و ترکمنستان اشاره کرد.

وی درباره گشایش چشم انداز جدیدی در کریدور شمال-جنوب به دلیل پیوستن عمان به این محور گفت: کریدورهایی که ایران به آن پیوسته است. مانند کریدور شمال-جنوب، ایران، هند و روسیه، طبیعتاً می توان از آن برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور و شبکه منطقه ای استفاده کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط خاطرنشان کرد: در همین راستا قرار است به زودی نشستی در زمینه حمل و نقل در تهران برگزار شود. ایران و عمان برای فعال کردن این کریدور به توافق رسیده‌اند. حمل بار آزمایشی از این مسیر یکی از روش هاست. تقویت حمل و نقل دریایی نیز برای تکمیل این شبکه و ارتباطات حمل و نقل و ترانزیتی مهم است.

لازم به توضیح است که دولت عمان درخواست رسمی خود مبنی بر الحاق کریدور شمال به جنوب را به صورت توافقی به جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده است.

ویرایش و بازنویسی اخبار: سی نیوز

منبع: https://www.fardanews.com/fa/tiny/news-1223709

لینک کوتاه: https://seanews.ir/47909