افزایش سهم ناوگان ایرانی در تجارت دریایی از تعهدات وزیر جدید راه و شهرسازی

روز چهارشنبه ۲۵ آذرماه جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. .

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، به گفته قالیباف، رئیس جمهور قرار بود در نیم ساعت پایانی این جلسه در صحن علنی مجلس حاضر شود که به دلیل حضور در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران، موفق به حضور نشد. جلسه بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و ترابری شهرسازی را پیدا نکرد.

در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه 25 آذرماه شورای اسلامی، گزارش کمیسیون عمران و کشاورزی در مورد تصویب صلاحیت ها و برنامه های پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی قرائت شد.

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه آذرماه گزارش کمیسیون ساخت و ساز در خصوص بررسی صلاحیت ها و طرح های ارائه شده توسط آقای مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی را قرائت کرد. 16 به شرح زیر:

بر اساس ماده 55 آیین نامه داخلی شورای اسلامی و در رابطه با راه و ترابری، مسکن، شهرسازی، دهیاری ها و امور عمرانی شهرداری ها و دهیاری ها، وزارت راه و شهرسازی به عنوان وزارتخانه مرتبط با عمران. کمیسیون به استناد ماده 202 آیین نامه داخلی و جلسه مورخ 15/9/1301 از ساعت 12 الی 14:30 با حضور اکثریت اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل شد. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاه ها و برنامه های مستند خود را ارائه و اعضای کمیسیون به بیان دغدغه ها، اولویت ها و انتظارات خود پرداختند.

طی نامه شماره 87704/52/د مورخ 13/9/1401 صحت مدرک تحصیلی ایشان از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام و مدرک دکتری ایشان از دانشگاه علامه طباطبایی تأیید شد.

مهمترین برنامه ها و تعهدات وزیر جدید راه و شهرسازی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون در حوزه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل و تجارت دریایی عبارتند از:

  • افزایش سرعت تجارت در حوزه حمل و نقل و بهبود شاخص عملکرد لجستیک (LPI).
  • استفاده از ظرفیت های ایران به عنوان ثروتمندترین کشور غرب آسیا از نظر ظرفیت های لجستیکی و ژئوپلیتیکی.
  • ایجاد مدیریت واحد و یکپارچه سازی ترانزیت کالا و مسافر از کشور و هماهنگی بین دستگاه های مداخله گر.
  • اقدام فوری در تکمیل کریدورهای اصلی بین المللی و بازآفرینی هاب لجستیکی منطقه ای و تکمیل مسیرهای مرزی و ترانزیتی کشور با تمرکز بر تکمیل پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالا به منظور بهره برداری سریع از سرمایه گذاری راکد در پروژه ها.
  • اصلاح نظام قیمت‌گذاری خدمات بر اساس معیارهای مربوطه و با رویکرد رقابتی‌سازی تعرفه‌ها نسبت به کریدورهای رقیب.
  • بهبود تجارت و بازاریابی ترانزیتی و گسترش روابط و مبادلات حمل و نقل با سایر کشورها و توسعه همکاری های امنیتی در معاهدات و موافقت نامه های بین المللی.
  • جلب مشارکت بخش خصوصی از طریق مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) و جذب سرمایه گذاری خارجی؛
  • بهبود کیفیت خدمات حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی؛
  • افزایش ترانزیت بار و مسافر در شیوه های مختلف حمل و نقل.
  • اتصال شبکه ریلی به مراکز بار انبوه؛
  • ساخت و تکمیل کریدورهای آزادراهی؛
  • ارتقای ایمنی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از حوادث در بخش حمل و نقل.
  • تقویت زیرساخت های حمل و نقل دریایی؛
  • افزایش سهم کشور از حمل و نقل دریایی در منطقه؛
  • افزایش سهم ناوگان ایران در تجارت دریایی
  • افزایش اشتغال در بخش دریایی؛