ازبکستان، پاکستان و افغانستان در مورد خط آهن «فارو-افغان» توافق کردند

ازبکستان، پاکستان و افغانستان در مورد خط آهن «فارو-افغان» توافق کردند

نمایندگان ازبکستان، پاکستان و افغانستان توافقنامه ساخت خط آهن “فارو-افغان” را امضا کردند.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا به نقل از آسیاپلاس، بر اساس تفاهم نامه ای که پس از نشست کارگروه سه کشور در شهرستان اسلام آباد امضا شد، مسیر جدید این خط ریلی نسبت به پروژه اولیه تغییر می کند.

در این گزارش آمده است: مسیر راه آهن از تیرماز ازبکستان به مزارشریف و لوگر افغانستان می گذرد و در گذرگاه مرزی خرلوچ ولایت پکتیا به خاک پاکستان می رسد. پیش از این قرار بود این خط ریلی از گذرگاه مرزی «تورهم» ولایت ننگرهار وارد خاک پاکستان شود.

وزارت راه آهن پاکستان اعلام کرد که اتصال خطوط ریلی سه کشور به توسعه تجارت منطقه ای، ترانزیت و همکاری های دوجانبه بین کشورهای شرکت کننده کمک می کند.

پاکستان، افغانستان و ازبکستان نیز بر روی نقشه راه مطالعات فنی و منابع سرمایه گذاری برای تطبیق سریع این پروژه به توافق رسیده اند.

به گفته طرف ازبکستان، این خط ریلی به طول 760 کیلومتر که از طریق افغانستان می گذرد، حدود 5 روز زمان تحویل بار به پاکستان و 40 درصد کاهش هزینه های حمل و نقل را به همراه خواهد داشت.

تخمین زده می شود که ساخت این پروژه با بودجه 6 میلیارد دالر تا پایان سال 2027 تکمیل شود و در سال 2030 بالغ بر 15 میلیون تن بار توسط خط آهن “فارو – افغانستان” جابه جا شود.

در صورت اجرایی شدن پروژه راه آهن «فارو-افغان» کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه، ازبکستان و افغانستان به بنادر پاکستان در دریای عرب متصل می شوند و راه جدیدی برای صادرات کالا به کشورهای خاورمیانه و جنوب شرق آسیا باز می شود.

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.irna.ir/news/85177096

لینک کوتاه: https://seanews.ir/49914