آغاز بهره‌برداری از بندر چند منظوره خمیر با حضور وزیر راه و‌ شهرسازی

آغاز بهره‌برداری از بندر چند منظوره خمیر با حضور وزیر راه و‌ شهرسازی

بندر چند منظوره خمر واقع در 90 کیلومتری غرب بندرعباس با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مهدی دوستی استاندار هرمزگان و نمایندگانی به بهره برداری رسید. مردم استان در شورای اسلامی.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این مراسم تشریح کرد: به منظور تسهیل تجارت، صادرات و واردات و رونق اشتغال افراد بومی که معیشت آنها هستند. گره خورده تنگاتنگ با دریا، احداث بندر خمر به عنوان یک طرح مهم و راهبردی مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.

وی افزود: این طرح راهبردی که نقش موثری در صرفه اقتصادی منطقه دارد، از دولت نهم و در زمانی که مدیرعامل فعلی سازمان بنادر عهده دار مدیریت کل بنادر هرمزگان بود، آغاز شد. پس از مدتی که از آغاز عملیات اجرایی آن می گذشت، وقفه های مختلفی به وجود آمد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در خصوص مشخصات فیزیکی این پروژه اظهار داشت: این بندر دارای چهار پست اسکله در قالب اسکله، عرشه و راه دسترسی به طول 744 متر از ساحل تا اسکله است. ساخت سنگی به طول 617 متر و در مرحله دوم این پروژه، اجرای لایه های روسازی دایک دسترسی (دیوار)، ساخت شمع و پل دسترسی عرشه از انتهای دایک تا اسکله، ساخت اسکله. به همراه آماده سازی و نصب تاسیسات برقی و مکانیکی به انجام می شود

عباس نژاد با بیان اینکه این پروژه شامل لنج های تا ظرفیت 5000 تن است، اظهار داشت: با توجه به درخواست های مکرر بازرگانان و بازرگانان، با توجه به درخواست های مکرر تجار و بازرگانان، امکان پهلوگیری لنج های تجاری تا ظرفیت 5000 تن وجود دارد. ظرفیت 400 تن تن توسط سازمان بنادر و دریانوردی با تغییر طراحی ساختار اسکله های شناور به تقاضای مردم احترام می گذارد.

این مسئول با تاکید بر انجام آزمایشات زیست محیطی در دوره ساخت با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: تمامی فرآیندهای مربوطه در این پروژه انجام شده و برای صدور مجوزهای زیست محیطی در اختیار این سازمان قرار گرفته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان لایروبی اسکله قدیم این شهرستان را از دیگر اقدامات سازمان بنادر در شهرستان بندرخامر برشمرد و بیان کرد: در پی کاهش چشمگیر عمق اسکله گمرک بندرخامر، اسکله گمرکی بندرخامر با کاهش قابل توجهی در عمق اسکله گمرکی بندرخامر انجام شد. که در گذشته نقش مهمی در تجارت دریایی منطقه داشت، این سازمان لایروبی به اسکله توجه داشته است.

عباس نژاد خاطرنشان کرد: با مشارکت سایر سازمان ها برای تسریع در روند ساخت جاده دسترسی، بهره برداری از بندر چند منظوره خمر که در دهه فجر سال جاری انجام می شود، فصل جدیدی از رونق تجارت دریایی در منطقه آغاز خواهد شد و شاهد تنوع بیشتر و افزایش فعالیت ها خواهیم بود، حجم تردد و همچنین رونق ساحل نشینانی که از دریای این دریای وسیع الهی امرار معاش می کنند، افزایش می یابد.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، امروز در مجموع 10 پروژه بندری و دریایی شامل 6 طرح بهره برداری به ارزش 19 هزار و 32 میلیارد ریال، سه طرح برای شروع عملیات اجرایی به ارزش 21 هزار و 729 میلیارد ریال و یک پروژه بهره برداری تجهیزات با اعتبار 2190 میلیارد ریال افتتاح می شود.

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://www.pmo.ir/fa/news/62049/

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44942