رقابت جهانی برای سرمایه‌گذاری در بندر فاو عراق؛ آیا ایران فرصت‌های طلایی خود را از دست می‌دهد؟

رقابت جهانی برای سرمایه‌گذاری در بندر فاو عراق؛ آیا ایران فرصت‌های طلایی خود را از دست می‌دهد؟

به گزارش سی نیوز، عراق 11 شرکت بین‌المللی حمل و نقل دریایی را برای رقابت در مناقصه بهره‌برداری از بندر بزرگ فاو انتخاب کرده است و قرار است نتیجه نهایی این مناقصه در ژانویه 2025 اعلام شود.به گفته مدیرکل شرکت عمومی بنادر عراق، شرکت‌هایی که در این مناقصه شرکت نموده‌اند شامل China Merchants Port Group از چین، Evergreen تایوان، CMA CGM فرانسه، MSC سوئیس، Adani هند، ICTSI فیلیپین، Cosco چین و ABM Global Shipping امارات می‌باشند.

شرکت Daewoo Engineering & Construction کره جنوبی نیز ساخت پنج اسکله در این بندر را به پایان رسانده است که روز پنج‌شنبه طی مراسمی به مقامات عراقی تحویل داده شد.

بندر فاو به عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی برای ایجاد یک کریدور ترانزیتی جدید بین خاورمیانه و اروپا طراحی شده است. این بندر ظرفیت پذیرش 3.5 میلیون کانتینر در سال 2028 را خواهد داشت.

عراق همچنین پروژه‌ای به ارزش 17 میلیارد دلار برای اتصال بندر فاو به مرز ترکیه از طریق شبکه ریلی و جاده‌ای راه‌اندازی کرده است که با هدف تبدیل شدن به هاب ترانزیتی منطقه و کاهش وابستگی به کانال سوئز انجام می‌شود.

به گفته فرحان الفرتوسی، مدیرکل شرکت بنادر عراق، این طرح می‌تواند زمان حمل و نقل بین آسیا و اروپا را به طور قابل‌توجهی کاهش داده و موقعیت عراق را به عنوان یک مسیر جایگزین در تجارت جهانی تقویت کند.

نقش ایران در مخاطره

در حالی که کشورمان به دلیل موقعیت استراتژیک خود می‌توانست محور کریدورهای بین‌المللی شرق به غرب و شمال به جنوب باشد، تحولات اخیر نشان می‌دهد که عراق به سرعت در حال تبدیل شدن به جایگزینی جذاب برای مسیرهای ترانزیتی منطقه است.

مشکلات زیرساختی و بودجه‌ای ، از جمله کمبود سرمایه‌گذاری در توسعه خطوط دریایی، ریلی و جاده‌ای، از اصلی‌ترین موانع بر سر راه افزایش سهم ایران در حمل و نقل جهانی است. علاوه بر این، تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی به ایجاد فرصت‌های تجاری جدید برای ایران در مقیاس جهانی آسیب رسانده است. در این شرایط، عراق به‌ویژه با پروژه‌های بزرگ خود و تمرکز بر توسعه بنادر و زیرساخت‌ها، به‌طور فزاینده‌ای در حال جذب سرمایه‌گذاری و توجه جهانی است.

در واقع، رقابت بین بندر فاو و چابهار به وضوح در حال شکل‌گیری است و در صورتی که ایران نتواند زیرساخت‌های خود را به سرعت توسعه دهد، ممکن است فرصت‌های طلایی برای بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی‌اش از دست برود. عراق با سرعت بیشتری در حال انجام پروژه‌های حیاتی است که موقعیت استراتژیک آن را در کریدورهای ترانزیتی بهبود خواهد بخشید.

آینده چابهار در برابر تهدیدات جدید

در این شرایط، چابهار باید به‌عنوان یک بندر کلیدی، از نقاط قوت خود همچون روابط تجاری و ترانزیتی با هند و دیگر کشورهای آسیای مرکزی بهره‌برداری کند و ظرفیت‌های خود را با استفاده از مشارکت‌های خارجی و توسعه فناوری‌های مدرن تقویت نماید. سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت‌های چابهار می‌تواند به این بندر کمک کند تا همچنان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نقاط اتصال ایران به بازارهای جهانی باقی بماند، در حالی که رقابت‌های جدید از سوی عراق به‌ویژه در حوزه ترانزیت و حمل و نقل باید به‌عنوان یک هشدار برای تسریع در اقدامات بهینه‌سازی در نظر گرفته شود.

اگر نتوانیم به سرعت اقداماتی جهت بهبود وضعیت زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز انجام دهیم، ممکن است در آینده نزدیک فرصت‌های طلایی خود را از دست بدهیم و موقعیت خود را در حمل و نقل جهانی از دست دهیم.