پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و آفریقا به ۳میلیارد دلار

پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و آفریقا به ۳میلیارد دلار

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا سال 1404 حجم مبادلات تجاری ایران و قاره آفریقا به حداقل 3 میلیارد دلار برسد که نسبت به دولت قبل حداقل 6 برابر خواهد بود، گفت: در دولت های گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و قاره آفریقا کمتر از 500 میلیون دلار بود اما این رقم در سال گذشته 20 میلیون دلار به 13 میلیون دلار افزایش یافت.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا پیمانپاک معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سابق سازمان توسعه تجارت که در سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه را همراهی می کرد، در خصوص این سفر گفت وگویی با روزنامه ایران اقتصاد داشته که متن کامل آن را در زیر می بینید.

سفر رئیس جمهور کشورمان به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه چه دستاوردهایی برای بخش خصوصی داشت و آیا فعالان اقتصادی می توانند فعالیت خود را در کشورهای مذکور افزایش دهند؟

پیمانپاک: موضوع مهم و اساسی این است که دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود به بازار اقتصادی کشورهای مستقل توجه ویژه ای داشت. ظرفیت هایی که پیش از این و در دولت های گذشته با کشورهایی مانند آفریقا، همسایگان، آسیای جنوب شرقی، اوراسیا، شبه قاره هند و… در زمینه همکاری های تجاری، اقتصادی و فعالیت های مشترک مغفول مانده بود. دولت قبل بیشترین توان خود را بر عهده مذاکره گذاشته بود، اما دولت رئیس جمهور در کنار مذاکره، به دنبال توسعه روابط با کشورهای مستقل با هدف افزایش تجارت و تسهیل فعالیت بخش خصوصی است. سفر رئیس جمهور کشورمان به قاره آفریقا پس از 11 سال دستاوردهای خوبی برای کشور به ویژه بخش خصوصی داشت.

قاره آفریقا ظرفیت بسیار بالایی دارد زیرا کشورهای این قاره دارای اقتصاد رو به رشدی هستند. قاره آفریقا به دنبال افزایش واردات مواد اولیه مانند پتروشیمی است. کشورهای این قاره توسعه ساخت و ساز را دنبال می کنند بنابراین برای رشد ساخت و ساز به خدمات فنی و مهندسی و مصالح ساختمانی نیاز دارند که ایران می تواند به خوبی خدمات و مصالح را در این زمینه صادر کند.

قاره آفریقا نیز افزایش سطح بهداشت، تجهیزات پزشکی و پزشکی را دنبال می کند که در این میان ایران نقاط قوت زیادی دارد و می تواند نیازهای کشورهای قاره آفریقا را تامین کند. بنابراین می توان به سرعت صادرات به قاره آفریقا به ویژه سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه را افزایش داد.

علاوه بر این موارد، فرصت‌های بکر در گردشگری، مواد خام، منابع معدنی و محصولات کشاورزی با توجه به اقلیم قاره آفریقا وجود دارد که فعالان خصوصی و اقتصادی می‌توانند از آن بهره ببرند.

نکته دیگر اینکه قاره آفریقا از ذخایر معدنی مناسبی در طلا، الماس، بوکسیت و… برخوردار است، بنابراین ایران می تواند از این ظرفیت به خوبی استفاده کند، به ویژه اینکه در زنجیره ارزش افزوده صنایع فلزات، مس و فولاد رشد خوبی داشته ایم. بنابراین می توان از منابع معدنی کشورهای مذکور به خوبی استفاده کرد. قاره آفریقا از سوی کشورهای فعال در حوزه اقتصادی گنجی پنهان به حساب می آید، اما ایران سال هاست که با وجود شباهت ها و ارتباط تنگاتنگ فرهنگی و سیاسی به ویژه در حوزه تحریم، از این فضا غفلت کرده است.

آیا کشورهای آفریقایی حاضر به همکاری با ایران و بخش خصوصی هستند؟
پیمانپاک: بله، آنها خواهان افزایش همکاری های اقتصادی با ایران هستند و دلیل اصلی آن پتانسیل کشورمان و سابقه خوب همکاری های گذشته در سدسازی، ساخت و ساز (ساختمان پارلمان جیبوتی توسط دو شرکت ایرانی ساخته شده است) و راه سازی است. قطعا با حمایت دولت های دو کشور و تامین زیرساخت های لازم می توان پروژه های عمرانی و عمرانی خوبی تعریف کرد و شرکت های متخصص ایرانی به صادرات خدمات فنی و مهندسی، ارسال مصالح ساختمانی، ساخت جاده، ساخت سد و احداث نیروگاه اقدام خواهند کرد.

در اجلاس غرب آفریقا که سال گذشته برگزار شد، قراردادهایی به ارزش 2 میلیارد دلار از جمله صادرات خودرو، خدمات تعمیر کشتی، رسیدگی به ناوگان دریایی، ساخت و ساز و هتل سازی امضا شد. از آنجایی که تجارت با قاره آفریقا از طریق بخش خصوصی انجام می شود، سودجویی است و یارانه پرداخت و دریافت نمی کند، بنابراین از هر فرصتی برای درآمدزایی بیشتر استفاده می کند. بر این اساس تجارت با قاره آفریقا برای ایران سودآور است. از سوی دیگر، تهاتر کالا یکی از راهکارهایی است که کشور را در تامین مواد اولیه و نیازهای وارداتی یاری می دهد.

رئیس جمهور در این سفر چه موضوعاتی را دنبال کرد و چه توافقاتی با کنیا حاصل شد؟
پیمانپاک: هدف رئیس جمهور از سفر به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه آغاز فصل جدیدی از همکاری های مشترک اقتصادی و تجاری با قاره آفریقا و همچنین جهش مبادلات تجاری بود. کنیا دروازه شرق آفریقا و بندر مومباسا یکی از فعال ترین و بزرگترین بنادر در قاره شرق آفریقا است. در طول یک سال گذشته سعی کردیم خط کشتیرانی مستقیم از بندرعباس به مومباسا داشته باشیم. اکنون در سفر رئیس جمهور تاکید شد که این خط توسعه یابد. توسعه همکاری ها و مشارکت در حوزه کشاورزی نیز مورد توافق طرفین قرار گرفت.

بر این اساس توافقات خوبی در زمینه کشت فراسرزمینی، واردات یک سری محصولات مرتبط با شیلات و پروتئین صورت گرفته است. صادرات ماشین آلات و تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی، آموزش آنها و انتقال دانش فنی در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ایران کارهای بزرگی در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات دانش بنیان در کنیا انجام داده است که به رئیس جمهور ابلاغ شد. 40 محصول دانش بنیان ایرانی در کنیا به ثبت رسیده و در حال توسعه است.

همچنین در این سفر سه روزه رئیس جمهور در خصوص احداث خطوط تولید ماشین آلات و تجهیزات مانند وانت نیز توافقاتی حاصل شد، بنابراین این فرصت مناسبی است تا ضمن استفاده از بازار کنیا به بازارهای سایر کشورهای آفریقایی نیز برسیم. در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی و قیر نیز مذاکرات خوبی صورت گرفته و این کشور به دنبال خرید محصولات مذکور از ایران است. قرار است بخشی از کالاها به صورت ترخیصی معامله شود تا ایران در ازای صادرات برخی کالاها، نیازهای خود مانند چای و قهوه را ترخیص کند. افزایش 10 برابری در تجارت با کنیا در نظر گرفته شده است.

چه مذاکراتی در خصوص همکاری با اوگاندا انجام شد و آیا این سفر مثمر ثمر بود؟
پیمانپاک: کشاورزی مهمترین موضوع این کشور بود زیرا اوگاندا به منابع غنی آبی دسترسی دارد. ایران (بخش خصوصی) اقدامات متعددی در زمینه کشت فراسرزمینی در این کشور انجام داده بود که گزارش آن به رئیس جمهور ارائه شد.

اکنون 4000 هکتار در حال کشت است که قرار است چندین برابر شود. ایران بیش از 10 میلیارد دلار نهاده و مواد خام کشاورزی وارد می کند، بنابراین می توان از ظرفیت اوگاندا در کشت فراسرزمینی بیشتر استفاده کرد تا محصولات کشاورزی مورد نیاز از این طریق و با قیمت مناسب تری به ایران وارد شود.

این امر امنیت غذایی کشور را تضمین می کند. کشورهای توسعه یافته نیز چنین مقوله ای را دنبال می کنند، بنابراین اکنون بهترین فرصت برای تامین امنیت غذایی کشور با کشت فراسرزمینی است. رئیس جمهور در این زمینه تاکید زیادی کرد و از فعالان اقتصادی خواست به صورت جدی وارد این عرصه شوند.

همکاری با زیمبابوه چگونه دنبال خواهد شد و آیا می توان با این کشور تحریم شده از سوی غرب همکاری اقتصادی مناسبی داشت؟
پیمانپک: این کشور ظرفیت معدنی قابل توجهی دارد که می توان از آن به خوبی استفاده کرد. در گذشته فعالیت‌های مشترکی در قاره آفریقا داشتیم (مانند استخراج بوکسیت در گینه)، اما هرگز جدی گرفته نشد.

بر این اساس در سفر رئیس جمهور به زیمبابوه توافقاتی در زمینه معدن انجام شد. همچنین در زمینه مونتاژ تراکتور که زیرساخت ها در آن وجود دارد، قراردادی امضا شد و قرار است تراکتور از این کشور به آفریقای جنوبی صادر کنیم.

فعال سازی خط تولید دخانیات نیز در دستور کار قرار گرفت. سال ها در مورد این موضوع صحبت می شد، اما کار عملیاتی روی آن انجام نشد، بنابراین اقدامات گسترده ای در این زمینه انجام خواهد شد. در زمینه دارو و کودهای شیمیایی نیز توافقات خوبی انجام شد.

در دولت های گذشته حجم تجارت ایران با قاره آفریقا کمتر از 500 میلیون دلار بود اما در سال گذشته دولت سیزدهم توانست این رقم را به 1.2 میلیارد دلار برساند. بر این اساس بیش از یک میلیارد دلار از صادرات و 200 میلیون دلار واردات ایران از قاره آفریقا بوده است. بنابراین برای حفظ این کشورها باید به دنبال تراز تجاری نیز باشیم. می توان پیش بینی کرد که تا سال 1404 میزان تجارت ایران و قاره آفریقا به حداقل 3 میلیارد دلار برسد. یعنی حداقل 6 برابر حجم آن در دولت قبل خواهد بود.

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.irna.ir/news/85170077

لینک کوتاه: https://seanews.ir/49701