مرکز پژوهش‌های مجلس روند طرح‌های جامع بنادر کشور را بررسی کرد

مرکز پژوهش‌های مجلس روند طرح‌های جامع بنادر کشور را بررسی کرد

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی روند پیشرفت طرح های جامع بنادر کشور، نقاط قوت و ضعف آن و راهکارهای بهبود آن پرداخت.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر در گزارشی با عنوان «نگاهی به روند طرح های جامع بنادر کشور، نقاط قوت و ضعف و راهکارهای بهبود مطالعات جامع آتی» کدام بنادر نقاط ارتباطی هستند که بازار جهانی را ممکن می کنند و به وسعت کریدورهای مواصلاتی برای توسعه تجارت کشور مهم هستند و می توانند بهبود جریان کالا و روند توسعه اقتصادی کشور را تعیین کنند. .

در این گزارش آمده است: ایران که سال‌ها به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی یکی از پایگاه‌های بندری جهان به شمار می‌رود، همچنان مطلوبیت بنادر خود را با مزیت ژئوپلیتیکی در منطقه و توسعه و پیشرفت در منطقه، مطابقت ندارد. بنادر رقیب خلیج فارس و دریای عمان طی 30 سال اخیر ضرورت بازنگری هوشمندانه طرح‌های توسعه بندری در کشور را نشان می‌دهد.

در گزارش حاضر تاریخچه و وضعیت طرح جامع بنادر کشور و نقاط مثبت و آسیب ها و نقاط ضعف طرح ها به ویژه آخرین طرح جامع بنادر تجاری کشور به اختصار بررسی شد.

یکی از نکات مثبت طرح جامع فعلی بنادر تجاری کشور، اعتماد به متخصصان کشور در طرح جامع بزرگ ملی است.

تهیه طرح جامع فعلی (مصوب 1398) بنادر به طور کامل توسط گروه کارشناسی داخل کشور انجام شد، به این معنا که برای اولین بار به توان مهندسین کشور برای انجام این مهم اعتماد کامل شد. این موضوع نشان دهنده پتانسیل بالای مهندسین و کارشناسان کشور و امکان استفاده از ظرفیت و توان آنان برای ایفای نقش در پروژه های بزرگ ملی است.

از سوی دیگر، در طرح جامع مصوب 1398، علاوه بر پرداختن به مسائل سخت افزاری توسعه، مباحث توسعه نرم افزاری نیز مورد توجه قرار گرفته است که یکی از نقاط قوت این طرح نسبت به برنامه های قبلی به شمار می رود. در این میان مواردی مانند نگاه تخصصی به موضوعاتی مانند ترافیک بندری و کاهش اثرات منفی گلوگاه های ترافیکی و افزایش سهم بار ریلی از نکات بارز است.

دفتر مطالعات زیرساخت این مرکز در این گزارش تاکید کرده است که با وجود نکات مثبتی که در طرح جامع فعلی بنادر کشور نسبت به طرح های جامع قبلی وجود دارد، ملاحظات و آسیب های جدی از جمله عدم تطابق و همگام سازی بنادر کشور وجود دارد. طرح جامع بنادر با مطالعات در حال انجام طرح. حمل و نقل همه جانبه کشور، عدم توجه جدی به ارتقای توسعه بنادر، نگاه درون نگر و عدم توجه به زنجیره تامین کالا و رویکرد سیستمی به بنادر وجود دارد که لازم است برای آن برنامه ریزی شود. آنها در برنامه های آینده

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است: با توجه به لزوم به روز رسانی طرح های جامع بندری برای نزدیک شدن به افق طرح جامع فعلی در حدود دو سال آینده و همچنین با توجه به تحولات چشمگیر بین المللی و بروز فرصت ها و تهدیدهای جدید، لازم است در طرح جامع آتی و در فرآیند بازنگری در طرح های جامع بنادر تجاری که باید در افق های 10 و 15 ساله پس از تکمیل طرح جامع اخیر برنامه ریزی شود، اقدامات اساسی در نظر گرفته شود.

توصیه های اقدامات اساسی مرکز پژوهش های مجلس شامل رویکرد سیستمی و برون نگر، توجه به کریدورهای بین المللی و تحولات و طرح های توسعه در آنها، توجه به ابعاد نرم (توسعه غیر فیزیکی) بنادر، هماهنگی تقاضای آینده بنادر با تقاضای طرح جامع حمل و نقل کشور. توجه جدی به رقابت پذیری جهانی بنادر، بازنگری در طرح ها و پروژه های بندری و دریایی با هدف ارتقای تولید بنادر، توجه به سیاست های تحول آفرین در توسعه دریایی و فراساحلی، بهبود رویه ها و فرآیندهای کاری در داخل بندر و توجه به هوشمندسازی ارکان و مولفه های بنادر توجه به رفع نواقص زیرساختی و توسعه ای بنادر و افزایش سهم راه آهن در بنادر نسبت به سرزمین اصلی است.

گزارش بازنشر: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjMcBS

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46347