عراق در تدارک تکمیل بندر فاو برای رقابت با بندر جبل‌علی و کانال سوئز

عراق در تدارک تکمیل بندر فاو برای رقابت با بندر جبل‌علی و کانال سوئز

عراق مصمم است با تکمیل پروژه بزرگ و جامع بندر فاو و اتصال مسیر تجاری آسیا و اروپا به آفریقا، در آینده نزدیک بتواند با بندر جبل علی و کانال سوئز رقابت کند.

به گزارش گروه بین الملل مانا به نقل از تجارت باد; ساخت مجتمع عظیم پایانه کانتینری، پایانه نفت، تاسیسات فله خشک، اسکله های بزرگ، پالایشگاه، کارخانه فولاد، مراکز تجاری، آموزشی و موج شکن در بندر فاو حدود 10 سال است که در حال انجام است و بخش های زیادی از این پروژه در حال انجام است. در حال حاضر در حال تکمیل است. اما همه پروژه های کوچک و بزرگ در سال 2025 به نتیجه نهایی می رسند.

بر اساس این گزارش، با تحقق اهداف پیش بینی شده در این طرح، نقشه تجارت جهانی آسیا- اروپا تغییر می کند و عراق بندر فاو را از طریق خطوط دریایی و ریلی به ترکیه و اروپا متصل می کند.

به این ترتیب مسیرهای تجاری از عراق، هند، عربستان سعودی به شرق آفریقا خواهد رفت.

در ادامه این گزارش آمده است موج شکن 15 کیلومتری به عنوان بزرگترین و طولانی ترین موج شکن جهان مراحل تکمیلی را طی می کند. همچنین ترمینال کانتینری با 15 اسکله و ظرفیت 3.5 میلیون TEU کانتینر در دست ساخت است. از سوی دیگر راه ارتباطی 58 کیلومتری بندر فاو را به ام القصر و بصره متصل می کند.

شرکت مهندسی و ساختمان دوو کره جنوبی در اوایل سال 2013 پس از برنده شدن در مناقصه 693 میلیون دلاری کار ساخت موج شکن در بندر فاو را آغاز کرد و در نهایت قراردادی به ارزش 2.7 میلیارد دلار برای اجرای پروژه های مختلف در سال 2021 امضا کرد.

این گزارش حاکی از آن است که در حال حاضر برنامه ریزان عراقی به دلیل هزینه ها و دستمزدهای کم دریافتی، ترجیح می دهند از شرکت های مهندسی چینی استفاده کنند.

کارشناسان و تحلیلگران اذعان دارند که در صورت تکمیل پروژه بندر فاو، عراق می تواند به راحتی با جبل علی و کانال سوئز رقابت کند. این کار در دستور کار مسئولان اجرایی و بندری قرار دارد.

در پایان این گزارش آمده است که با ساخت این پروژه عظیم، مسیرهای تجاری صنعت کشتیرانی و لجستیک کالا از آسیا به آفریقا وارد دوران جدیدی می شود.

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://mana.ir/fa/news/95592

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46108