ضرورت افزایش تردد خطوط کشتیرانی بین بنادر اصلی ایران و عمان

ضرورت افزایش تردد خطوط کشتیرانی بین بنادر اصلی ایران و عمان

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با اشاره به اقدام ارزشمند سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان توسعه تجارت در راه اندازی مجدد خط مستقیم کشتیرانی بنادر ایران و عمان، گفت: افزایش ترافیک کشتیرانی خطوط بین بنادر اصلی دو کشور به منظور افزایش حجم مبادلات تجاری. لازم است.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محسن ضرابی با اشاره به اینکه پیگیری های سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان توسعه تجارت ایران منجر به راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی کانتینری بین شهید شد. بندر رجایی و بندر صحار عمان تصریح کرد: ارتباط با بنادر اصلی عمان برای ایران بسیار حائز اهمیت است و متاسفانه به دلیل تحریم ها 50 درصد از فعالیت های بنادر ایران و عمان با محدودیت مواجه شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری های دولت سیزدهم و استقبال بخش خصوصی شاهد راه اندازی مجدد خط مستقیم کشتیرانی کانتینری بین بندر شهید رجایی و بندر صحار عمان هستیم و باید شاهد تردد و ترافیک باشیم. خطوط کشتیرانی بین بنادر اصلی ایران و عمان در آینده.

حجم کل تجارت ایران و عمان
رئیس سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان با بیان اینکه طی سال 1401 نزدیک به 800 میلیون دلار از عمان به ایران وارد شده است، گفت: تا سال 2015 واردات از عمان به ایران معادل 70 میلیون دلار بوده است و این در حالی است که کل حجم واردات از کشور عمان به ایران وارد شده است. مبادلات تجاری ایران و عمان در سال گذشته معادل یک میلیارد و 887 میلیون دلار بوده است.

ضرابی با اشاره به اینکه مقوله صادرات مجدد از عمان باید مورد توجه فعالان اقتصادی ایران قرار گیرد، گفت: در صورت تولید در عمان و صدور گواهی مبدأ از عمان، تعرفه گمرکی صفر خواهد شد و اگر ما می توانیم 3 درصد از تولید خود را در مناطق بفروشیم. در نظر بگیریم که آزاد عمان در تعرفه گمرکی قرار گرفت و کالاها رقابتی می شوند.

وی افزود: با بهره مندی از خط مستقیم کشتیرانی ایران و عمان می توانیم کالاهای نیمه تمام خود را در مناطق آزاد عمان تولید کنیم و از این مزیت اقتصادی بهره مند شویم.

یکی از اعضای اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با اشاره به اینکه تردد به بنادر بزرگ عمان و اتصال بنادر ایران به بنادر اصلی و بزرگ این کشور باعث افزایش حجم مبادلات کالا بین دو کشور و کاهش می شود. وی گفت: وزارت راه و شهرسازی در حال انجام توافقنامه دیگری در حوزه حمل و نقل ایران و عمان است که قطعا نتایج مطلوبی خواهد داشت.

افزایش صادرات به عمان با استفاده از ظرفیت حمل و نقل دریایی
ضرابی با تاکید بر اینکه توسعه صادرات مستلزم تردد مستقیم خطوط کشتیرانی بین بنادر است، گفت: باید از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود و حجم مبادلات کالا افزایش یابد.
وی ادامه داد: در بسیاری از کالاهای صادراتی به عمان مزیت رقابتی داریم و در حال حاضر سهم ایران از واردات به عمان 2.9 درصد است و می توانیم با مشارکت بخش خصوصی حمل و نقل دریایی بین ایران و عمان را توسعه دهیم. افزایش ترافیک خطوط مستقیم». حمل و نقل بین بنادر اصلی دو کشور و… برای افزایش سهم صادرات به عمان به حدود 10 درصد.

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.pmo.ir/fa/news/63218

لینک کوتاه: https://seanews.ir/48719