رفع موانع و حذف مقررات زائد بین ایران، روسیه و هند در توسعه کریدور شمال-جنوب

رفع موانع و حذف مقررات زائد بین ایران، روسیه و هند در توسعه کریدور شمال-جنوب

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری هند و فدراسیون روسیه در گفتگو با خبرنگاران درباره نتایج و تصمیمات این نشست، از تصمیم راهبردی و عزم سه کشور ایران، روسیه و هند برای توسعه خبر داد. و هر چه سریعتر کریدور شمال-جنوب را تقویت کنید.

به گزارش سی نیوز، مهرداد بذرپاش گفت: هدف هر سه کشور تصمیم راهبردی برای تقویت و توسعه هر چه سریعتر این کریدور است. در این جلسه با حضور میهمانان بخش خصوصی فرصتی فراهم شد تا نکات و مشکلات خود را مطرح کنند و در نتیجه چندین موضوع مورد تایید طرفین قرار گرفت.

وی افزود: این کار مستلزم ایجاد یک سیستم دبیرخانه دائمی بین 13 کشور عضو است که بانیان مسیر کریدور شمال – جنوب هستند. هدف این دبیرخانه دائمی مدیریت بخش‌های عمومی کشورهای عضو پروژه کریدور شمال-جنوب و ساماندهی بخش خصوصی برای مدیریت و پاسخگویی به نیازهای آنها و نیز ارائه مشاوره به شرکت‌ها و رفع مشکلات آنها است. تسهیل کننده.

بذرپاش تصریح کرد: طبق توافقی قرار شد وزارت امور خارجه ایران به 10 کشور دیگر که سفرای آنها در این نشست حضور داشتند نامه بنویسد تا قبل از پایان سال جاری اجلاس 13 کشور را برگزار کنیم. و دبیرخانه خود را در آنجا راه اندازی کرد.

سرمایه گذاری در زیرساخت ها برای توسعه کریدور شمال-جنوب

وزیر راه و شهرسازی در خصوص دیگر توافقات این نشست افزود: در این نشست سه جانبه قرار شد با شرایط موجود حداکثر تسهیلات را برای رفع موانع و رفع مقررات غیرضروری بین سه کشور (ایران) ایجاد کنیم. ، روسیه و هند)؛ یعنی موانع موجود در بخش بندری و موانع موجود در بخش تعرفه و همچنین موانعی که در بازرسی های ورود و خروج و بازرسی در پایانه های مرزی و ترانزیتی کشورها با آن مواجه هستیم را به حداقل برسانیم. امکانات با همان ظرفیت موجود. بیایید آن را بفهمیم.

وی با اشاره به موضوع سرمایه گذاری در زیرساخت های توسعه کریدور شمال-جنوب گفت: توافق خوبی با روسیه انجام دادیم و به زودی قرارداد امضا می شود و خط مستقیم از شمال ایران وجود خواهد داشت. ، از منطقه آستارا تا بندرعباس. ما ایجاد خواهیم کرد تا کریدور شمال-جنوب ما بتواند بار را با سرعت بیشتری حمل کند.

بذرپاش تصریح کرد: امروز تفاهم نامه اجرایی رشت – آستارا به امضای طرفین رسید و چندی پیش با حضور روسای جمهور موارد اجرایی تفاهم نامه مورد توافق و امضا قرار گرفت و عملیات اجرایی کار آغاز شد. .

وزیر راه و شهرسازی گفت: محور بعدی توسعه زیرساخت ها برای توسعه گردشگری بین کشورها است. مستهر یکی از زیرساخت های اصلی گردشگری، حمل و نقل است. بخشی از استفاده کنندگان از ظرفیت های ترانزیتی که مسافر در بخش های ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی هستند. مسافرانی که برای مقاصد گردشگری به کشورهای یکدیگر می روند و امیدواریم بتوانیم گردشگری را توسعه دهیم.

بندرعباس یکی از بخش های کریدور شمال به جنوب خواهد بود

وی ضمن تاکید بر توسعه ظرفیت های بندری و توافق ایران و هند در پروژه بندر چابهار و سایر بنادر خاطرنشان کرد: هند از سرمایه گذاری در چابهار استقبال کرده و قصد ما توسعه این کار است. همچنین مقرر شد بندر شهید رجایی واقع در بندرعباس یکی از بخش‌های کریدور شمال – جنوب باشد. صحبت های خوبی در مورد بنادر شمال انجام شد و امسال خبر خوبی برای مردم عزیز خواهیم داشت که این بنادر به زنجیره کریدور دریا به دریا یا شمال به جنوب اضافه می شود.

بذرپاش با اشاره به اولویت موضوع کریدور شمال به جنوب گفت: درست است که در بخش ریلی کریدور شمال به جنوب اولویت وجود دارد اما جنبه های مختلف حمل و نقل را در آن مد نظر داریم. در کنار جاده، در کنار ریل، بنادر دریایی و بخش هوایی که مکمل این موضوع هستند.

وزیر راه و شهرسازی درباره یکسان سازی تعرفه راه ها گفت: در این راستا کارشناسان و نمایندگانی از دو طرف تعیین شدند تا با یکدیگر مذاکره کنند تا در جلسه بعدی که خواهیم داشت و سایر موارد، تعرفه راه خود را یکسان کنیم. کشورها نیز حضور خواهند داشت. و حداقل حمل و نقل جاده ای کالا را افزایش داده و در نتیجه شاهد استانداردسازی و وحدت رویه باشیم. زیرا کشورهای دیگر نیز می خواهند به این زنجیره کریدور بپیوندند.

توسعه بنادر جنوب در دستور کار است

بذرپاش درباره توسعه بنادر جنوب گفت: قرارداد خوبی با هند در چابهار داریم و به زودی قرارداد بلندمدت منعقد می شود. بندر شهید رجایی در بندرعباس در زنجیره کریدور قرار می گیرد. بر اساس کنسرسیومی که در حال تشکیل است، سرمایه گذاری در بخشی از بندر شهید رجایی برای بهره برداری انجام خواهد شد.

وی گفت: در سایر بنادر جنوبی مانند بندر امام خمینی(ره) که کریدور شمال به جنوب غرب کشورمان است؛ در حال حاضر در بندر امام خمینی (ره) نیز به عنوان کریدور شمال به جنوب غرب کشورمان عمل می کنیم. یعنی از بندر امام خمینی شروع و از مرز بازرگان در شمال ایران خارج می شود. ما این فرصت های سرمایه گذاری را اعلام کرده ایم و بخش خصوصی علاقه مند به سرمایه گذاری است. ما به همین مقدار در بنادر شما علاقه مندیم. در آینده نزدیک بندر کاسپین به شبکه ریلی متصل می شود و در نتیجه می توان کریدور شمال به جنوب را از طریق دریا از بندر کاسپین وصل کرد.

سرمایه گذاری کشورهای جنوب ایران در بنادر خلیج فارس

وزیر راه و شهرسازی درباره تمایل کشورهای جنوب ایران برای سرمایه گذاری در بنادر خلیج فارس گفت: قطر، امارات و عمان تمایل به سرمایه گذاری دارند. نیاز آنها این است که بتوانند به زنجیره جاده های ایران متصل شوند، کالاهای خود را به شمال، آسیای مرکزی و قفقاز منتقل کنند و کشورهای شمال دریای خزر می خواهند به دریای آزاد دسترسی داشته باشند و بتوانند کالاهای خود را ارسال کنند. به کشورهای خلیج فارس و شمال آفریقا. و حتی انتقال به خاور دور.

انتشار اختصاصی: دریا نیوز

منبع: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/49391