تدوین روش اجرایی یکسان مطابق استانداردهای بین المللی برای پخش پیام­ های ایمنی دریانوری

تدوین روش اجرایی یکسان مطابق استانداردهای بین المللی برای پخش پیام­ های ایمنی دریانوری

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مسئولیت های بین المللی این سازمان در انتشار پیام های ایمنی و آب و هوای دریایی به کلیه شناورها و دست اندرکاران دریایی از تدوین روش اجرایی یکسان در سطح کشور مطابق با استانداردهای بین المللی استانداردهای پخش MSI یا پیام های ایمنی دریایی و اجرای آن در نیمه دوم سال جاری به صورت یکپارچه اعلام شد.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نادر پشنده با بیان اینکه انتشار پیام های ایمنی و جوی بر اساس کنوانسیون های بین المللی از جمله SOLAS، سند 471. WMO، سامانه GMDSS اجرا می شود، تاکید کرد: این پیام ها به 5 دسته تقسیم می شوند که به تفکیک شناورهای معمولی، شناورهای غیر متعارف، شناورهای کوچک و لنج های ماهیگیری، عملیات ویژه دریایی مانند پهلوگیری، جداسازی، جستجو و نجات، مقابله با آلودگی و در نهایت عملیات بندری مانند تخلیه و بارگیری و با هدف بهبود ایمنی دریایی در کلیه عملیات دریایی و بندری است.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریانوردی با بیان اینکه برخی از سوانح دریایی در آب های نزدیک به سواحل مربوط به شناورهای کوچک و سنتی است، ناشی از عدم اطلاع از وضعیت آب و هوای دریا و یا بی توجهی به هشدارهای مراکز مخابراتی است. فرمت مورد انتظار برای اطلاع رسانی این دسته از شناورها به زبان فارسی و محلی منطقه خواهد بود.

به گزارش پنده، در مناطق ساحلی که به دلیل نبود تجهیزات گیرنده رادیویی روی شناورهای سنتی امکان پخش پیام آب و هوای دریایی وجود نخواهد داشت، ارسال پیام های ایمنی و هواشناسی از طریق پیام کوتاه در مناطق مورد نظر اجرا می شود.

وی استفاده از ظرفیت شبکه صدا و سیمای استان های ساحلی به منظور تبیین وضعیت آب و هوای روزانه دریا را از دیگر اقداماتی برشمرد که به طور جدی در دستور کار کمیته های هواشناسی دریایی تهران و بنادر قرار دارد.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریانوردی سازمان بنادر با اشاره به تعامل موثر این اداره کل با مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور طی 2 سال گذشته در قالب کمیته های راهبردی هواشناسی دریایی از شناسایی بیشتر بیش از 250 نقطه در آب‌های کشور با تمرکز بر مسیرهای دسترسی، لنگرگاه‌ها، مناطق پرخطر عملیات جستجو و نجات دریایی به دلیل حجم بالای ترافیک، از پیش‌بینی وضعیت آب و هوای دریا در آنها به صورت ویژه خبر داد.

پنده همچنین «پرتاب VOS (ناوهای رصدی) و استفاده بهینه از ظرفیت شناورهای مذکور در ارسال داده های هواشناسی دریایی در دریای خزر»؛ «مکان یابی و آمار نیاز ایستگاه های سینوپتیک هواشناسی دریایی در بنادر توسط کمیته هواشناسی دریایی»؛ «بررسی و عملیاتی‌سازی اپلیکیشن‌های مرتبط با هواشناسی دریایی برای سهولت استفاده کاربران و ذینفعان دریایی در کشور» و «استفاده از ظرفیت کارشناسان سازمان هواشناسی استان‌ها از نظر ارتباط لحظه‌ای در زمان‌های خاص یا روزانه». به منظور تجزیه و تحلیل “داده های هواشناسی دریایی” بخشی از برنامه های در دست توسعه است.

به گزارش پانده، مکانیزه کردن تبادل اطلاعات هواشناسی دریایی در چارچوب سامانه جامع دریایی و انجام بررسی های لازم برای موقعیت یابی شناورهای هواشناسی از طریق تجهیزات ردیابی و شناسایی از دیگر برنامه های در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات هواشناسی دریایی روزانه و بر اساس پروتکل های بین المللی توسط ایستگاه های ارتباطی دریایی ساحلی یا مراکز MRCC منتشر می شود.

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.pmo.ir/fa/news/63357

لینک کوتاه: https://seanews.ir/49043