برگزاری نشست و بیانیه مشترک اولین کارگروه مشترک هند – آسیای مرکزی درباره چابهار

برگزاری نشست و بیانیه مشترک اولین کارگروه مشترک هند – آسیای مرکزی درباره چابهار

اولین جلسه کارگروه هند و آسیای میانه با موضوع چابهار برگزار شد و آخرین وضعیت عملیاتی کریدور شمال – جنوب و انتقال محموله های ترانزیتی بررسی شد.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت کنندگان در اولین نشست کارگروه هند و آسیای میانه با موضوع چابهار به همراه تجار، مدیران بانکی، بیمه و صادرکنندگان آخرین وضعیت عملیاتی کریدور شمال – جنوب و انتقال محموله های ترانزیتی بررسی شده
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان در راس هیاتی متشکل از نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در این نشست شرکت کرد و ضمن اعلام آخرین اقدامات و امکانات و تسهیلات جمهوری اسلامی ایران برای تسریع در جابجایی بار در داخل کشور از چابهار به شبکه ریلی در آینده اعلام کرد.

مهدی صفری افزود: کریدور شمال – جنوب و بندر چابهار اقتصادی ترین راه برای اتصال هند به آسیای میانه و افغانستان است.

لازم به ذکر است شرکت کنندگان در این نشست با تاکید بر مزیت های کریدور شمال به جنوب و بندر چابهار، خواستار تکمیل زیرساخت های ریلی مورد نیاز و همچنین رفع موانع گمرکی، بانکی، بیمه ای و حمل و نقل ترکیبی در این کریدور شدند.

به گزارش فرینا (پایگاه خبری شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران)، این نشست به میزبانی هند و با حضور معاونان وزیر و مقامات عالی رتبه جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان. میهمانان ویژه این مراسم نماینده برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (UNWFP)، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مدیر عامل منطقه آزاد چابهار و سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان بودند.

2. در این جلسه مدیر عامل شرکت بنادر هند (IPGL) گزارش جامعی از امکانات و عملیات جاری پایانه شهید بهشتی بندر چابهار ارائه کرد. نماینده برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد گزارشی از همکاری های جاری میان هند و UNWFP در افغانستان برای ارسال کمک های گندم ارائه کرد. سفیر جمهوری اسلامی افغانستان همچنین بر اهمیت بندر چابهار برای رساندن کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان و ایجاد فرصت های اقتصادی برای بازاریان و تجار افغان تاکید کرد.

3. معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برگزاری دور بعدی کارگروه مشترک هند و آسیای مرکزی (JWG) با مشارکت بخش خصوصی در ایران را داد. شرکت کنندگان از این پیشنهاد استقبال کردند.

4. شرکت کنندگان متقابل توافق کردند که:

الف) نقش پایانه شهید بهشتی و بندر چابهار در ارائه تسهیلات حمل و نقل کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان قابل تقدیر است. از زمانی که IPGL در دسامبر 2018 فعالیت خود را به دست گرفت، هند از این بندر برای انتقال 2.5 (دو و نیم) میلیون تن گندم و دو هزار تن حبوبات به افغانستان استفاده کرده است.

ب) خاطرنشان شد که به دلیل محصور بودن در خشکی این کشورها و عدم ارتباط زمینی با هند، توسعه بیشتر ارتباطات منطقه ای برای تقویت تجارت و بازرگانی بین هند و کشورهای آسیای مرکزی ضروری است.

ج) مجدداً تأکید شد که برنامه‌های ارتباطی باید بر اساس قوانین بین‌المللی، مبتنی بر احترام به تعهدات بین‌المللی و اصول مورد توافق، شفافیت، اولویت‌های محلی، پایداری مالی و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باشد.

د) تاکید شد پروژه های ارتباطی نسبت به سایر پروژه ها در زمینه همکاری های تجاری و اقتصادی اولویت دارند و می توانند به عنوان ابزاری برای همکاری های تجاری و اقتصادی و روابط بین کشورها و مردم مورد استفاده قرار گیرند.

ه) موافقت شد که ارتباطات مستلزم مشارکت فعال بخش خصوصی است. برای تسهیل سرمایه گذاری های خصوصی در مقیاس بزرگ در اتصال پایدار، طرف ها اعلام می کنند که متعهد به اجرای استانداردهای بین المللی مربوطه، تضمین شرایط عادلانه برای شرکت ها و تضمین دسترسی متقابل به بازارها هستند.

و) به درخواست کشورها، طرف هندی برنامه های آموزشی در زمینه مدیریت بندر و حمل و نقل و لجستیک را به مقامات/نمایندگان مربوطه کشورهای شرکت کننده ارائه کرد.

3) شرکت کنندگان از جمهوری هند به دلیل برگزاری اولین جلسه کارگروه مشترک استفاده مشترک از بندر چابهار در بمبئی تشکر و موافقت کردند که دور بعدی این نشست در تاریخ مناسب برگزار شود.

بازنشر خبر: سی نیوز

منابع:
https://www.pmo.ir/fa/news/62478
https://freena.ir/detail/66303

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46341