ازبکستان با استفاده از بندر چابهار، اقتصاد خود را تقویت می کند

ازبکستان با استفاده از بندر چابهار، اقتصاد خود را تقویت می کند

به گزارش سی نیوز، مسعود پلمه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه پیوستن ازبکستان به توافق چابهار و مزایای آن برای ایران و بندر چابهار اظهار داشت: در خصوص موضوع الحاق ازبکستان به توافقنامه چابهار ابتدا باید به این موضوع توجه شود. موقعیت جغرافیایی ازبکستان آسیای مرکزی بین چند کشور واقع شده و محصور شده است و در نتیجه ارتباطات دریایی به این معنا که بتواند تجارت آزاد خود را مدیریت کند، ندارد. قطعاً نیاز به کشور ثالثی دارد که به آب های آزاد دسترسی داشته باشد و بهترین کشور می تواند جمهوری اسلامی ایران باشد تا از امکانات بندری و لجستیکی ما که در واقع داریم بهره مند شوند.

دبیرکل انجمن کشتیرانی با بیان اینکه دولت باید مشوق هایی را برای جذب سرمایه گذار و توجیه حمل و نقل در این بندر برای توسعه بندر چابهار اعمال کند، گفت: اپراتور هندی در چابهار سرمایه گذاری لازم را انجام نداده است. قرارداد. و احتمالا با ایران بازی کرد. بدبینانه ترین سناریو این است که طرف مقابل عمداً این کار را انجام داده است زیرا توانایی و فرصت توسعه چابهار را در مقایسه با سرمایه گذاری چینی ها در پاکستان ناچیز یا نامتعادل می داند و خوشبینانه از ظرفیت لازم برخوردار نیست. سرمایه گذاری در بندر چابهار
اپراتور هندی به بدبینانه ترین حالت با ایران بازی کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شاهد هستیم که این کشور واردات و صادرات قابل توجهی در قالب پنبه، آلومینیوم و برخی از مشتقات معدنی و غلات دارد. در نتیجه برای مدیریت تجارت خارجی خود نیازمند بهره مندی از کشورهای همسایه برای دسترسی به آب های آزاد است و شرایط حمل و نقل و لجستیکی جمهوری اسلامی ایران، سرمایه گذاری بر روی توانمندی ها و امکانات بندری ایران را ضروری می کند. بتوانند از این پلتفرم استفاده کنند. اقتصاد خود را تقویت کند. ازبکستان به امکانات بندری نیاز دارد و سرمایه گذاری در این بندر ضروری است، اقدام خوبی است و موید فعالیت های آینده این بندر است.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تاکید کرد: تفاهم نامه اقتصادی با هدف توسعه بندر چابهار نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت. اما باید توجه داشته باشیم که پیوستن ازبکستان به توافقنامه توسعه چابهار نیازمند بستری است که ابتدا باید کشور ما آن را تشکیل دهد و در واقع نباید تنها به کشورهای دیگر و با سرمایه گذاری، ظرفیت بندری و حمل و نقل دریایی خود متکی باشیم. ایران افزایش خواهد یافت.

پل مه افزود: نقاط ضعف و قوت زیادی در چابهار وجود دارد. این موضوع و نکاتی را امسال در دو نوبت به صورت مستقیم به وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی در حوزه حمل و نقل و به همه دست اندرکاران مرتبط در دولت منعکس کردیم، اما فارغ از اینکه مسئولی از ما بخواهد. این موارد را که به عنوان نقاط ضعف و قوت مطرح می کنید و عواملی را که عامل توسعه می دانید بر اساس چه استدلال و منطقی مطرح می کنید؟ این نشان از انفعال دولت برای توسعه چابهار دارد.

وی گفت: در حال حاضر با اقدامات سازمان بنادر، بندر چابهار با تمام تناژ تعریف شده آماده ارائه خدمات است اما باید توجه داشته باشیم که این امر نیازی به توسعه چابهار و زیرساخت ها نخواهد بود. یکی از نقاط ضعفی که باعث شد نتوانیم از بندر چابهار استفاده لازم را ببریم، نبود زیرساخت های ریلی است. 20 سال است که مدعی فعالیت های زیرساختی در چابهار به عنوان پاشنه آشیل لجستیک کشور و تنها بندر اقیانوسی کشور هستیم، اما هنوز نتوانسته ایم چابهار را در دو دهه گذشته به شبکه ریلی متصل کنیم تا حمل و نقل را توجیه کنیم. چابهار.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: از سوی دیگر برای کامیون داران سفر دائمی به چابهار و استفاده از 50 درصد از ظرفیت درآمدی خود به صرفه نیست. در کنار این موضوع با بحث هایی نیز مواجه هستیم. که باعث شد چابهار در شرایط فعلی توانایی لازم برای رسیدن به حداقل ظرفیت خود را به نقطه مطلوبی نداشته باشد و آن ارتباط دریایی است. امروز صاحب کالا با این واقعیت مواجه است که صاحبان کشتی ها تمایلی به افزایش فعالیت در این بندر ندارند و کشتی نیز با این واقعیت مواجه است که صاحب کالا محموله خود را به این بندر نمی آورد. بنابراین هیچ توجیهی برای سرمایه گذاری در این بندر نمی بینید و در نتیجه این بندر نیز با فعالیت های کوچک محموله و کشتی مواجه شده و انگیزه خود را برای توسعه زیرساخت ها در این بندر از دست می دهد. در عین حال با درایت گروه معتبر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شاهد افزایش تردد کشتی ها به سمت چابهار و خروج از آن هستیم اما معتقدیم اگر این رویداد در قالب رقابتی قرار نگیرد. و توسعه، این احتمال وجود دارد که نتایج قابل توجهی نداشته باشد.

وی افزود: صاحب بار می بیند که امروز می تواند بدون مشکل یا با کمترین مشکل فعالیت خود را در بندرعباس انجام دهد و در این شرایط فعالیت در چابهار چه سودی برای این سرمایه گذار می تواند داشته باشد. به جای بندرعباس توجیه شود و بندر امام با رد صلاحیت فعالیت در بندر چابهار را انتخاب کرد که وزارت راه در پاسخ به این سوال که «امکان ندارد و نمی توانیم»، پس اگر پاسخ این است، چه می شود. آیا باید نقاط ضعف و قوت بندر چابهار را بررسی کرد؟ موضوع ما این است که برای توسعه و آبادانی بندر چابهار باید تدابیری اتخاذ شود که تردد بار برای صاحب کالا و کامیون دار منطقی و اقتصادی شود وگرنه صرف صدها میلیارد تومان در بندر چابهار توجیهی برای فعالان اقتصادی ندارد.

دبیر انجمن کشتیرانی با تاکید بر اینکه دولت باید حرص و طمع را مهار کند، گفت: به عنوان مثال دولت برای ایجاد اشتغال 5 سال برای تامین اجتماعی نیروی کار در بندر چابهار هیچ رقمی دریافت نکند و سازمان مالیاتی نیز باید در این زمینه اقدام کند. معافیت های مالیاتی در نظر گرفته شود و در صورت اتخاذ این تصمیمات، این حوزه برای سرمایه گذار توجیه پذیر خواهد بود. را

پل مه درباره ورود چینی ها و سرمایه گذاری آنها به بندرعباس نیز گفت: هنوز اقدام ملموسی که منجر به سرمایه گذاری قابل توجهی شود انجام نشده است و در حال مطالعه و مذاکره هستند اما هنوز سرمایه گذاری مشخصی صورت نگرفته است. مطمئناً دولت چین هیچ اقدامی برای سرمایه گذاری انجام نداده و بخش خصوصی چین وارد شده و مسائل لجستیکی و کالایی را دنبال می کند.

وی همچنین درباره ظرفیت همکاری های دریایی ایران و عربستان و احتمال بازگشت به توافقنامه دریایی سال 1986 با عربستان گفت: قطعا زمانی که روابط سیاسی ایران و رویکردهای دیپلماتیک ما در مسیر عادی سازی و با احترام متقابل باشد. مسائل بین ما و منطقه.” تعامل، تاثیر مثبتی بر رویکرد اقتصادی و شکل‌گیری توافق‌های اقتصادی خواهد داشت.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: می توان به سابقه قبلی اشاره کرد که اصول مورد توافق را داریم اما نمی توان به صراحت گفت که می توانیم به این توافقات قبلی برگردیم. ضمناً توافقات انجام شده، قراردادهای سیاسی برای برقراری روابط دیپلماتیک است و در پی شکل گیری روابط سیاسی می توان انتظار روابط اقتصادی را داشت. به دلیل عدم تجارت خارجی بالا و پس از قطع روابط سیاسی با عربستان، تردد قابل توجهی نداشتیم، هرچند روابط اقتصادی دو کشور به طور رسمی و قطعی قطع نشد و البته فراز و نشیب هایی نیز داشت. اما این ارتباط تجاری توسط شناورهای کوچک حفظ می شد و به نظر نمی رسد پس از توافقات سیاسی، حجم تجارت خارجی کشورمان با عربستان افزایش چشمگیری پیدا کند.

پل مه تاکید کرد: نیازمند پارامترهایی برای ایجاد رغبت و تقاضا و ایجاد انگیزه در این بندر هستیم، متاسفانه هیچ یک از مسئولان دولتی به جز سازمان بنادر تا امروز اراده و برنامه ای برای ایجاد انگیزه نداشته اند. برای سرمایه گذاران بخش خصوصی می خواهد در بندر چابهار حضور داشته باشد.

وی گفت: وقتی سرمایه گذار دو بندر چابهار و بندرعباس را با هم مقایسه می کند به این نتیجه می رسد که روزانه ده ها پرواز از تهران به بندرعباس انجام می شود اما این امکان برای بندر چابهار وجود ندارد و امکانات چابهار بسیار ضعیف تر از سایر بندرها است. شهرهای بندری و صدها دلیل رفاهی، اجتماعی و اقتصادی باعث می شود مردم و سرمایه گذاران به چابهار نروند. برای چابهار باید به سمت یک معادله برد-برد برویم که دولت برای حضور فعالان اقتصادی در این بندر انگیزه ایجاد کند و به همان نسبت سود خود را از رونق این بندر داشته باشد.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درباره تعیین تکلیف قرارداد 10 ساله با اپراتور هندی در بندر چابهار گفت: واقعیت این است که اپراتور هندی در چابهار سرمایه گذاری لازم را انجام نداده است. در قرارداد و احتمالا با ایران بازی کرد. . بدبینانه ترین سناریو این است که طرف مقابل این کار را عمدا انجام داده است زیرا توانایی و فرصت توسعه چابهار را در مقایسه با سرمایه گذاری چینی ها در پاکستان ناچیز یا نامتعادل می داند. ندارد

وی در خصوص ادعای مسئولان مبنی بر اینکه بندر چابهار مشکل زیرساختی ندارد و مشکل بازاریابی و بازاریابی در بازارهای بین المللی است، گفت: من هم اذعان دارم که در حوزه بندری زیرساخت های موجود تقریباً در حد بهینه است و نداریم. هر گونه نقص در بخش بندری داشته باشد. مانع از فعالیت لجستیکی در یک بندر می شود و خوشبختانه با امکانات موجود، با مدیریت و کارآمدی پیمانکار ایرانی بندر چابهار، طی 6 ماه گذشته شاهد افزایش فعالیت بندری بوده ایم که البته معتقدم این افزایش ناچیز و کوچک است، اما نشانه ای از اراده عالی فعالیت است. و قابل تقدیر است.

پل مه ادامه داد: اما وقتی برمی گردیم می بینیم که در بخش راه آهن، فرودگاه و زیرساخت های شهری ضعف های زیادی وجود دارد و مسیرهای حمل و نقل ترانزیتی در این منطقه وجود ندارد و کامیون ها مجبور به تردد زیادی هستند. برای رسیدن به مرکز باربری چابهار. و در صورت وجود بار در این مرکز بار، امکان انتقال بار وجود خواهد داشت و تمامی این مسائل از موانع و عیب محسوب می شود.

وی افزود: صاحب بار می بیند که امروز می تواند بدون مشکل یا با کمترین مشکل فعالیت خود را در بندرعباس انجام دهد و در این شرایط فعالیت در چابهار چه سودی برای این سرمایه گذار می تواند داشته باشد. به جای بندرعباس توجیه شود و بندر امام با رد صلاحیت فعالیت در بندر چابهار را انتخاب کرد که وزارت راه در پاسخ به این سوال که «امکان ندارد و نمی توانیم»، پس اگر پاسخ این است، چه می شود. آیا باید نقاط ضعف و قوت بندر چابهار را بررسی کرد؟ موضوع ما این است که برای توسعه و آبادانی بندر چابهار باید تدابیری اتخاذ شود که تردد بار برای صاحب کالا و کامیون دار منطقی و اقتصادی شود وگرنه صرف صدها میلیارد تومان در بندر چابهار توجیهی برای فعالان اقتصادی ندارد.

دبیر انجمن کشتیرانی با تاکید بر اینکه بخشی از دولت باید درآمد خود را در چابهار با رویکرد توسعه و گشایش تعدیل کند، گفت: به عنوان مثال سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کارگران جدید چابهار هزینه ای دریافت نکند. بندر به مدت 5 سال به منظور ایجاد اشتغال. و سازمان مالیاتی معافیت های مالیاتی را در نظر بگیرد و در صورت اتخاذ این تصمیمات، این حوزه برای سرمایه گذار توجیه پذیر خواهد بود. را

سازماندهی و منتشر شده توسط: Sea News

منبع: خبرگزاری ایلنا https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1341577

لینک کوتاه: https://seanews.ir/45159