شکستن رکود حمل و نقل دریایی در زمان تحریم

شکستن رکود حمل و نقل دریایی در زمان تحریم

مدرس خبانی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: برخلاف تمامی محدودیت های تحریمی، امسال نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد افزایش رکورد حمل و نقل دریایی کالا را به ثبت رساندیم.

به گزارش سی نیوز به نقل از تن نیوز، محمدرضا مدرس خیابانی در اولین همایش ملی بهسازی کشور گفت: تمامی سوخت ناوگان کشتیرانی معادل 368 هزار تن از داخل کشور تامین می شود در حالی که سوخت کم گوگرد در داخل تولید نمی شد. و دشمنان کشور منتظر زمین گیر شدن ناوگان کشتیرانی بود، اما با حمایت وزارت نفت، پالایشگاهی در مرکز کشور توانست این سوخت را تامین کند.

نایب رئیس هیئت مدیره گروه کشتیرانی ادامه داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر 72 درصد از تعمیرات دوره ای شناورهای خود را در داخل انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه 137 کشتی فعال در این سازمان فعال است، درباره سهم گروه کشتیرانی از بازار جهانی حمل و نقل نیز گفت: در 6 ماهه نخست امسال 13 میلیون و 810 هزار تن کالا جابه جا شده است. که نسبت به سال گذشته حدود 4 درصد افزایش داشته است.

مدرس خبانی با بیان اینکه حمل و نقل از کریدور ترانزیتی شمال-جنوب مزایای زیادی برای ایران به همراه دارد، گفت: گروه کشتیرانی در شرق هند دفتری برای این منظور ایجاد کرده است که این مسیر از نظر زمانی 40 درصد و از 30 درصد سرعت بیشتری دارد. هزینه به نفع صاحبان کالا خواهد بود.

وی افزود: به منظور تقویت فعالیت ها در دریای خزر و همچنین توسعه حمل و نقل کالا از طریق کریدور شمال به جنوب، با سرمایه گذاری 10 میلیون دلاری بندر سالیانکا روسیه را تحت کنترل گرفتیم و امیدواریم که بخشی از کالاهای صادراتی کشور از این طریق تامین می شود. بندر باید به شمال روسیه منتقل شود.

مدرس خبانی ادامه داد: سال گذشته به منظور تقویت ناوگان گروه کشتیرانی در مسیر کریدور شمال – جنوب، قرارداد ساخت 2 فروند شناور باری عمومی سه هزار تنی و 2 فروند شناور کانتینری را با شرکت کشتی سازی صدرا منعقد کردیم.

به گفته مدیرعامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در مرحله انعقاد قرارداد برای ساخت 4 کشتی شناور اقیانوس پیما هستیم که قابلیت حمل 40 هزار تن کالا را دارند.

نایب رئیس هیئت مدیره گروه کشتیرانی در خصوص برنامه جامع پنج ساله گروه کشتیرانی در حوزه توسعه ناوگان نیز گفت: در حال حاضر 137 فروند شناور داریم که امیدواریم در پایان سال به 186 فروند شناور برسد. برنامه پنج ساله

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: در حال حاضر سهم کشتیرانی در حمل و نقل داخلی 22 درصد است و هدف ایران برای افق 5 ساله رسیدن به 36.4 درصد است.