به گزارش سی نیوز به نقل تین نیوز، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه مراسم تفاهم نامه سرمایه گذاری احداث خط ریلی صنعتی بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و هلدینگ پتروپالایش اصفهان و در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه های این شرکت برای توسعه زیرساخت های ریلی کشور و حل چالش های موجود در حوزه حمل ونقل ریلی پرداخت و گفت: یکی از اصلی ترین دلایل کم توجهی به حمل ونقل ریلی در کشور، مغفول ماندن مزایای اقتصادی این نوع حمل ونقل است.
وی توضیح داد: در کشورهای مختلف، حمل ونقل ریلی به دلیل هزینه پایین تر سوخت و کارایی بیشتر، از نظر اقتصادی جذاب تر از حمل ونقل جاده ای است. با این حال، در ایران به دلیل یارانه های انرژی و عدم توجه به هزینه های تمام شده در حمل ونقل جاده ای و ریلی، مزایای حمل ونقل ریلی به طور کامل به نمایش گذاشته نمی شود و به همین دلیل بسیاری از صاحبان بار تمایلی به استفاده از این بخش ندارند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تکالیفی که در برنامه هفتم توسعه برای افزایش سهم حمل ونقل ریلی از کل حمل ونقل بار کشور مشخص شده است، افزود: هدف این برنامه ها این است که سهم حمل ونقل ریلی به ۳۰ درصد برسد، اما متاسفانه در حال حاضر این میزان تنها حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد است. این آمار نشان می دهد که باید تغییراتی در سیاست های اقتصادی و زیرساخت ها ایجاد شود تا جذابیت این بخش برای صاحبان بار افزایش یابد.
ذاکری در ادامه از اقدامات جدید راه آهن برای رفع این مشکلات و افزایش جذابیت حمل ونقل ریلی خبر داد و گفت: ما در تلاشیم تا با همکاری با بنادر مختلف، به ویژه بندر امیرآباد و بندر کاسپین، ظرفیت پذیرش بار را افزایش دهیم. در این راستا مذاکرات مفصلی با صاحبان بار و مسئولان بندر امیرآباد داشته ایم و امیدواریم که در سه یا چهار ماه آینده آثار این اقدامات را مشاهده کنیم.
امضای تفاهم نامه با ترکمنستان برای افزایش ظرفیت حمل بار در محور سرخس به بندرعباس
وی همچنین توسعه ترانزیت بار از طریق محورهای ریلی بین المللی را مورد اشاره قرار داد و افزود: ترانزیت بار از طریق راه آهن تابع عوامل متعددی است که یکی از مهم ترین آن ها همکاری با کشورهای همسایه و صاحبان بار در خارج از کشور است. محور سرخس به بندرعباس یکی از مهم ترین مسیرهای ترانزیتی کشور است که در آن تفاهم نامه هایی با ترکمنستان برای توسعه زیرساخت ها و افزایش ظرفیت حمل بار امضا کرده ایم. مذاکرات اخیر با ترکمنستان نشان دهنده آمادگی دو طرف برای تکمیل زیرساخت ها و افزایش ظرفیت های حمل ونقل است.
مدیرعامل راه آهن افزود: در حال حاضر مشکلاتی در برخی از کریدورهای ریلی کشور وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها گلوگاه های موجود در شبکه ریلی است.
ذاکری به محورهایی مانند مسیر سنگان اشاره کرد و افزود: به دلیل رسوب بار، ظرفیت این مسیر تکمیل شده و به یکی از گلوگاه های بزرگ حمل ونقل ریلی تبدیل شده است.
وی همچنین تاکید کرد: این مشکلات در برنامه چهار ساله راه آهن جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته و رفع گلوگاه ها در دستور کار قرار دارد.
تسهیل فرآیند ترانزیت نیازمنئ تعامل با گمرک است
مدیرعامل راه آهن در ادامه به برنامه های ترانزیت بار در سال های آینده اشاره کرد و گفت: برای افزایش ترانزیت بار، علاوه بر محور شرقی کشور، به محورهای مرکزی و غربی نیز توجه ویژه ای داریم. در این راستا مشکلاتی وجود دارد که باید بین دستگاه های اجرایی حل شود. به طور مثال، تعامل با گمرک یکی از مسائلی است که باید برای تسهیل فرآیند ترانزیت حل شود.
وی همچنین از تلاش برای فعال سازی بندر آستارا به عنوان یکی از کریدورهای مهم ترانزیت ریلی کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر ترانسشیپمنت بار بین آستارا و رشت در حال انجام است و امیدواریم که با حل مسائل موجود، بارانداز آستارا بتواند به یکی از پایانه های مهم ترانزیت بار تبدیل شود. همچنین خط آهن رشت به قزوین آماده بهره برداری است و به زودی از ظرفیت های آن برای حمل بار بیشتر استفاده خواهیم کرد.
برنامه اقدام مشترک برای افزایش جابه جایی بار از بنادر به ریل در حال تدوین است
ذاکری همچنین در ادامه به برنامه های آینده ترانزیت بار از بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: هدف گذاری ما این است که ۲۵ درصد از بار بنادر کشور به ریل منتقل شود. به ویژه بارهای بنادر شمالی همچون بندر امیرآباد و کاسپین که می توانند از ظرفیت حمل ونقل ریلی استفاده کنند. هماهنگی هایی بین سازمان بنادر و راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است و برنامه اقدام مشترک برای افزایش جابه جایی بار از بنادر به ریل در حال تدوین است. این برنامه در یک ماه آینده با حضور مسئولان دو سازمان رونمایی خواهد شد.
حمل بار از طریق کریدور آذربایجان به ایران به یک میلیون تن می رسد
مدیرعامل راه آهن در نهایت گفت: پیش بینی می شود که تا پایان سال جاری، حمل بار از طریق کریدور آذربایجان به ایران به حدود یک میلیون تن برسد. برای سال آینده نیز افق برنامه ریزی ها برای حمل بار از این کریدور ۳ میلیون تن است. برای تحقق این اهداف، همکاری بیشتر شرکت های حمل ونقل داخلی و بین المللی ضروری است. به ویژه برای بندر امیرآباد، که از مهم ترین نقاط ترانزیت بار در شمال کشور است، باید تلاش های بیشتری صورت گیرد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با رفع موانع موجود و اجرای برنامه های در دست اقدام، حمل ونقل ریلی در کشور گسترش یابد و سهم ریلی در حمل بار به ۳۰ درصد برسد، که این موضوع می تواند به طور چشمگیری به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و کاهش بار ترافیکی جاده ها کمک کند.