مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران از افزایش نرخ حمل و نقل فولاد ایران به عراق از طریق آبراه اروندرود خبر داد.
علی محمدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مانا افزود: اخیراً حمل دریایی به ازای هر تن فولاد ایران به عراق به 135 دلار رسیده است و این افزایش بار دریایی باعث شده تا صادرکنندگان فولاد ایران تمایل کمتری برای رفتن به عراق داشته باشند.
وی گفت: با توجه به نزدیک بودن مسیر دریایی ایران به عراق از مرز دریایی خرمشهر، افزایش 80 درصدی کرایه حمل دریایی فولاد عادلانه و به صرفه نیست.
مدیرعامل گروه صنعتی فولاد ایران خواستار تعدیل نرخ حمل دریایی فولاد ایران به عراق شد.
محمدی افزود: در صورت کاهش نشدن قیمت فولاد صادراتی ایران به عراق، احتمال توقف یا کاهش صادرات فولاد به عراق وجود دارد.
وی صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از مرز دریایی خرمشهر را یک مزیت نسبی عنوان کرد و افزود: این فرصت طلایی نباید از دست برود و باید حجم صادرات کالا به بازارهای هدف عراق کاهش یابد.
محمدی گفت: در صورت کاهش نشدن قیمت حمل و نقل دریایی فولاد، به ناچار از مرزهای زمینی شلمچه و چذابه برای صادرات فولاد استفاده می شود.
در حال حاضر کلینکر (ماده اولیه تولید سیمان)، سبزیجات و آبزیان پرورشی از مرز دریایی خرمشهر به عراق صادر می شود.
امسال حدود 500 هزار تن محصولات فولادی و آهنی از مرزهای زمینی و دریایی خوزستان به عراق صادر شده است.
بازنشر: سی نیوز
منبع: https://mana.ir/fa/news/95171
لینک کوتاه: https://seanews.ir/44316