مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست بررسی موانع و مشکلات بنادر و کشتیرانی استان گیلان از علاقه بی سابقه کشورهای منطقه برای سرمایه گذاری در بنادر ایران با توجه به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با ایران خبر داد. کشورهای همسایه.
به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه بررسی مسائل بنادر استان گیلان با حضور عباسی استاندار گیلان، دنیامالی نماینده بندر انزلی در مجلس، صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، فتحی، معاون مهندسی و توسعه زیرساخت های سازمان بنادر، دریانوردی یونسی. مدیرکل بنادر و کشتیرانی استان گیلان و سایر مدیران استانی برگزار شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این دیدار اظهار داشت: در راستای فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر رونق اقتصاد دریا محور، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 18 طرح در حوزه دریا اجرا کرده ایم. و 5 پروژه توسط سکتور خصوصی اجرا شده است.
وی ضمن اشاره به پروژه های در دست اقدام گفت: امیدواریم بتوانیم سهم اقتصاد دریایی را در تولید ناخالص داخلی کشور افزایش دهیم.
صفایی ضمن اشاره به رویکرد دولت در روابط پویا با کشورهای منطقه گفت: در سال های اخیر این میزان علاقه برای سرمایه گذاری در ایران بی سابقه بوده است.
مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه 234 بندر و 840 سازه دریایی در سواحل کشور داریم گفت: در حالی که بودجه سازمان برای این بنادر محدود است، نسبت به آینده بندر انزلی احساس مسئولیت می کنیم.
وی ادامه داد: در خصوص بندر آستارا نمی توان نسبت به تعهد قبلی دولت بی تفاوت بود بنابراین باید بتوانیم این بندر را به بهترین نحو احیا کنیم و کارها را پیش ببریم.
صفایی گفت: بحمدالله شرایط بنادر استان گیلان به همت مدیران دلسوز دولت سیزدهم نسبت به دولت های گذشته بسیار بهتر شده است.
به گفته وی، اگرچه ناوگان را رشد داده ایم، اما با برنامه ریزی امکانات، رشد ناوگان افزایش می یابد.
صفایی تصریح کرد: در حوزه گردشگری دریایی کارهای خوبی انجام شده است اما نیازمند شناورهای مسافری هستیم و حتی می توانیم از اعتبارات اداره شده کمک های لازم را انجام دهیم.
مدیرعامل سازمان بنادر تصریح کرد: صنعت کشتی سازی پیش روی ما اتفاق می افتد، اگر بتوانیم مجوزهای زیست محیطی را بگیریم می توانیم کشتی های باری را درست در کنار دریای خزر بسازیم و حتی شناورها را در آنجا تعمیر کنیم.
اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در این دیدار اظهار داشت: آنچه برای ما مهم است توسعه بنادر و افزایش ظرفیت است.
وی ادامه داد: با توجه به درخواست کشورهای منطقه نه تنها به کشتی های کانتینری، بلکه به کشتی های باربری نیز نیاز داریم.
عباسی بیان کرد: نماینده رئیس جمهور روسیه در سفر اخیر به استان اظهار داشت که به 100 میلیون تن ظرفیت نیاز داریم بنابراین باید بتوانیم اهداف خود را با توجه به این نیازها و مطالبات اجرایی کنیم.
به گفته استاندار گیلان، باید فکر کنیم بندر انزلی در تخلیه و بارگیری و سایر زیرساخت ها آنقدر قوی است که تنها موضوع آمدن ریل به این بندر است.
عباسی با بیان اینکه باید بتوانیم جاذبه های بندرانزلی را افزایش دهیم، گفت: هیچ کدام از مدیران حق ندارند در توسعه اقتصاد دریامحور کم کاری کنند.
استاندار گیلان گفت: با اقدامات انجام شده شاهد وضعیت مطلوب تالاب انزلی هستیم و انتظار داریم با کمک بخش خصوصی عملیات لایروبی تسریع شود.
وی در خصوص مشکل اعطای مجوز به صنعت کشتی سازی نیز خاطرنشان کرد: لازم است جلسه دیگری با مدیریت معاونت اقتصادی استانداری برگزار شود تا مشکل اخذ مجوزهای زیست محیطی سریعتر حل شود.
در این دیدار حسین یونسی مدیرکل بنادر دریانوردی استان گیلان ضمن خیرمقدم به مدیر عامل سازمان بنادر دریانوردی، استاندار گیلان و سایر مدیران استانی گزارشی از اقدامات انجام شده در بنادر این استان ارائه کرد.
وی گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده امیدواریم در هفته های آینده لایروبی کانال بندرانزلی را آغاز کنیم.
یونسی ادامه داد: همچنین با توجه به کاهش محسوس سطح آب دریای خزر که طی ده سال گذشته حدود 1.8 متر بوده است، لایروبی بلوار انزلی در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی قرار گرفته است. گیلان از بهمن ماه سال گذشته.
یونسی در خصوص انجام مسئولیت اجتماعی نیز گفت: پروژه تعریض خیابان بایندر بندرانزلی با اعتباری بالغ بر 2000 میلیارد ریال نیز در دست اقدام است.
مدیرکل بنادر و کشتیرانی گیلان به یکی دیگر از پروژه های این بندر اشاره کرد و گفت: تسهیل در خروج فوری کالاهای متروکه متعلق به سازمان انبار تملک از دیگر اقدامات انجام شده در مدت اخیر است.
وی به مشکل کمبود کشتی در دریای خزر و لزوم نوسازی ناوگان تجاری این دریا اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری در زمینه ایجاد مرکز ساخت و تعمیر انواع شناورها در بندر انزلی. مجتمعی با امکان ایجاد اشتغال برای بیش از 1000 نفر در حال اجراست که نیاز به همراهی دارد. ما سازمان های زیست محیطی بیشتری داریم.
تعیین نقش منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا از دیگر درخواست های مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان بود که طبق بررسی های انجام شده با توجه به رسوب گذاری کانال فوقانی این بندر این بندر دیگر نمی تواند یک بندر اقتصادی باشد، زیرا سال گذشته لایروبی و سایر هزینه ها 100 میلیارد تومان بوده است، اما بیش از 40 میلیارد تومان نبوده است.
وی به نیازهای این اداره کل اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بندر انزلی به راه آهن سراسری متصل نیستیم که در اولویت است.
وی با اشاره به کمبود جاده کمربندی خاطرنشان کرد: احداث جاده کمربندی به منظور رهایی از معضل ترافیک فعلی رشت به بندر انزلی از دیگر نیازهای این بندر برای توسعه ترانزیت است.
به گفته یونسی؛ همچنین خرید 50 هکتار زمین در مجاورت ایستگاه تشریفاتی بندر انزلی در جاده کمربندی از دیگر نیازهای این بندر است.
عدم صدور سند اراضی ساحلی و جدید در بنادر انزلی، آستارا و چمخاله از دیگر چالش ها و نیازهای بنادر استان گیلان است که یونسی به آن اشاره کرد.
احمد دنیامالی نماینده مردم شهرستان انزلی در شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: باید بتوانیم بندر انزلی و بندر کاسپین را به جایگاه اصلی خود برسانیم تا کریدور ترانزیتی شمال به جنوب محقق شود.
وی ادامه داد: درخواست داریم تسهیلات لازم برای توسعه خطوط کشتیرانی در نظر گرفته شود تا با افزایش قیمت، هزینه حمل کالاهای صادراتی کاهش پیدا نکند.
نماینده مردم شهرستان انزلی با اشاره به دو خواسته مهم بندری ادامه داد: از استاندار تقاضا داریم هرچه سریعتر لایروبی تالاب انزلی را آغاز کنند.
وی همچنین افزود: همچنین از آنجایی که سوآپ نفت برای مردم انزلی خیر به همراه دارد بنابراین در صورت مهیا شدن شرایط می توان با نظر مساعد استاندار گیلان این کار را آغاز کرد.
لازم به ذکر است بازدید میدانی از پروژه های عمرانی بندر انزلی و دیدار با فعالان حمل و نقل دریایی شمال کشور از دیگر برنامه های سفر یک روزه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و فنی و مهندسی بود. معاون این سازمان به استان گیلان.
بازنشر خبر: سی نیوز
منبع: http://news.mrud.ir/news/133816
لینک کوتاه: https://seanews.ir/47319