آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
توسعه ناوگان کشتی های نفتکش در سال های اخیر امکان حمل و نقل نفت و محصولات نفتی به مسافت های دورتر را در بازار جذابی که در آن ذخیره منابع نفتی و محصولات نفتی به بالاترین سطح خود رسیده را میسر کرده است.

در سال های اخیر افزايش  تولید نفت جهانی از یکسو و رشد ظرفیت پالایشی در نقاطی دورتر از منابع نفتی از سوی دیگر موجب افزایش سفارش نفتکش های جدید شد. این افزایش در نتیجه انتظار برای حمل و نقل بیشتر نفت توسط كشتي هاي نفتکش و از طریق دریا بود.

به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز،  به همین دلیل بود که در چند سال پیاپی شاهد توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی نفت و محصولات نفتی بودیم به طوریکه بنابر ارزیابی خبرگزاری رویترز تنها در سال 2015 میلادي  205 فروند كشتي نفتکش به ناوگان نفتی جهان اضافه شد.

در مقیاس جهانی تقاضا برای نفتکش ها تحت تاثیر عرضه و تقاضای نفت در بازارهای مختلف منطقه ای است. از آنجائیکه انواع مختلف نفتکش ویژگی های خود را دارند، از هر نوع نفتکش در بازارها و مسیرهای گوناگونی بهره برده می شود. برای مثال كشتي هاي نفتكش که محموله های نفت خام یا محموله های کمتر پالایش شده را حمل می کنند، معمولا بزرگ هستند و هزینه حمل و نقل به ازای هر بشکه در آنها پائین است.

اما نفتکش های پاک که محموله های نفتی پالایش شده مانند گازوئیل و بنزین را حمل می کنند معمولا کوچکتر هستند.

از ابتدای سال 2016 میلادی تا اواسط ماه اکتبر میانگین نرخ اجاره ماهانه کشتی های غولپیکر حمل نفت (VLCC) که در مسیر خلیج فارس به سنگاپور تردد می کنند (مسیر شاخص نفتکش ها)، 23 درصد کاهش داشته است. نرخ  اجاره کشتی های کوچکتر افرامکس در همین مسیر در این مدت 49 درصد کاهش یافته است. میانگین اجاره این نوع نفتکش ها در ماه اکتبر امسال تقریبا 36 درصد پائین تر از میانگین نرخ آنها در سال 2015 بوده است.

میانگین نرخ اجاره کشتی های حمل محصولات نفتی نیز در اواسط ماه اکتبر امسال در مسیر خلیج فارس به ژاپن 38 درصد نسبت به ماه ژانویه کاهش یافت.

کاهش نرخ اجاره  كشتي هاي نفتکش، شکاف قیمت برای انجام معاملات در دو بازار مختلف را کم می کند و این موضوع واردکنندگان را قادر می سازد که محموله های نفتی را از فاصله های دورتر و با هزینه حمل پائین تر خریداری کنند. برای صادرکنندگان نفت نیز، کاهش نرخ اجاره نفتکش ها رقابت پذیری آنها را در ارسال محموله ها به فواصل دورتر بیشتر می کند. شاهد این امر این است که می بینیم در سال 2016 سواحل غربی آمریکا بخشی از واردات محصولات نفتی مورد نیاز خود را از بازارهای نسبتا دوری مانند کره جنوبی، مالزی، تایوان، و ژاپن انجام داده اند.

از سوی دیگر، کاهش نرخ اجاره  كشتي هاي نفتکش به نفع صادرکنندگان نفت آمریکا شد زیرا هم اکنون هیچیک از بنادر آمریکا قابلیت پذیرش و بارگیری کشتی های نفتکش بزرگ را ندارد. بنابراین این صادرکنندگان باید از کشتی های کوچک تر و گران تر برای صادرات خود استفاده کنند.

کاهش نرخ اجاره  نفتکش ها اکنون آمریکا را قادر کرده که محموله های صادراتی خود را بر روی کشتی های کوچکتر بارگیری نماید. این کشتی های کوچکتر محموله های نفتی خود را به نقاطی مانند جزایر مارشال حمل کرده و آنجا و بر روی آب محموله خود را به کشتی های بزرگتر تحویل می دهند تا به مقصد نهایی ارسال شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: