آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۹۴۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
هزینه‎های عملیاتی کشتی های نفتکش، فله‎بر، و کانتینری در سال مالی 2015 کاهش یافت.

موسسه تحقیقاتی Moore Stephens نتایج جدیدترین پژوهش خود در ارتباط با هزینه عملیاتی کشتی‎ها را منتشر کرد که بر اساس آن هزینه‎های عملیاتی کشتی های نفتکش، فله‎بر، و کانتینری در سال مالی 2015 کاهش نشان می‎دهد.

به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز، بر اساس تحقیقات مور استفنز هزینه عملیاتی نفتکش‎ها در مقایسه با سال گذشته چهار واحد یا 2.2 درصد، و هزینه عملیاتی کشتی های فله بر شش واحد یا 3.6 درصد کاهش داشته است. هزینه عملیاتی کشتی‎های کانتینری نیز شش واحد یا 3.7 درصد کاهش یافت.

این در حالی است که هزینه عملیاتی کشتی‎های نفتکش و کانتینری در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن دو واحد، و در کشتی‎های فله‎بر یک واحد کاهش داشت.

هزینه خدمه کشتی‎ها در سال مالی 2015 به طور متوسط 1.2 درصد کاهش داشته است که در مقایسه با سال مالی 2014 که این رقم تنها 0.1 درصد بود، کاهش چشمگیری است. هزینه خدمه کشتی‎های نفتکش در سال 2015 میلادی 1.3 درصد کاهش داشت در حالیکه این رقم در سال مالی پیش از آن 0.4 درصد کاهش یافته بود. انواع کشتی نفتکش به جز کشتی‎های پانامکس و VLCC در سال مالی 2015 شاهد کاهش هزینه خدمه بودند. هزینه خدمه در کشتی‎های پانامکس و VLCC در این مدت به ترتیب 1.4 و 1.2 درصد افزایش یافته است. اما بیشترین کاهش در هزینه خدمه مربوط به کشتی های حمل محصولات نفتی است که در آن این هزینه 3.6 درصد کاهش داشت.

در کشتی‎های فله بر میانگین کاهش هزینه خدمه در سال مالی 2015 به 1.1 درصد رسید. گرچه اپراتورهای کشتی‎های هندی‎سایز در سال 2015 مجبور به پرداخت 2.3 درصد دستمزد بیشتر به خدمه خود شدند، اما در بقیه انواع کشتی فله بر شاهد کاهش دستمزدها بودیم.

در همین حال، هزینه خدمه در کشتی های کانتینری نیز در سال مالی 2015 به طور میانگین نزدیک به 3.3 درصد کاهش یافت. بیشترین کاهش دستمزد در کشتی های دو تا شش هزار TEU رخ داد که در آنها 3.6 درصد افت دستمزد را شاهد بودیم.

هزینه های مربوط به انبارداری نیز در انواع کشتی طی سال مالی 2015 نزدیک به 4.3 درصد نسبت به سال مالی پیش از آن کاهش یافت. بیشترین افت این هزینه ها مربوط به کشتی های فله بر کیپ سایز است که در آن هزینه های انبار 8.5 درصد سقوط کرد.

میانگین کاهش هزینه های انبار در کشتی های فله بر طی سال مالی 2015 به 7.7 درصد رسید، این در حالیست که در سال 2014 این رقم برابر با 3.7 درصد بود. میانگین کاهش هزینه های انبار در کشتی های نفتکش و کانتینری نیز به ترتیب 4.3 و 5.5 درصد بوده است.

هزینه تعمیرات و نگهداری کشتی ها نیز در سال مالی 2015 شاهد کاهشی 4.3 درصدی بود. میانگین هزینه های مربوط به بیمه کشتی‎ها نیز در سال مالی جاری نسبت به سال پیش از آن 3.2 درصد افت داشته است.فله‎برهای هندی‎سایز 5.7 درصد هزینه بیمه‎ای کمتری در سال 2015 پرداخت کرده اند. اما در بخش تانکر‎ها شاهد مقداری افزایش هزینه بیمه ای بودیم به طوریکه در کشتی‎های حمل LPG این هزینه ا 2.6 درصد افزایش داشت.

این چهارمین سال پیاپی است که میانگین هزینه‎های کشتی کاهش می یابد. مقدار کاهش هزینه‎های امسال نزدیک به سه برابر بیشتر از کاهش هزینه‎ها طی سال گذشته است. شرایط نامساعد اقتصاد جهانی، و بازار نامطلوب کشتیرانی از دلایل عمده این کاهش عنوان می‎شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: