آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۹۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
58 درصد از تولیدات شیلاتی خلیج فارس در اختیار ایران است؛
سهم ایران از تولیدات شیلاتی منطقه خلیج فارس 58 درصد است و این در حالی است که بقیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس 42 درصد را از سبد تولیدات شیلاتی این منطقه در اختیار دارند.

برای توسعه بهرهبرداری از منابع آبزی فراساحلی در حوزه صید تون ماهیان، فانوس ماهیان و صید در آب‎های سایر کشورها به افزایش شناورهای صیادی جمعا به میزان 245 فروند شناور نیاز داریم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز با بیان اینکه سهم ایران از  تولیدات شیلاتی منطقه خلیج فارس 58 درصد است، گفت: بقیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس جمعا 42 درصد از سبد تولیدات شیلاتی این منطقه را در اختیار دارند.

علی‌اصغر مجاهدی اظهار کرد: اگر این تولید را در مقیاس کل تولیدات آبزیان و آبزی پروری در نظر بگیریم ایران سهمی بالغ بر 65 درصد و کل کشورهای عربی اعم از عمان، امارات، عربستان، عراق، بحرین، قطر و کویت جمعا سهمی حدود 35 درصد دارند.

وی با اشاره به اینکه با این مقایسه کوچک می‎توان به نقش موثر و استراتژیک ایران در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس در تولیدات آبزی و آبزی‌پروری پی برد، اظهار کرد: بنابراین باید با شناخت فرصت‎ها و الزامات توسعه و نوسازی ناوگان صیادی نقش و اهمیت خودمان را در این زمینه حفظ کنیم و ارتقا دهیم.

11 هزار فروند ناوگان صیادی در کشور

مجاهدی افزود: کل ناوگان ماهیگیری ما در شمال و جنوب کشور حدود 11 هزار فروند در سه کلاس مختلف خرد، نیمه صنعتی یا لنج و صنعتی است که بیشتر آنها را ناوگان خرد و سبک یا همان قایق‎های صیادی تشکیل می‎دهند که قایق‌هایی با طول  هفت تا 15 متر هستند. البته لنج‎ها تا 32 متر و کشتی‎ها تا 90 متر طول دارند.

وی یادآور شد: هر کدام از این شناورها با توجه به کلاسشان در محدوده خاصی از دریا به صید می‎پردازند به صورتی که قایق‌ها در آب‎های سرزمینی، لنج‎ها در محدوده وسیعی از دریا و کشتی‌ها هم بیرون از 12 مایل و گاهی در 12 مایل فعالیت صیادی دارند. البته حدود ‎ 800 فروند از لنج‎ها در بیرون از 200 مایل در اقیانوس هند ماهیگیری می‎کنند.

بحران مدیریتی در حوزه فعالیت ناوگان خرد صیادی

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در ادامه به وضعیت ناوگان خرد و یا همان قایق‎ها صیادی پرداخت و و با بیان اینکه عموما ما وضعیت مدیریتی خوب و مناسبی را در ناوگان خرد نداریم، تاکید کرد: متاسفانه اکنون در این حوزه با بحران مواجه هستیم و با وجود اینکه هیچ توسعه‌ای را برای این بخش در برنامه نداریم اما برای ساماندهی آنها لازم است تا نگاه مدیریتی، اداری، اجرایی، انتظامی و قضایی و... در کل کشور نسبت به این موضوع تغییر کند تا بتوانیم به ساماندهی آنها بپردازیم و به چارچوب‎های تنظیم شده در برنامه‎های توسعه‎ای کشور نزدیک شویم.

فعالیت 13 هزار قایق ماهیگیری بدون ثبت در نظام اداری

وی افزود: در حال حاضر 13 هزار فروند شناور خرد بدون ثبت در نظام اداری در دریا فعال است که این تعداد شناور غیرقانونی، بحران را به خوبی در بخش اقتصادی دریا نشان می دهد، بنابراین برای رفع آن باید عزم ملی صورت گیرد.

مجاهدی با منعطف کردن نگاه‎ها به بخش ناوگان با کلاس لنج (نیمه صنعتی)گفت: خوشبختانه در این حوزه شرایط تثبیت شده داریم و مشکل خاصی در حوزه مدیریتی، بهسازی، بهبود تولید و ... لنج‎ها مشاهده نمی‎شود البته وضعیت و شرایط ناوگان صنعتی در مقایسه با لنج‎ها بهتر و مناسب‌تر است.

وی گفت: در مجموع امورات این شناورها را از جنبه اقتصادی و امنیتی می‎توانیم تحت کنترل داشته باشیم.


مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: