کد خبر: ۹۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
وزیر راه و شهرسازی، گفت: تشکیل شبکه بندری موجب ارتقای بهره‌وری بنادر کوچک و استفاده از این ثروت خواهد شد؛ باید یک خوشه و شبکه بندری تعریف و نظام توزیع مناسب ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان صادرات روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوییل در سال فراهم است، گفت: سازمان بنادر باید چشمه منابع صادراتی را شناسایی کرده و برای صادرات از آنها حمایت کند.

به گزارش خبرنگار مارین‎تایمز، وزیر راه و شهرسازی، در بیست و چهارمین همایش ارگان‌های دریایی کشور با بیان اینکه در حوزه دریا عمده‌ترین مبحث موقعیت ویژه دریانوردی ایران در پسابرجام است که باید به درستی تعریف شود، گفت: کشتیرانی موضوعی است که مربوط به سرزمین داخلی نمی‌شود و امری بین‌المللی است، بنابراین با پهنه رقابت در سطح جهان مواجه هستیم و باید سهم ملت ایران از این پهنه جهانی مشخص شود.

آخوندی افزود: تحریم‌ها و زیان آن به محدود کردن بازارهای بین‌المللی در صحنه جهانی انجامید. موضوع رقابت مطرح است بنادر ما باید بتوانند با بنادر جهان رقابت کنند و همه بنگاه‌های مختلف در حوزه دریا شامل کشتیرانی، تعمیر و نگهداری، اپراتورها و ... باید بتوانند رقابت جهانی داشته باشند.

وی تاکید کرد: موضوع مهمتر از توسعه ناوگان سیستم تنظیم نگهداری و اورهال اساسی برای کشتی‌ها است که بتواند در سطح جهان نشانی تجاری، بین‌المللی باشد.

آخوندی ادامه داد: موضوع حمایت دولت در این حوزه متفاوت است،باید نحوه زایش بنگاه‌ها با مقیاس‌ها و قدرت رقابت جهانی مشخص شود. بنگاهی که با یک روز عدم حمایت دولت شکست می‌خورد در صحنه جهانی حذف خواهد شد در حالی که بنگاه مقتدر باید با بزرگان اپراتور شیت دریایی رقابت کند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: حمل و نقل دریایی فقط حمل و نقل بار نیست در این حوزه باید به حمل و نقل مسافری و گردشگری و نیز تربیت نیروی انسانی متخصص اشاره کرد که حمایت از دانشگاه چابهار در بحث تربیت نیروی انسانی ضروری است.

وی یادآور شد: تربیت نیروی انسانی در سطح جهانی امری مهم و ضروری است که باید گزارش تفصیلی آن ارائه شود،همچنین متاسفانه موضوع حمل و نقل مسافری دریایی را از دست داده‌ایم و گردشگری دریایی مورد بی‌توجهی است. همچنین شهرسازی ما و مسائل اجتماعی پیرامون دریا مورد بی‌توجهی بوده است. در حالی که دریا فراتر از بحث بار و شیلات است. ضمن آنکه هنوز نمی‌دانیم از همین حمل و نقل بار و شیلات نیز چه میزان بهره‌وری انجام می‌شود.

آخوندی بر حمل و نقل ترکیبی در حوزه دریا اشاره کرد و گفت: بنادر ما باید با فرودگاه‌ها، راه‌آهن و جاده حمل و نقل ترکیبی تشکیل دهند.

وی به لزوم ایجاد شبکه بندری ایران اشاره کرد و گفت: این 5800 کیلومتر ساحل نباید فقط به بنادر بزرگ خلاصه شود بلکه بنادر کوچک متعددی هم داریم که باید شبکه بندری را ایجاد کنیم.

آخوندی با بیان اینکه سهم ریل در تخلیه بارهای بنادر به 17 درصد رسیده است گفت: این رقم باید افزایش یابد ضمن آنکه امکان انجام امور گمرکی در سرزمین اصلی با ایجاد بنادر خشک فراهم شود.

وی ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال تکمیل است که با افتتاح آن بتوانیم محصولات این پالایشگاه را صادر کنیم. امروز در حوزه مصرف گازوئیل به دلیل اجرای سیستم پیمایش و نظارت بر مصرف سوخت ناوگان کامیونی صرفه‌جویی مناسبی داریم و امکان صادرات روزانه 20 میلیون لیتر گازوئیل فراهم است و نیازی به واردات نداریم. سازمان بنادر باید چشمه منابع صادراتی را شناسایی کرده و برای صادرات از آنها حمایت کند.

او یادآور شد: دریا باید بتواند به صادرات مشتقات نفتی کمک کند که تجهیزات مناسب می‌طلبد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: 2450 هکتار پسکرانه در بندر شهید رجایی داشتیم که تجمیع شده‌اند و 2500 هکتار دیگر به آن اضافه کردیم.

وی ادامه داد: تشکیل شبکه بندری موجب ارتقای بهره‌وری بنادر کوچک و استفاده از این ثروت خواهد شد؛ باید یک خوشه و شبکه بندری تعریف شود تا بتوان بارهای مختلف در تخصص‌های مختلف را در این شبکه تعریف کنیم و نظام توزیع مناسب ایجاد شود.

آخوندی گفت: اجرای این کار قطعا تمهیداتی لازم دارد که نیازمند مطالعات دقیق است و باید این استراتژی طی شود تا از این ثروت استفاده شود.

سعیدی: برنامه های کشتیرانی برای پسابرجام

در ادامه این همایش مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی، با بیان اینکه با رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش‌های دولت به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ایران به عنوان کشوری با شیوه دموکراسی و اتکا به مردم‌سالاری و اندیشه دینی به عنوان قدرت منطقه مطرح شده است، گفت: برای اولین بار توانسته‌ایم با پنج قدرت بزرگ در موضوع استراتژیک بین‌المللی به تفاهم برسیم.

محمد سعیدی، افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای آسیای میانه و کریدور شمال ـ جنوب از راهبردها در این حوزه است. مشارکت با شرکت‌های معتبر خطوط کشتیرانی دنیا، مشارکت با شرکت‌های معتبر خارجی در زمینه اپراتوری ترمینال‌ها بهره‌گیری از ظرفیت کشتی‌سازی داخلی در توسعه ظرفیت ناوگان و تعمیرات از راهبردهایی است که در پسابرجام سرعت گرفته است.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: آموزش نیروی انسانی متخصص و بازسازی ناوگان ملی را دنبال کرده‌ایم و در رنکینگ بین‌المللی در رتبه بیستم دنیا در جابجایی‌ها قرار داریم.

سعیدی ادامه داد: رفع محدودیت مؤسسات رده‌بندی در پسابرجام انجام شد و تحریم‌های تحمیلی علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که مانع تردد آنها به بسیاری از بنادر جهان می‌شد از جمله محدویت‌های بیمه‌ای و امتناع مؤسسات رده‌بندی رفع شد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: پوشش گروه کلوپ‌های بین‌المللی در بیمه‌های حمایت و غرامت تا سقف 580 میلیون دلار در جهت مبالغ بالاتر از آن تا 70 میلیون یورو در هر حادثه و پوشش خسارت ناشی از آلودگی نفتی در پسابرجام انجام شد.

سعیدی ادامه داد: 95 درصد مسائل بین‌المللی در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رفع شده است و هیچ محدودیتی در ناوگان ایران در صحنه بین‌المللی نخواهیم داشت.

سعیدی ادامه داد: در پسابرجام نمایندگی‌های ما در دنیا احیا شد، شرکت‌های مشترک با اروپایی‌ها در هامبورگ، ایتالیا، سنگاپور و چین ایجاد کردیم، سرویس بین‌المللی کشتیرانی ایران در صحنه بین‌المللی بدون توجه به مبدأ و مقصد بنادر ایران گسترش یافت.

سعیدی با بیان اینکه امروز با مهمترین خطوط بین‌المللی دنیا سرویس مشترکی را ارائه می‌دهیم، گفت: با بزرگترین خط کشیرانی ترکیه، شرکت مشترک برای پوشش منطقه مدیترانه تشکیل داده‌ایم و در جنوب اروپا هم عمده فعالیت ما در حال انجام است.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: کل بنادر اسپانیا شامل پوشش‌های ما می‌شود، در آمریکای جنوبی نیز خط قبلی احیا شده است و از خلیج فارس به کلمبو می‌رویم.

وی ادامه داد: شیلی و اکوادور هم به زودی در خطوط بین‌المللی ما پوشش داده می‌شوند تا شیلی را به بنادر چین متصل کنیم.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: سیاست دیگر ما این است که با همکاری منطقه آزاد قشم، بانکرینگ بین‌المللی راه‌اندازی شود؛ ظرفیت فعلی ما در بانکرینگ 100 هزار تن است که با همکاری منطقه آزاد قشم به 500 هزار تن افزایش می‌یابد تا کشتی‌های خارجی بیشتر به جای اینکه از فجیره سوخت دریافت کنند، به منطقه ما برای دریافت سوخت متمرکز باشند.

سعیدنژاد: جذب سرمایهگذاری خارجی منوط به تحقق سه هدف است

در ادامه این همایش، معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: پیام توسعه دریامحور در کشور باید همه جانبه باشد و همه بخش‌های مرتبط آن را در دستور کار قرار دهند. موضع دریا و کشور مغفول مانده است حتی برخی مسئولان از اقدامات و سیاست‌های اتخاذ شده و شرایط رقابتی بنادر ما در منطقه و حجم سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه در این حوزه مغفول مانده‌اند.

محمد سعیدنژاد با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان توسط کشورهای منطقه باید مورد توجه باشد و اگر از آن غافل شویم از این رقابت جهانی بازمی‌مانیم، گفت: کشورهایی که ساحل و دریا دارند اقتصاد مناسب‌تری در دنیا را تجربه کردند؛ امروز سهم دریا در تولید ناخالص داخلی کشورهای دارای ساحل بیش از 10 درصد است در حالیکه سهم دریاهای ما در تولید ناخالص داخلی 2.5 تا 4.6 درصد است که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه است.

وی ادامه داد: سهم سواحل ما با توجه به تراکم جمعیت و حجم اشتغال در تولید ناخالص ملی مناسب نیست ضمن آنکه باید شهرهای ساحلی را توسعه دهیم.

سعیدنژاد گفت: ایران از امتیاز بالایی از نظر گستردگی پس‌کرانه ها برخوردار است که همواره مورد توجه خطوط کشتیرانی و پورت‌اپراتورهای دنیا است،بنابراین در پسابرجام با استقبال سرمایه‌گذاران خارجی مواجه بوده‌ایم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بر اساس شاخصی، از نظر میزان سرمایه‌گذاری تأسیسات زیربنایی دریایی کشور هفتاد و پنجم دنیا هستیم این در حالی ست که در منطقه شرایط ما نامناسب‌تر است و حتی یکی از کشورهای همسایه ما رتبه تک رقمی از نظر میزان سرمایه‌گذاری تأسیسات زیربنایی دارد.

وی ادامه داد: اگر صرفا متکی به توانایی دولتی باشیم در این حوزه تغییر جدی را شاهد نخواهیم بود. باید امکان سرمایه‌گذاری و فعالیت بخش خصوصی در این حوزه ارتقا یابد.

سعیدنژاد با اشاره به جذب 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور بیان کرد: در حوزه لایروبی تلاش کردیم بخش عمده ‌ای از تأسیسات دولتی را واگذار کنیم.

وی اظهار داشت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی را با سه هدف عمده دنبال کرده‌ایم که در این راستا جذب بار و مراکز ثقل بار به بنادر ایران، انتقال تکنولوژی و مشارکت با شرکت های داخلی سه هدف اصلی است که دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: در ترمینال‌های بزرگ بنادر کشور مشاور خارجی گرفته‌ایم تا مطالعات، بررسی‌ها و گزارشات با استانداردهای جهانی برای سرمایه‌گذاران ارائه شود و در این باره در ترمینال سه بندر شهید رجایی تا پایان امسال مطالعات مشاورخارچی انجام و گزارش‌ها ارائه می‌شود.

وی تأکید کرد: در جذب سرمایه‌گذار شرکت‌هایی مورد توجه ما خواهند بود که تعهد بالاتری ابتدا در همکاری با شرکت‌های داخلی و سپس جذب بار و انتقال تکنولوژی داشته باشند.

سعیدنژاد ادامه داد: سیاست محوری دیگر در بخش حمل و نقل دریایی، تعمیر، نگهداری و اورهال ناوگان است که به عنوان سیاست محوری در توسعه دریامحور دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص را در دستور کار قرار داده‌ایم. سه سال پیش زمانی که این منصب را بر عهده گرفتم دانشگاه دریانوردی چابهار که از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دریانوردی منطقه است از سه هزار دانشجو یک نفر هم دانشجوی رشته دریایی نداشت اما تلاش کردیم با بررسی مشکلات‌ آنها این معضل رفع شود تا نیروی انسانی متخصص و قوی تربیت کنیم.

یادآور می‌شود صبح امروز بیست و چهارمین همایش ارگان‌های دریایی کشور به میزبانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تهران آغاز و فردا (هفتم مهر) به کار خود پایان می‎دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: