آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
به گفته دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی اگرچه آموزش و پرورش همه تلاش خود را برای افزایش سطح دانش در هنرستان‎ها دریایی انجام می‎دهد اما در این زمینه لازم است ارگان‎های دریایی هم ورود کنند.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی گفت:برای تخصصی‎تر شدن هنرستان‎های دریایی، بهتر است بخشی از هنرستان‌های سواحل مکران به نیروی دریایی سپاه و ارتش واگذار شود، در عین حال سازمان‎های مرتبط از جمله کشتیرانی‎ها و سازمان بنادر می‎توانند بخشی از واحدهای درسی را انتخاب و فرآیند آموزش از سوی کارشناسان این مراکز انجام شود.

به گزارش خبرنگار مارین‎تایمز، حسن تیمورتاش در بیست و یکمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که صبح امروز سه شنبه  در این سازمان برگزار شد، با اشاره به لزوم مشاركت و همکاری هرچه بیشتر وزارت آموزش و پرورش با ارگان‎های دريايي، گفت: علاوه بر توسعه مشاركت در تربيت نيروی انسانی ماهر و هم‎راستا با نياز ناوگان تجاری و دريايی كشور، باید بستر مناسب برای همسان‌سازی سرفصل ها و محتوای دروس آموزشی متناسب با كنوانسيون‌های بين‌المللی انجام شود.

او با بیان اینکه در هنرستانهای کشور رشته‎های مرتبط با حوزه دریا با گرايش‌های ناوبری، موتور (مكانيك موتورهای دريايی) و الكترونيك (الكترونيك و مخابرات دريايی) ارائه می شود ،  از فعالیت 9 هنرستان دریایی با 779 هنرجو در سال جاری خبر داد و گفت: در سال 94 در رشته‎های ناوبری، مکانیک موتور و الکترونیک و مخابرات دریایی به ترتیب 349، 240 و 45 هنرجو فارغ‎التحصیل شدند.

تیمورتاش  با اشاره به اینکه برخی از معلمان این هنرستان‌‎ها متخصص حوزه دریایی نیستند و با مباحث این حوزه آشنا نیستند، گفت: اگرچه آموزش و پرورش همه تلاش خود را برای افزایش سطح دانش در هنرستان‎ها دریایی انجام می‎دهد، اما در این زمینه لازم است ارگان‎های دریایی هم ورود پیدا کنند.

او افزود: با توجه به اینکه در سواحل مکران، نیروی دریایی و سپاه حضور دارند، می‎توانیم برای افزایش سطوح تخصصی هنرستان‎ها بخشی از آنها را به این نیروها واگذار کنیم.

به گفته تیمورتاش سازمان‎های مرتبط از جمله کشتیرانی‎ها و سازمان بنادر می‎توانند بخشی از واحدهای درسی را انتخاب و فرآیند آموزش از سوی کارشناسان این مراکز انجام شود.

عضو اتاق فکر سازمان بنادرو دریانوردی  ادامه داد: برخی از هنرجویان هم برای مشاغل دریایی مناسب نیستند و لازم است قبل از ورود تحت آزمایش‎های پزشکی قرار گیرند.

او با اشاره به مشکلات درسی در هنرستان‌‎ها گفت: بخشی از دروسی که تدریس می‎شود بسیار قدیمی است، برای مثال در مخابرات، هنوز فناوری‎های قدیمی و از رده خارج تدریس می‎شود، در حالیکه هم‎اکنون این فناوری‎ها مورد استفاده قرار نمی‎گیرند.

رواج مدرک‎گرایی در هنرستان‎های دریایی

در ادامه این نشست،  معاون امور  دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه سرفصل‎های آموزشی در هنرستان منطبق با کنوانسیون STCW نیست، گفت: هنرستان‎ها فقط ملزم به ارائه مدرک دیپلم متوسطه هستند، و الزامی برای آموزش سرفصل‎های این کنوانسیون ندارند علاوه براین  بخشی از دروسی که در دانشگاه‌های دریانوردی هم تدریس می‎شود خارج از الزامات و نیازهای کنوانسیون STCW است.

محمد راستاد با انتقاد از فراگیر شدن موضوع مدرک‎گرایی در کشور، گفت: متاسفانه بحث مدرک‎گرایی به هنرستان‎ها هم کشیده شده و علیرغم وجود فارغ‎التحصیلان هنرستانی با گواهینامه شایستگی، ناوگان ما همچنان نیازمند جذب دریانورد از کشورهای خارجی است و  این نشان می‎دهد که نیروی کار جوان تمایلی به کار در ناوگان کشور ندارد.

راستاد با تاکید بر لزوم اشاعه فرهنگی در حوزه دریا، گفت: همه  ناوگان صیادی بنادر لنگه و کنگ به صیادان بلوچستان و پاکستان وابسته هستند، در حالیکه مردم این منطقه با سختی و شرایط دریا آشنا هستند و به همین دلیل باید با ایجاد انگیزه، نیروی کار جوان را فعالیت در ناوگان دریایی کشور  ترغیب کنیم.

پیشنهاد معافیت سربازی فارغ‎التحصیلان هنرستان‎های دریایی

بهزاد سیف‎اللهی دیگر عضو اتاق فکر سازمان بنادر  نیز با اشاره به بودجه اضطراری این سازمان، گفت: با توجه به اینکه یکی از اولویت‎هایی که برای این بودجه در نظر گرفته شده است، مباحث آموزشی است، بخشی از این بودجه می‎تواند صرف توسعه هنرستان‎ها شود.

وی درباره حمایت از فارغ‎التحصیلان هنرستان‎های دریایی، گفت: یکی از راه‎های حمایت از  فارغ‎التحصیلان هنرستان‎های دریایی این است که افراد به شرط کار در کشتی، از خدمت سربازی معاف شوند.

در ادامه این نشست، معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر ودریانوردینیز  با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه متشکل از سازمان‎های مرتبط و مراکز آموزشی و تعیین ساختار اولیه آن  گفت: برای هماهنگی میان عرضه و تقاضا اگر به یک مدل اجرایی واحد برسیم، مشکلی برای تامین زیرساخت‎ها وجود ندارد.

جلیل اسلامی افزود: درصورتیکه در قالب یک NGO یا کنسرسیوم واحد، اقدامات به صورت یکپارچه و هدفمند انجام شود، به نتایج مطلوب خواهیم رسید. به گفته او در کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر، این ظرفیت وجود دارد که برای تجهیز کارگاه‎های آموزشی و فراهم کردن نقشه‎های مورد نیاز، بودجه کافی اختصاص یابد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: